اوباما عملیات نظامی امریکا در افغانستان را تمدید کرد

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۵۶

جهان باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا، ماموریت رزمی نیروهای مسلح این کشور در افغانستان را برای یک‌سال دیگر تمدید کرده است. اوباما پیش‌تر گفته بود که ماموریت نیروهای ناتو به رهبری امریکا در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ به پایان می‌رسد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اکنون رییس‌جمهور امریکا با صدور دستور طبقه‌بندی شده‌یی در هفته گذشته، این ماموریت را تا پایان سال ۲۰۱۵ تمدید کرده است. امریکا هم‌اکنون ۹۸۰۰سرباز در افغانستان دارد و حدود ۳۰۰۰سرباز هم از آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان به سر می‌برند. این نیروها وظیفه حمایت از نیروهای مسلح افغانستان در جنگ علیه تروریسم و طالبان را بر عهده دارند. ولی به نوشته روزنامه نیویورک تایمز اوباما در چرخشی راهبردی فرمانی را امضا کرده که به موجب آن اجازه داده می‌شود نظامیان امریکایی تا سال 2015 علیه گروه‌های شبه‌نظامی از جمله طالبان عملیات نظامی انجام دهند. در فرمان جدید همچنین مجوز حمایت هوایی از جت‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی برای عملیات رزمی در افغانستان صادر شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مشاوران غیرنظامی باراک اوباما، با این استدلال که گسترش عملیات نیروهای مسلح این کشور در افغانستان می‌تواند جان امریکاییان را به خطر بیندازد، با این مساله مخالف بودند و در مقابل تمرکز محدودتر بر القاعده در جنگ با تروریسم را توصیه می‌کردند. با وجود این و به نوشته نیویورک تایمز، نیروهای مسلح امریکا در افغانستان، در سال ۲۰۱۵ به گشت‌زنی عادی علیه نیروهای طالبان در این کشور اقدام نخواهند کرد. با این همه یک مقام بلند پایه امریکایی گفته که نیروهای امریکایی در سال آینده در عملیات منظم گشت‌زنی علیه طالبان شرکت نخواهند کرد. وی گفته است: «باتوجه به اندازه‌یی که طالبان امریکا و نیروهای ائتلاف را در افغانستان به‌طور مستقیم به خطر می‌اندازند یا به‌طور مستقیم از القاعده حمایت می‌کنند، تدابیر مقتضی برای حفظ جان اتباع امریکایی اندیشیده خواهد شد.» به گفته این مقام امریکایی، یک مکتب فکری در واشنگتن وجود داشت که می‌خواست تا ماموریت نیروهای امریکایی در افغانستان محدود شود و فقط به مبارزه به القاعده متمرکز شود اما با امضای فرمان محرمانه، موافقان ادامه عملیات نیروهای امریکایی در افغانستان تقریبا به تمام خواسته‌های خود رسیدند.»

به نوشته نیویورک تایمز، بخشی از این تغییرات به پیشروی‌های سریع نیروهای شبه‌نظامی تندرو داعش در عراق مربوط می‌شود که موجی از انتقادها را از باراک اوباما در پی داشته است که وی را متهم می‌کنند نیروهای امریکایی را بدون آمادگی کامل ارتش عراق از این کشور خارج کرده است. همچنین گفته می‌شود، اشرف غنی، رییس‌جمهور جدید افغانستان، در مقایسه با حامد کرزای درباره پذیرش عملیات گسترده‌تر نظامیان امریکایی در این کشور دیدگاه به مراتب بازتری دارد. در هر حال به گفته مقامات، ژنرال جان کمپل، فرمانده جدید نیروهای تحت امر ناتو در افغانستان و دیگر مقام‌های بلندپایه نظامی سرگرم بررسی این موضوع هستند که آیا حضور شمار بیشتری از نیروها در افغانستان، طولانی‌تر از مدتی که از قبل در نظر گرفته شده بود، لازم است یا خیر. شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان در اوج خود به بیش از یکصد هزار نفر رسیده بود و هم‌اکنون حدود 27هزار نظامی امریکایی در این کشور مستقر هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر