بازدهی 40 درصدی در صورت توافق جامع هسته‌ای

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۶

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به بازدهی ۴۰درصدی بازار سرمایه در سال جاری گفت: امکان تامین ۷۵هزارمیلیارد تومان نقدینگی برای شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

بهروز خدارحمی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیرپذیری بازار سهام از مذاکرات هسته‌یی و انتظاراتی که در میان فعالان بازار به‌واسطه این امر ایجاد شده است به فارس گفت: اکنون همه در بازار به‌دنبال این سوال هستند که درصورت توافق یا عدم توافق چه اتفاقی خواهد افتاد و در این زمینه نگاه صفر و یک به مذاکرات بعیدترین گزینه ممکن و کاملا غیرمنطقی است.

وی گفت: اینکه فعالان بازار بر این باورند که مذاکرات پس از مدت بسیار کوتاهی در بازه چند ماه موثر خواهد بود باید بگویم که این پیش‌بینی سرمایه‌گذاران همراه با ذوق‌زدگی است و کسانی هم بر این باورند که اگر توافق صورت نگیرد، بازار به کلی خراب خواهد شد که این امر هم غیرعقلایی است. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه در بازه زمانی 3 تا 4ساله قطعا بخشی از توافقات می‌تواند انجام شود، گفت: این امر فرسایشی خواهد بود اما دو طرف امتیازاتی را در فواصل زمانی منطقی به یکدیگر خواهند داد که در نهایت به‌صورت خاص در بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد داشت.

خدارحمی تاکید کرد: شاید از این مذاکرات صلح‌نامه یا قطعنامه کاملی خارج نشود اما در تک‌تک این نشست‌ها بین ایران و قدرت‌های جهانی اخبار خوب بیرون خواهد آمد و بازار سرمایه هم به‌واسطه همین اخبار مثبت نوساناتی خواهد داشت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه همه مشکلات تحریم‌ها در دست پنج کشور مذاکره‌کننده نیست، گفت: بخشی از این تحریم‌ها توسط سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا وضع شده‌اند بنابراین نباید انتظار داشت که همه مشکلات ظرف مدت یک روز حل شود. این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بازار از حیث آثار روانی با توجه به تعاملات، نوسانات مثبتی را تجربه خواهد کرد، گفت: طبیعتا تا زمانی که به‌طور بنیادی در صنایع تغییر جدی ایجاد نشود، حتما نیازمند زمان خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که بازدهی بازار سهام را چه میزان پیش‌بینی می‌کنید، گفت: بازار در آرمانی‌ترین حالت با توجه به صرف ریسک بیشتر نسبت به بازار پول طی سال جاری نزدیک به 40درصد بازدهی خواهد داشت. اما امکان دارد در صنایع مختلف متفاوت باشد. خدارحمی با بیان اینکه در چند ماه آینده، بازار به لحاظ روانی در صنایعی که پتانسیل‌های بیشتری در مراودات بین‌المللی دارند به‌واسطه اخبار مثبت تاثیر بیشتری خواهد پذیرفت، گفت: برخی به اشتباه تصور می‌کنند که اگر توافقی صورت نگیرد، اتفاق بسیار بدی برای بازار رخ خواهد داد درصورتی که اگر سرمایه‌گذاران دورنمایی از سرمایه‌گذاری را در مقابل خود ترسیم کنند، بازدهی مناسبی کسب خواهند کرد.

وی گفت: یکی از حوزه‌هایی که پس از تحریم به‌واسطه توقف نقل و انتقال ارز بین بانکی آسیب دید، صنعت بیمه بود که درصورت آمدن اخبار مثبت از توافق می‌تواند پتانسیل‌های بیشتری در پیشروی بین صنایع دیگر داشته باشد. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با ابراز خرسندی از اینکه بازار به هوشمندی خوبی رسیده است، گفت: حتی در روزهای منفی بازار، ارزش معاملات به 200میلیارد تومان می‌رسد و باید نسبت به این موضوع خوشحال شویم.

وی گفت: پیش از این سرمایه‌گذاران تنها به یک شاخص و آن هم شاخص کل توجه می‌کردند و ارزش معاملات را کمتر در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند اما اکنون سرمایه‌گذاران جدید به شاخص مهم ارزش معاملات توجه دارند. خدارحمی در پاسخ به این سوال که جایگاه بازار سرمایه ایران در تامین مالی بنگاه‌ها چطور ارزیابی می‌شود، گفت: بازار سرمایه باید در اقتصاد به جایگاه خوبی برسد و شاخص‌های مثبت بازار نشان‌دهنده افزایش تامین مالی از این بازار است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در طول یک هفته ارزش معاملات بازار سهام به 1000میلیارد تومان رسیده است، گفت: نباید این طور تصور شود که با توجه به سودآوری 75هزارمیلیارد تومانی بنگاه‌های بورسی، تامین مالی بازار سرمایه نسبت به بازار پول ناچیز است چراکه اگر بازار سرمایه پر رونق باشد، این پتانسیل برای جذب سرمایه‌های بیشتر وجود دارد. وی گفت: اگر 75هزارمیلیارد تومان سود اعلامی بنگاه‌های بازار سرمایه صرف افزایش سرمایه، اتمام پروژه‌ها و تولید شود تنها 25هزارمیلیارد تومان با رقم بازار پول فاصله دارد.

خدارحمی درباره فرهنگ‌سازی مزایای عدم دریافت سود توسط سهامداران گفت: سهامداران در صورت افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌توانند از تفاوت قیمت سهم به سود برسند و با آزادسازی 20درصد سهام خود به همان سود مورد انتظار دست پیدا کنند. وی گفت: اکنون در برنامه پنج‌ساله ششم برای افزایش سهم تامین مالی بازار سرمایه در اقتصاد برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود طبق این برنامه سود بنگاه‌های بورسی با دو برابر افزایش به 150هزارمیلیارد تومان برسد بنابراین می‌بینیم که این میزان سهم تامین مالی عدد قابل توجهی را تشکیل می‌دهد درحالی که هم‌اکنون بازار پول رقم 100هزارمیلیارد تومان را برای تامین مالی پیش‌بینی کرده است. خدارحمی با بیان اینکه بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگر عمل می‌کنند، گفت: تقویت بازار سرمایه در نهایت به‌نفع بازار پول خواهد بود و نقدینگی‌ها در این دو بازار جریان خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر