سکوت بانک مرکزی در برابر خواسته‌های بخش مسکن

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۳۷

کمبود منابع مالی در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم باعث شد، وزیر راه برای تامین مالی بخش مسکن با الگوبرداری از تجربه سایر کشورها به شیوه‌های مختلف بازارهای مالی متوسل شود. به این ترتیب این وزارتخانه می‌خواست همزمان با تقویت بازار سرمایه از تجربیات تلخ دولت گذشته برای استفاده از پول پرقدرت و ایجاد تورم اجتناب کند. با این حال به‌نظر می‌رسد، مشاوران مالی و معاونان عباس آخوندی نتوانستند راهکار مالی برای تامین منابع مالی پروژه ملی مسکن مهر پیدا کنند. این در شرایطی بود که وزیر راه، خود را در برابر متقاضیان مسکن مهر متعهد می‌دانست که تا پایان سال آینده تمام واحدها را تکمیل کرده و به آنها تحویل دهد. بنابراین وی برای اینکه بتواند وعده خود نسبت به بستن پرونده مسکن مهر در پایان سال 94 را محقق کند به دیگر اعضای هیات دولت متوسل شد. به این ترتیب اوایل مهر سال جاری بود که نامه‌نگاری‌های آخوندی و جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری به رییس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفت.

در این نامه آخوندی خطاب به جهانگیری استدلالات فراوانی آورد که چاره‌یی جز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر وجود ندارد چراکه ساخت 900هزار مسکن مهر شهری و روستایی با پیشرفت فیزیکی 75درصد کند یا متوقف شده است. پس تاخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی و رها شدن پروژه‌ها به‌دلیل عدم تزریق اعتبارات جدید علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر کشور تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌یی را در پی خواهد داشت. اکثر پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری هستند که به‌دلیل افزایش نرخ دستمزد و مصالح ساختمانی پیشرفت آنها کند شده است. جهانگیری نیز در پاسخ به نامه آخوندی روی همان نامه به رییس کل بانک مرکزی این موضوع را متذکر شد که

با توجه به اهمیت مساله مسکن مهر این موضوع را بررسی و اقدام کنند و اگر لازم است در این خصوص جلسه بگذارند و آن را در دولت مطرح و نتیجه را هم جواب دهند.

با وجود اینکه با رایزنی و نامه‌نگاری وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رییس‌جمهوری با رییس کل بانک مرکزی، افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ماه گذشته به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفته اما ظاهرا این کمیسیون فعلا قصد ندارد این درخواست را که یکی از اهرم‌های اصلی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر است، بررسی و تصویب کند. برخی خبرها حاکی است، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن مهر به 30میلیون تومان مخالفت کرده است.

تعلل بانک مرکزی در تعیین تکلیف وضعیت تسهیلات مسکن باعث شد، دومین نامه برای افزایش این تسهیلات به بانک مذکور ارسال شود. این‌بار رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور در نامه‌یی که به سیف رییس کل بانک مرکزی ارسال کرده، خواسته است پیگیر افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 به 30میلیون تومان باشد. درخواست مجدد و پیگیری جهانگیری و معاون هماهنگی و نظارت وی برای افزایش سقف وام مسکن مهر به این دلیل است که بسیاری از واحدهای مسکن مهر در کشور به‌دلیل کمبود اعتبار نیمه‌تمام مانده‌اند و با نزدیک شدن به فصل سرما عملا سال 93 برای سرعت دادن به ساخت و ساز مسکن مهر از دست رفته است.


واکنش بانک مرکزی

همزمان با نامه‌نگاری‌های آخوندی و جهانگیری با سیف برای تعیین تکلیف تسهیلات مسکن مهر، این روزها بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای مشخص کردن شرایط و ابلاغ وام‌های 50 میلیون تومانی ساخت مسکن درحال رایزنی هستند. گرچه رییس بانک مرکزی از پرداخت این وام از دی خبر داد اما مسوولان وزارت راه و شهرسازی آن را امکان‌ناپذیر نمی‌دانند. با این حال ابهاماتی پیرامون زمان پرداخت، تعیین نرخ سود و معرفی بانک‌های عامل به قوت خود باقی است و هرگونه مراجعه وزارت راه و شهرسازی برای دریافت اعتبار از سوی بانک مرکزی بی‌پاسخ مانده است. این اختلاف نظر‌ها درحالی است که رییس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود با تاکید بر اینکه هیچ فشاری در دولت و بین وزرای اقتصادی کابینه برای تزریق نقدینگی به این بانک وارد نمی‌شود، گفت: با آقای آخوندی هیچ مشکلی نداریم. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با تسنیم درباره شایعات مربوط به اختلاف نظر وی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درحوزه تامین مالی منابع مسکن مهر اظهارکرد: ما الحمدلله تفاهم کامل در دولت داریم. وی گفت: همیشه جلساتی را برای کارشناسی و پیداکردن راهکارهایی برای حل بهتر مسایل داریم که

به‌ محض پیدا کردن یک راه مناسب برای اجرای آن اقدام می‌کنیم.


وضعیت کنونی تسهیلات مسکن مهر

نامه‌نگاری آخوندی و جهانگیری با سیف درحالی است که سقف تسهیلات فردی مسکن مهر درحال حاضر همچنان ۲۵میلیون تومان است و تنها ۴ استان هستند که براساس مصوبه دولت دهم، سقف تسهیلات مسکن مهر آنها ۳۰میلیون تومان است. همچنین طی هفته گذشته خبر افزایش سقف وام مسکن مهر به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی روی خروجی برخی رسانه‌ها قرارگرفت. با این حال در آخرین روزهای دولت دهم بود که براساس مصوبه دولت، تسهیلات فردی مسکن مهر برخی از استان‌ها از 25میلیون تومان به 30میلیون تومان افزایش یافت. البرز، آذربایجان غربی، گیلان و هرمزگان چهار استانی بود که وام مسکن مهر آنها افزایش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر