بحرینی‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۵۵

رای‌دهندگان بحرینی روز گذشته برای نخستین‌بار پس از 2011 برای انتخاب مسوولان جدید پارلمانی و شهرداری‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند. در این انتخابات‌ها 419 نامزد برای تصدی کرسی‌های پارلمان و شهرداری‌ها با هم رقابت می‌کنند. حزب شیعه «وفاق» بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت این انتخابات را تحریم کرده است.

به‌گزارش دویچه‌وله، وزارت کشور بحرین نیز اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد هیچ اقدامی مانع از روند رای‌گیری در روز شنبه شود.

ائتلافی از گروه‌های مخالف گفته‌اند که انتخابات پارلمانی و انتخابات شهرداری‌ها را که همزمان با آن برگزار می‌شود، تحریم می‌کنند. این گروه‌ها، ازجمله گروه الوفاق که سرشناس‌ترین گروه مخالف بحرین است، انتخابات را یک «دروغ» خوانده‌اند.

خبرگزاری رسمی امنیت عمومی بحرین نیز به نقل از طارق حسن‌الحسن گزارش داد که تمهیدات امنیتی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری‌ها تکمیل شده و امنیت تمام مقرهای اخذ رای تامین شده است. دولت بحرین کمی قبل از این انتخابات اعلام کرد که به مذاکره با مخالفانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند، روی باز نشان می‌دهد اما آشوب در کشور را نخواهد پذیرفت. این انتخابات در حالی برگزار شد که دولت بحرین در آستانه این انتخابات سرکوب گروه‌های مخالف را تشدید کرده است.

اکثریت مردم بحرین شیعه هستند اما اعضای خاندان آل‌خلیفه که بر این کشور حکومت می‌کنند، سنی هستند. در سال ۲۰۱۱ مخالفان ناراضی به خیابان‌های منامه پایتخت بحرین ریختند و حقوق مدنی بیشتر را تقاضا کردند اما دولت بحرین تحت حمایت تانک‌های عربستان سعودی این اعتراض‌ها را سرکوب کرد. از آن زمان، گفت‌وگوی دولت و مخالفان برای حل بحران به نتیجه نرسیده و ناآرامی ادامه یافته است.

حزب شیعه وفاق بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت این انتخابات را تحریم کرده است. این حزب در سال ۲۰۱۰، از ۴۰ کرسی پارلمان بحرین 11کرسی را در اختیار داشت. یکی از نمایندگان سابق وفاق در مجلس بحرین گفت؛ انتخاباتی که دموکراسی واقعی را به بار نیاورد، مشروعیت ندارد و از نظر سیاسی بی‌معنی است. نیروهای مخالف خواهان برقراری یک رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل شده‌اند تا از طریق آن سیستم سیاسی آینده کشور تعیین شود.

در بحرین حدود ۳۵۰هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که می‌توانند ۴۰نماینده را از میان ۲۶۶کاندیدا انتخاب کنند. عمده این کاندیداها سنی هستند. در آستانه برگزاری این انتخابات، دولت این کشور اقدامات خود را علیه گروه‌های مخالف تشدید کرد. علاوه بر تعداد زیاد فعالانی که در زندان به‌سر می‌برند، اخیرا «نبیل رجب» چهره سرشناس مدافع حقوق بشر و «زینب خواجه»، فعال سیاسی دستگیر شدند. هرچند این دو پس از مدتی آزاد شدند اما اعلام شده که دادگاه آنها به اتهام توهین به نظام پادشاهی در هفته آینده برگزار خواهد شد. این اتهام براساس قوانین جدید بحرین تا هفت سال زندان و ۲۶هزار و ۵۰۰دلار جریمه نقدی دارد.

از حدود سه سال پیش، پادشاه بحرین وعده داده بود که اصلاحاتی را در این کشور اعمال می‌کند و همچنین قرار بود که کمیته مستقلی برای تحقیق درباره سرکوب اعتراضات تشکیل شود ولی تاکنون نه‌تنها این وعده‌ها عملی نشده بلکه برقراری گفت‌وگوهای ملی با گروه‌های شیعه نیز به تعویق افتاده است.

تحولات بحرین برای قدرت‌های منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی اهمیت بسیار دارد. از جریان اعتراضات سال 2011 به این‌سو، عربستان سعودی که دارای یک جمعیت بزرگ شیعه در استان شرقی خود است، با تانک به این تحولات پاسخ داد.

بحرین اهمیت استراتژیک برای منافع امریکا در منطقه دارد، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده امریکا در این کشور قرار دارد که مسوولیت حفظ منافع امریکا در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را برعهده دارد. از این‌رو، تحولات بحرین برای ایالات متحده حایز اهمیت است، در سال 2011 با شروع ناآرامی‌ها صحبت‌های بسیاری در مورد انتقال این ناوگان به عمان به میان آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر