وال‌استریت روی دور رونق

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۵۷


جهان وال‌استریت پنجمین و آخرین روز هفته را نیز در پی سخنان ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا با برد به پایان برد.

به گزارش رویترز، ماریو دراگی در روز جمعه گفت، تورم در منطقه یورو به‌شدت پایین است و برای اینکه سریعا افزایش یابد، بانک مرکزی هر کاری لازم باشد را انجام می‌دهد. سخنان ماریو دراگی این امید را به بازارها داد که بانک مرکزی برای احیای رشد اقتصادی در منطقه یورو، اقدام لازم را انجام می‌دهد. از همین حالا بانک مرکزی اعلام کرده است برنامه‌یی برای تشویق بانک‌ها به دادن وام برای احیای رشد اقتصادی دارد.

خبر دیگری از اقدام چین در کاهش نرخ بهره تنزیل دیگر عاملی بود که باعث شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت آخرین روز هفته را با امیدواری برای بهبود اقتصاد چین، دومین موتور رشد اقتصاد جهانی و نیز منطقه یورو به پایان ببرد. بانک جمهوری خلق چین اعلام کرد که این بانک نرخ بهره تنزیل یک‌ساله را برای نخستین‌بار در دوسال گذشته کاهش می‌دهد.

کاهش نرخ بهره تنزیل در چین باعث شد که روحیه مثبتی در میان دلالان نفت به وجود بیاید. درعین حال بسیاری از آنها انتظار دارند که کشورهای عضو اوپک توافق کنند تا تولید خود را کاهش دهند.

به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز نزدیک به 90واحد به دست آورد و با 5 دهم درصد ترقی، به واحد 17.807.94 رسید. شاخص استاندارد‌اند پورز 10 واحد به دست آورد و با 52 صدم درصد ترقی در جدول به واحد 2063.45 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز با به دست آوردن 11 واحد، 0.24درصد به دست آورد و به واحد 4712.97 رسید.

برای کل هفته، هر دوی شاخص‌های داوجونز و استاندارد‌اند پورز رکورد ترقی بر جای گذاشتند. برای کل هفته داوجونز یک‌درصد و اس‌اند پی، 1.2درصد به دست آوردند. شاخص سهام نزدک دفاتر خود را با 0.5درصد برای کل هفته رسید.

به‌طور کلی حدود 6.5 میلیارد سهم در روز جمعه دست به دست شد که نسبت به میانگین روزانه 6میلیارد سهم افزایش چشمگیر معاملات را نشان می‌دهد.

همچنین تحت تاثیر نشست اوپک در وین که قرار است در 27 نوامبر برگزار شود، قیمت نفت خام برنت دریای شمال در بازار به بالای 80 دلار برای هر بشکه رسید.

در بازار معاملات ارزی نیز اندیکس ارزش دلار 82درصد ترقی یافت و ارزش یورو بیش از یک‌درصد ارزش خود را از دست داد. به این ترتیب نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو، 1.2385 دلار رسید. ارزش ین اما در مقابل دلار اندکی افزایش یافت و هر دلار به ازای 117.72ین رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر