ایران؛ بزرگ‌ترین منطقه امن سرمایه‌گذاری در تولید

۱۳۹۳/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۷۸

برخلاف اقتصاد برخی از کشورهای منطقه که بخش صنعت آنها به‌دلیل ضعف در سرمایه‌گذاری تضعیف شده است، اما ایران بزرگ‌ترین منطقه امن برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در ایران، تاکید کرد که سرمایه‌گذاران خارجی منتظرند با حصول توافق هسته‌یی، امکان سرمایه‌گذاری در ایران برای آنها، بیش از پیش فراهم شود. ایران از نظر جمعیت، صنعت گاز، صنعت نفت، صنعت بانکداری و ارزش بازار، ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی از ظرفیت‌های بالای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایران، گفته است. در این گزارش آمده است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی در حال سنجش ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای پیش‌بینی‌ها از توافق احتمالی ایران و 1+5 برای سرمایه‌گذاری هستند. ایران و کشورهای 1+5 از هفته گذشته تاکنون دهمین دور مذاکرات هسته‌یی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران، برای رسیدن به توافق نهایی پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر، را آغاز کرده‌اند. سی‌ان‌ان معتقد است، حتما توافق هسته‌یی بین ایران و 1+5 حاصل خواهد شد اما سرمایه‌گذاران خارجی سریع‌تر از حصول این توافق در اندیشه سرمایه‌گذاری در بخش منابع انرژی ایران و سرمایه‌گذاری برای جمعیت 80میلیونی تحصیل‌کرده ایرانی هستند.


ذخایر نفت و گاز

به‌گزارش سی‌ان‌ان، «جیم اونیل» متخصص بازارهای نوظهور، زمانی‌که در بنیاد مالی «گلدمن ساکس» کار می‌کرد، ایران را در میان «11 کشور بعدی» قرار داده بود؛ بدین معنی که ایران یکی از 11 کشور جهان با بیشترین توانمندی برای رشد پایدار است.

بخشی از توان ایران در حوزه انرژی نهفته است. مدیر شرکت فکتس گلوبال انرژی (FACTS Global Energy) می‌گوید: تولید گاز در ایران می‌تواند خیره‌کننده باشد. ایران ذخایر بزرگ گاز دارد که هنوز توسعه نیافته است. در واقع ایران بر بستری از 33 تریلیون مترمکعب گاز واقع شده است. در ادامه گزارش آمده است: باوجود اینکه بخش انرژی ایران از کمبود تجهیزات رنج می‌برد، ظرفیت بالایی دارد. برای مثال بخش محصولات گازی ایران ظرفیت بسیار بالایی را داراست و اگر این بخش توسعه یابد، قادر به تولید بالای گاز خواهد بود. 18درصد از منابع گاز کل جهان در اختیار ایران است و میدان گازی پارس جنوبی، پیش از میدان‌های گازی روسیه و قطر، ایران را در رتبه اول بزرگ‌ترین میدان گازی در سراسر جهان قرار داده است. ازسوی‌دیگر ایران ظرفیت نفتی بالایی نیز دارد و بعد از عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین منبع نفتی خاورمیانه را در اختیار دارد که بیش از 9درصد منابع نفتی جهان را شامل می‌شود. این گزارش در ادامه مدعی است؛ ‌تحریم‌های غرب علیه ایران خسارات بسیاری به اقتصاد ایران وارد کرده و در طول سه سال گذشته، تولید محصولات داخلی

یک چهارم قبل شده است. بااین‌وجود، این گزارش اضافه می‌کند درآمد حاصل از محصولات تولید داخل ایران حدود 1.2تریلیون دلار بوده که ایران را هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌کند. ازسوی‌دیگر بر اساس استراتژی سرمایه‌گذاری، درصورت فراهم شدن امکان استفاده از دلار در دادوستد بانک‌های ایران، اقتصاد ایران قوی‌تر هم خواهد کرد.

همچنین به‌گزارش فارس به نقل از سی‌ان‌ان، «ادی کرمان» عضو هیات‌مدیره شرکت «سرمایه‌گذاری فیروزه» در دفتر تهران گفته است: «از آن‌جاکه اقتصاد ایران در 35سال گذشته مستقل از اقتصاد جهان شده، ظرفیت‌های رشد اقتصادی در ایران بسیار بالاست». ادی کرمان همچنین ادامه داد این ظرفیت در طول 7سال گذشته در بانکداری ایران نیز فراهم شده است.


رونق بازار سرمایه

بلوغ و رونق بازار سرمایه ایران در آینده‌یی نزدیک دور از انتظار نیست زیرا بازار سرمایه ایران دومین بازار بزرگ منطقه بعد از عربستان‌سعودی است باتوجه به اینکه 130درصد میانگین بازدهی بازار سرمایه از روز روی کار آمدن دولت روحانی یعنی طی سال گذشته برآورد شده است. به‌دنبال این امر نیز سرمایه‌گذاران مشتاق خارجی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش صنعت هستند.

برخلاف اقتصاد کشورهای مختلف مانند میانمار و زیمبابوه که بخش صنعت آنها به‌دلیل ضعف در سرمایه‌گذاری تضعیف شده است، اما ایران بزرگ‌ترین منطقه امن برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید است.همچنین سی‌ان‌ان اضافه می‌کند: ایران پانزدهمین تولید‌کننده آلومینیوم جهان است و صنعت خودرو ایران معادل 10درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود که دو برابر تولید سالانه ترکیه، در ایران‌خودرو تولید می‌شود. گزارش شبکه سی‌ان‌ان در پایان به بازار بورس ایران اشاره داشته و اضافه می‌کند: بازار بورس ایران غالبا نادیده گرفته می‌شود درصورتی‌که بورس ایران در منطقه رتبه دوم را داراست و با احتمال رفع تحریم‌ها، سال گذشته توانست امتیاز 130درصد رشد را کسب کند. از آنجایی‌که ایران ظرفیت ساخت و تولید عظیمی در اختیار دارد، سرمایه‌گذاران خارجی در پی تاسیس شرکت‌های مستقر در ایران در بخش ساخت و تولید هستند.

در خاتمه این گزارش آمده است: اقتصاد ایران در سال‌های پس از تحریم کوچک‌تر شده است. با این‌حال، کارشناسان می‌گویند اگر بانک‌های ایرانی بتوانند با واحد پولی دلار دادوستد کنند، پیشرفتی چشمگیر در حوزه مالی و اقتصادی ایران رخ خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر