ورود بخش خصوصی به بازار خریدوفروش نفت

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۸

عرضه مجدد نفت در بورس انرژی وارد مرحله تازه‌یی شده است. قرار بود در انتهای هفته گذشته جلسه‌یی میان مسوولان شرکت ملی نفت و بورس انرژی برگزار و درخصوص قیمت نفت و نحوه پرداخت خریداران مذاکره شود تا درصورت توافق دو طرف، 100هزار بشکه نفت در هفته‌ جاری راهی بورس انرژی شود، اما این جلسه در هفته گذشته برگزار نشد و به هفته جاری موکول شده است. نکته جالب در‌خصوص آغاز معاملات نفت در بورس انرژی این است که امکان خرید‌و‌فروش نفت توسط بخش خصوصی نیز در این معاملات وجود دارد.

محمود قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان خبر فوق، اظهار داشت: قرار است در هفته جاری جلسه‌یی با مسوولان شرکت بورس برگزار شود و درصورت توافق در‌مورد جزییات، نفت در بورس عرضه خواهد شد. به گفته قمصری در‌صورتی که این جلسه در اوایل این هفته برگزار شود و تفاهم کامل صورت گیرد، امکان آغاز عرضه نفت تا پایان هفته وجود دارد. این مقام مسوول در وزارت نفت ادامه داد: اما اگر جلسه در پایان هفته برگزار شود، درصورت حصول توافق، طلای سیاه در ابتدای هفته آینده مورد عرضه قرار می‌گیرد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که نفت در رینگ داخلی نیز عرضه خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: نفت فقط در رینگ صادراتی بورس انرژی و برای صادرات به کشورهای مختلف روی تابلوی معاملات می‌رود.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این موضوع که آیا قیمت هر بشکه نفت توسط وزارت نفت نهایی شده است، اظهار داشت: قیمت هر بشکه نفت برای عرضه در بورس انرژی توسط کارشناسان و با توافق دو طرف در جلسه‌یی که برگزار می‌شود، تعیین خواهد شد.

وی تاکید کرد: مشکلی برای خرید‌و‌فروش نفت از طریق بورس انرژی برای بخش خصوصی و افراد حقیقی وجود ندارد. قمصری همچنین در پاسخ به این پرسش که قیمت‌گذاری نفت چگونه خواهد بود، اذعان داشت: اساس محاسبه قیمت این عرضه‌ها بر مبنای قیمت نفت صادراتی ایران خواهد بود.

به گفته قمصری این امر به این دلیل است که نفت موجود در بورس انرژی در خارج از کشور به‌وسیله بخش خصوصی به‌فروش خواهد رسید.


تحویل نفت در مناطق صادراتی

بر‌اساس این گزارش، قمصری چندی قبل در‌مورد تحویل نفت فروخته شده در بورس اعلام کرد: تحویل نفت عرضه شده در بورس انرژی، در مناطق صادراتی خواهد بود. به گفته وی، خریدار پس از خرید این نفت، آن را نمی‌تواند وارد کشور کند اما در گذشته خریدار نفت از بورس، حق صادرات آن را نداشت. البته صادرات در قالب فرآورده و پس از تصفیه در پالایشگاه‌های داخلی امکان‌پذیر بود. مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت اذعان داشت: به بیان دیگر نفت فروخته شده دیگر نمی‌تواند وارد کشور شود و خریدار باید در موقع تحویل نفت‌خام، کشتی‌های خود را به بنادر صادراتی بیاورد و آن را تحویل بگیرد.


تلاش نافرجام 12ساله نفتی

این گزارش حاکی است، بحث راه‌انداری بورس نفت در ایران به اوایل دهه 80 برمی‌گردد، ولی به‌دلیل نبود عزمی جدی برای به‌نتیجه رسیدن این پروژه ملی، طی سال‌های 80 تا 86 تقریبا هیچ اقدام عملی برای بورسی شدن نفت انجام نشد. این روند تا انتهای دهه80 ادامه پیدا کرد، اما از سال90 این رویه تغییر کرد و برای نخستین‌بار در بیست‌ودوم تیر این سال نفت در بورس عرضه شد، اما این امر با موفقیت روبه‌رو نشد. با تغییر دولت، در ابتدای سال‌جاری برای نخستین‌بار نفت‌خام در بورس انرژی روی تابلو رفت اما بنا به دلایلی با موفقیت روبه‌رو نشد و عرضه نفت متوقف شد.


زنده کردن آرزویی قدیمی توسط زنگنه

بعد از آنکه در تیر سال‌جاری عرضه نفت دوباره با شکست روبه‌رو شد، بیژن نامدار زنگه وزیر نفت در صبحانه کاری در جمع اعضای بخش خصوصی از عرضه مجدد نفت در بازار سرمایه به شیوه‌یی متفاوت خبر داد. وی اعلام کرد: با هدف صادرات 100هزار بشکه نفت‌خام از طریق بورس انرژی به‌صورت ریالی عرضه می‌شود و اگر کسی بخواهد دلاری خرید کند نیز مشکلی وجود ندارد.

وزیر نفت بااشاره به اینکه در حال فراهم ‌کردن مقدمات این امر هستیم، گفت: تجربه این کار وجود دارد و در گذشته نفت‌خام برای صادرات در مقیاس کم عرضه شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر