کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۵۲

هم‌کدی تلفن‌ثابت در آستانه خط پایان

استان ایلام به‌عنوان آخرین استان، پنج‌شنبه هم‌کد می‌شود. به این ترتیب تعداد کدهای تلفنی در کشور به 31 کد کاهش می‌یابد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اردیبهشت امسال شرکت مخابرات ایران را موظف کرد که کدهای بین‌شهری در کشور را حذف و یکسان‌سازی کدهای استانی را در کل کشور تا مهر93 اجرایی کند. هم‌اکنون و در آذرماه البته با چند ماه تاخیر، 30 استان‌ کشور هم‌کد شده‌اند و استان ایلام به‌عنوان آخرین استان پنج‌شنبه هم‌کد می‌شود. کد این استان به 084 تغییر خواهد کرد. تاکنون بیش از 12هزار کد تلفن بین‌شهری در کشور حذف شده و با اتمام طرح هم‌کدی تلفن ثابت، تعداد کدهای تلفنی در کشور به 31کد کاهش می‌یابد. پیش از این مکالمات مشترکان به‌ازای مسافت محاسبه می‌شد.


«پیوست فرهنگی» و کاهش مخاطرات اینترنت

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفت: خاستگاه اینترنت در غرب قرار دارد و ابعاد آن در غرب رشد کرده و به ما و آنچه در کشور بحث می‌کنیم، رسیده است. حتی بحث پیوست فرهنگی نیز، صرفا مخاطرات را کاهش می‌دهد. محمدحسن انتظاری که در همایش فصل وصل و در جمع نخبگان فضای مجازی در مشهد مقدس سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت فضای مجازی در دنیای امروز، اظهار کرد: فضای مجازی از تاثیر زیادی در زندگی بشر برخوردار است اما خود محور اصلی نیست و باید به محور اصلی فضای مجازی دقت شود. وی افزود: محور فضای مجازی انسان است و نگاه ما نباید مبتنی بر فناوری باشد بلکه باید انسان محور باشد از این‌رو درصدد هستیم که این نگاه در کشور عمومیت یابد.


ارزیابی مخابرات باید متحول شود

مدیرعامل مخابرات ایران گفت: ارزیابی در مخابرات یک اصل مدیریتی است که مورد حمایت ماست و ضمن اینکه از آن حمایت می‌کنیم، نظام کنونی هم باید متحول شود. کاظم ابراهیمی‌صدرآبادی با بیان این مطلب اظهار کرد: در گذشته شرکت مخابرات ایران دولتی و انحصاری بود، از این‌رو شاید ارزیابی عملکرد جدی گرفته نمی‌شد اما در شرایط رقابتی و خصوصی باید به این مهم اهمیت ویژه‌یی بدهیم و همه امور شرکت اعم از مزایا، پاداش و ارتقا باید براساس ارزیابی‌ها صورت گیرد. وی افزود: ارزیابی باید نهادینه و در قالب کمیته‌های مشخص و ساختار تعریف شده علمی پیگیری شود. ما باید هدف ارزیابی را برای خودمان ترسیم و برای استان‌ها تبیین کنیم تا به‌خوبی اجرا شود. او گفت: هیچکس نباید از ارزیابی واهمه‌یی داشته باشد بلکه آن را یک گام مثبت برای افزایش بهره‌وری و ارایه خدمات بهتر بدانیم.


یاهو جست‌وجوگر فایرفاکس شد

بنیاد موزیلا طراح مرورگر فایرفاکس بعد از سال‌ها تصمیم گرفت به‌جای گوگل از یاهو به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض استفاده کند. این تغییر تنها در امریکا رخ خواهد داد. مریسا میر مدیرعامل یاهو رسما این مساله را تایید کرده است. قرار است این همکاری به مدت پنج سال ادامه یابد. مدیرعامل یاهو این همکاری را مهم‌ترین قرارداد منعقده یاهو در پنج سال اخیر توصیف کرده است. قرار است کاربران فایرفاکس در امریکا از ماه دسامبر شاهد تحول مذکور باشند. براساس بخشی از قرارداد همکاری دو طرف، یاهو از قابلیت عدم‌ردگیری کاربران در مرورگر فایرفاکس پشتیبانی خواهد کرد. این امر موجب می‌شود تا فعالیت‌های آنلاین کاربران از سوی افراد و شرکت‌های ثالث ردگیری نشود.


کاسبی تازه گوگل

گوگل به آن دسته از کاربران که دوست ندارند آگهی‌های گوگل را در سایت‌های محبوب خودشان مشاهده کنند امکان داده تا با پرداخت هزینه‌یی به‌طور ماهانه به این هدف برسند. امروزه بسیاری از کاربران از مشاهده حجم انبوهی از آگهی‌ها و تبلیغات آنلاین در فضای مجازی خسته شده‌اند. این آگهی‌ها گاهی برای کنترل و ردگیری فعالیت‌های کاربران نیز به‌کار می‌روند و از این جهت هم آزاردهنده هستند. بسیاری از کاربران برای خلاص شدن از دست آگهی‌های مذکور از نرم‌افزارهای بلوکه‌کننده آگهی استفاده می‌کنند و این امر به درآمد شرکت‌هایی مانند گوگل لطمه می‌زند. حال گوگل برای کاهش این مشکل خدمات تازه‌یی ارایه کرده که Google Contributor نام دارد و در قالب آن از کاربران خواسته می‌شود تا با پرداخت یک، دو یا سه دلار در ماه از دست آگهی‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود خلاص شوند.


ارسال پیامک کمردرد می‌‌آورد

در سال‌های اخیر و با رواج استفاده از اسمارت‌فون، تبلت و لپ‌تاپ حتی کودکان شش ساله نیز مبتلا به کمردرد، شانه یا گردن‌درد می‌شوند که علت آن استفاده بیش از حد از وسایل ارتباطی نسل جدید است. مطالعات محققان امریکایی نشان می‌دهد که نوشتن و ارسال هر پیامک با فشار زیادی بر ستون فقرات همراه است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشترین کاربران روزانه وسایل ارتباطی جدید را نوجوانان، جوانان و حتی کودکان تشکیل می‌دهند.

دکتر هنسراج، جراح ارتوپد دانشگاه نیویورک در این رابطه می‌گوید: «استفاده بیش از حد از وسایل ارتباطی جدید زمانی خود را نشان می‌دهد که والدین کودک هفت ساله، فرزندشان را به‌دلیل دردهای شدید در ناحیه ستون فقرات، کمر و شانه تحت مداوا قرار می‌دهند. نوجوانان و جوانان بیشترین زمان خود را صرف ارسال پیامک یا چت کردن با دوستان خود می‌کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر