حوالی خبر

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۴۰

قفل صادرات مصنوعات طلا نقره و پلاتین از امروز باز شد

مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: از اول آذر صادرات، مصنوعات طلا، نقره و پلاتین به شرط آنکه یک سال از تاریخ واردات معادل شمش اولیه آن گذشته باشد بدون هیچ محدودیتی آزاد است. سیدعباس حسینی در مورد جزییات این مصوبه شورای پول و اعتبار که امروز به گمرک ابلاغ شد خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار تصویب کرد که صادرکنندگان مصنوعات و فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین می‌توانند کالای خود را بدون سپردن تعهد یا تضمین یا پرداخت عوارض صادراتی از اول آذر صادر کنند. وی پیش‌شرط صادرات این نوع کالاها را این‌گونه عنوان کرد که باید یک سال از تاریخ واردات معادل شمش هریک از این فلزات گذشته باشد تا امکان صادرات مصنوعات آن فراهم شود. مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: صادرکنندگان مصنوعات فلزات گرانبها با دریافت مجوز از بانک مرکزی می‌توانند برای صادرات اقدام کنند که همین امر سبب ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال و رونق در بازار کشور می‌شود و در عین حال صادرات مصنوعات طلا ارزآوری خوبی درپی خواهد داشت. پیش از این صادرات طلا منوط به این بود که صادرکننده ارز حاصل را به بانک مرکزی بفروشد یا تعهد دهد معادل آن را شمش طلا وارد کند؛ این مصوبه موجب رونق کسب‌وکار صنعت طلا خواهد شد و افراد با محدودیت و موانع کمتری می‌توانند فعالیت می‌کنند.


کاهش نرخ بهره چین، قیمت طلا را بار دیگر افزایش داد

اقدام چین در کاهش نرخ بهره بانکی با هدف حمایت از رشد اقتصادی موجب شد تا قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه بار دیگر با افزایش روبه‌رو شود و به بالاترین سطح در 3 هفته اخیر برسد. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، اقدام چین در کاهش نرخ بهره بانکی موجب افزایش تقاضای فیزیکی طلا شده و این مساله تاثیر زیادی بر رشد قیمت این فلز زرد در پایان معاملات روز جمعه داشته است. براساس این گزارش بانک مرکزی چین برای نخستین‌بار از جولای 2012 میلادی نرخ بهره را کاهش داده است. رشد اقتصادی چین در ماه‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شده و این مساله موجب نگرانی مقام‌های پکن شده است.

ادامه روند صعودی ذخایر طلای روسیه نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی این فلز داشته است. قیمت طلا نسبت به رقم 1130دلاری 7 نوامبر بیش‌از 6.5درصد رشد داشته است. شورای جهانی طلا نیز پیش‌بینی کرده است که خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان امسال 22 درصد رشد خواهد داشت.

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.9درصد افزایش به بیش‌از 1200دلار رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر