موج افت قیمت نفت به بازار پتروشیمی رسید

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۹

قیمت‌های جدید محصولات پتروشیمی برای آذر که روز گذشته از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد، بیانگر تاثیر مستقیم سقوط قیمت نفت بر نرخ محصولات پتروشیمی در بازار داخل است.

به گزارش تعادل، پس از اعتراض‌های شدید خریداران مواد اولیه پتروشیمی به افزایش قیمت پایه محصولات از ابتدای آبان، مسوولان صنعت پتروشیمی اعلام کردند اثرات کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از آذر بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار خواهد بود. در این بین دیروز دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، قیمت محصولات پتروشیمی برای آذر را منتشر کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های جدید بین یک تا 15درصد نسبت به قیمت‌های آبان افت داشته است. از این رو پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضای خریداران بیش از ماه گذشته باشد و قیمت‌های آذر به نگرانی‌های خریداران مواد پتروشیمی پایان دهد. از سوی دیگر روز گذشته به محض اعلام قیمت‌های جدید پتروشیمی، نرخ محصولات بر تابلو معاملات بورس کالا نیز بین 3 تا 20درصد کاهش را تجربه کرد. دیروز در حالی 2308 تن انواع ماده پلیمری و 10هزار و 112تن انواع ماده شیمیایی در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که برای پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی، پلی‌اتیلن ترفتالات آمورف، استایرن منومر و آروماتیک سنگین کاهش قیمت ثبت شد. رسول علی‌محمدی کارشناس ارشد بازار پتروشیمی درخصوص نرخ‌های جدید محصولات پتروشیمی به «تعادل» گفت: قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخل هر ماه از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تعیین می‌شود که با افت قیمت‌های پایه در آذر، پیش‌بینی می‌شود تقاضای خریداران در بورس کالا افزایش یابد.

وی افزود: قیمت‌ها بین یک تا 15درصد کاهش یافته که درصد افت قیمت کالاهای شیمیایی از محصولات پلیمری بیشتر است.

به گفته این کارشناس، با انتشار فهرست جدید محصولات، سرانجام انتظار فعالان صنعت پتروشیمی برای کاهش قیمت کالاها به تبع افت بهای نفت خام محقق شد و به نظر می‌رسد دغدغه اصلی دست‌اندرکاران بازار که به همسو نبودن قیمت‌های داخلی با جهانی اختصاص داشت، برطرف شده باشد. علی‌محمدی درخصوص تاثیر افت قیمت مواد پتروشیمی بر روند تولید محصولات گفت: اتفاق عجیبی که ماه گذشته در بازار پتروشیمی رخ داد، روند معکوس نرخ‌گذاری محصولات پایه نسبت به قیمت‌های جهانی بود اما اکنون با منطقی شدن قیمت‌ها به‌طور حتم حجم خرید واحدهای تولیدی از بورس کالا افزایش می‌یابد و روند تولید محصولات سرعت بیشتری می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر