چراغ سبز مجلس برای خودروسازان جهانی

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۴۴

با نگاه صادراتی به این مشارکت‌ها می‌توان ارزآوری قابل‌قبولی را برای کشور محقق کرد و در عین حال ارزش افزوده و بهره‌وری مناسبی را برای کشور ایجاد کرد که این امر موجب رشد اقتصادی خواهد شد

مجلسی‌ها برای حضور خودروسازان مطرح جهان به خودروسازان چراغ سبز نشان دادند. یکی از اعضای کمیسیون مجلس از اعلام آمادگی کامل مجلس برای همکاری با صنعت خودرو خبر داد. این چراغ سبز در ادامه پیگیری‌های چند وقت اخیر خودرو‌سازان برای همکاری با خودروسازان بزرگ جهان است. البته این مساله منوط به مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 است تا با کاهش تحریم‌های بین‌المللی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری این امر محقق شود. دبیر همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاکید کرده بود که خودروسازان و قطعه‌سازان کشور باید از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنند و از حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی در همایش بین‌المللی بهره لازم را ببرند و حالا مجلسی‌ها راه را برای خودروسازان ساده کرده‌اند تا فرصت را غنیمت شمارند.

در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجلس از آمادگی کامل برای همکاری با صنعت خودرو جهت ایجاد زیرساخت‌های قانونی لازم برای مشارکت با خودروسازان بزرگ دنیا برخوردار است.

محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از مهیا بودن شرایط برای خودروسازان خبر داد و گفت: در شرایط فعلی، صنعت خودرو ایران از رکود تولید در سال‌های گذشته فاصله گرفته و فضای مناسبی برای توسعه مشارکت‌های بین‌المللی در این صنعت فراهم شده و دولت نیز تلاش کرده تا بسترهای لازم برای تحقق این هدف را فراهم کند.

شواهد نشان از ایجاد بستر مناسب برای خودروسازان کشور است که پس از چند سال سخت شرایط راکد و یکنواخت صنعت خودرو کشور را تغییر دهند. سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند باعث انتقال دانش و فناوری نوین دنیا به ایران شود و همچنین با ایجاد رونق در چرخ تولید صنعت خودرو ایجاد اشتغال کند تا پایه‌های اقتصاد تولیدی را مستحکم کند و دستاوردهای بزرگی را در آینده صادرات ایران داشته باشد. در این خصوص حسین گروسی نماینده مجلس به «تعادل» گفت: هر آنچه باعث ارتقا و انتقال تکنولوژی به داخل کشور شود مورد حمایت مجلس است و هیچ فرقی ندارد این مشارکت‌ها داخلی یا خارجی باشد. وی در ادامه گفت: ما تمایل نداریم تجربه پژو دوباره تکرار شود برای همین باید پایه‌های قرارداد محکم بسته شود و منافع هر دو کشور را در بر داشته باشد.


شرایط مناسب برای خودروسازان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌: پس از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در سال گذشته، خودروسازان ایرانی مذاکرات متعددی را با خودروسازان مطرح بین‌المللی دنبال کردند که در همایش آذر امسال، می‌تواند زمینه نهایی شدن بسیاری از همکاری‌ها باشد. صالحی‌نیا بااشاره به هدف‌گذاری تولید سه میلیون دستگاه خودرو در افق 1404، افزود: به‌همین منظور مصمم هستیم تا با توسعه زیرساخت‌ها و بسترهای لازم، سطح توانمندی صنعت خودرو داخلی را از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی یا انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با خودروسازان سطح اول جهان ارتقا داده و در افق سند چشم‌انداز صادرات یک میلیون دستگاه خودرو در سال را نیز محقق کنیم. وی ادامه داد: لذا این موضوع می‌تواند انگیزه خودروسازان بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری و مشارکت فعال در این صنعت را افزایش دهد. وی خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش خواهد کرد تا مشوق‌ها و امکانات لازم برای تحقق این هدف را فراهم کرده تا شرایط مناسب برای خودروسازان ایجاد شود.


فرصت‌های مناسب صنعت خودرو

رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: حضور بیش از 400 مقام ارشد صنعت خودرو و قطعه‌سازی از کشورهای پیشرفته جهان در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران نشان‌دهنده وجود فرصت‌های مناسب صنعت خودرو در منطقه خاورمیانه است و بدون شک حضور آنها در این رویداد دستاوردهای مثبتی را به‌همراه خواهد داشت.

وی با بیان آنکه دولت، مجلس و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید به این رویداد مهم صنعتی نگاه ملی داشته باشند، افزود: بدون شک رویکردهای گذشته در مشارکت با خودروسازان خارجی با اشکالاتی همراه بوده و در دوران جدید باید به سمت توسعه تکنولوژیکی این صنعت با اولویت مشارکت فعال با خودروسازان بزرگ دنیا حرکت کنیم.

سبحانی‌فر ادامه داد: تحول صنعت خودرو با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند تسهیل قوانین و مقررات در بعضی حوزه‌ها خواهد بود و مجلس نیز از آمادگی کامل برای همکاری با دولت و خودروسازان برخوردار است.

وی با بیان اینکه رویکردهای جدید صنعت خودرو حتما باید مبتنی بر نگاه صادرات‌گرا باشد، افزود: حیات و بقای صنعت خودرو بدون قرار گرفتن در زنجیره جهانی صادرات خودرو و قطعات امکان‌پذیر نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که باید دردستور کار خودروسازان داخلی قرار گیرد، حرکت به سمت کاهش قیمت تمام شده خودرو است و این مساله در کنار تولید خودروهای باکیفیت و تکنولوژی روز دنیا باید در اولویت مذاکره با طرف‌های خارجی باشد.

وی افزود: جلب مشارکت خودروسازان بزرگ دنیا دستاوردهایی همچون ورود سرمایه‌های غیرتورمی به کشور، اشتغالزایی بالا، انتقال دانش فنی و جلوگیری از خروج ارز برای واردات خودرو خارجی و قطعات را به‌همراه خواهد داشت.

سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: با نگاه صادراتی به این مشارکت‌ها می‌توان ارزآوری قابل‌قبولی را برای کشور محقق کرد و در عین حال ارزش افزوده و بهره‌وری مناسبی را برای کشور ایجاد کرد که این امر موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر