سایه مذاکرات وین بر سر بورس تهران

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۲۵

شاخص کل بازار بورس در نخستین روز آذر و نخستین روز هفته، تحت تاثیر اخبار و تحولات مذاکرات ژنو به روند نزولی هفته گذشته خود ادامه داد و با 205واحد افت به مرز کانال 74هزار واحد فروغلتید. پیش از آغاز هشتمین دور از مذاکرات ژنو، دو گزینه دستیابی به‌توافق جامع میان ایران و گروه 1+5 و تمدید توافق پیشین از سوی صاحبنظران و دیپلمات‌های ایرانی و غربی مطرح شد. در یکی دو روز گذشته اما اخبار رسیده از وین از مطرح شدن گزینه سوم مبنی بر «رسیدن به یک توافق کلی» و تداوم مذاکرات برای دستیابی به‌توافق در جزییات حکایت می‌کند که به‌نظر می‌رسد، این گزینه از سوی فعالان بازار به معنی «تمدید توافق اولیه» و استمرار شرایط کنونی حاکم بر بازار رمزگشایی شده است.


آمار معاملات بازار

در بازار دیروز بیش از یک‌میلیارد و 230میلیون برگه سهم به ارزش 255میلیارد و 549میلیون تومان در بیش از 101هزار دفعه دست به دست شد. اگرچه در بازار دیروز، نماد اغلب شرکت‌ها قرمز پوش بود، اما شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) و شرکت نفت و گاز پارسیان (پارسان) بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را به اسم خود ثبت کردند.

براساس این گزارش، در بازار دیروز، شاخص کل بورس باوجود افزایش عرضه در گروه‌های فولادی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و سیمانی روند نزولی به خود گرفت، اما نماد شرکت‌های نفت بهران، بانک ملت، ایران خودرو، نفت پارس، تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری ساختمان، گروه مپنا و ایران خودرو دیزل مانع از ریزش بیشتر شاخص شد.

در بازار دیروز همچنین تمام شاخص‌های منتخب در وضعیت قرمز قرار داشتند، به‌طوری که شاخص صنعت 189واحد، شاخص بازار اول 145واحد و بازار دوم 446واحد روند منفی به‌ خود گرفتند.

در بازار دیروز، برخی نمادهای خودرویی با صف خرید و برخی دیگر با صف فروش مواجه شدند. این دسته از خودرویی‌ها که وضعیت صورت‌های مالی مناسبی ندارند، مانند سایپا دیزل با صف خرید مواجه شد و پارس خودرو در ابتدای ساعت کاری بازار، صف فروش سنگینی را تجربه کرد اما در پایان بازار دیروز این صف فروش جمع شد. در معاملات دیروز همچنین گروه مالی با دادوستد بیش از 390میلیون سهم به ارزش 679میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفت. گروه خودرو و بانک‌ها نیز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

همچنین علاوه بر گروه مالی، خودرویی‌ها و بانک‌ها نیز در رده‌های برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. محصولات چوبی و انبوه‌سازی با بیشترین رشد شاخص در صدر شاخص‌های صنعتی قرار گرفتند.

در معاملات دیروز سیمان اصفهان، فیبر ایران، ریخته‌گری تراکتورسازی، نوسازی و ساختمان تهران، سیمان دورود، آبادگران تهران و تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی با بیشترین رشد قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفتند.

بیشترین کاهش قیمت‌ها نیز متعلق به نمادهای کنترل خوردگی تکین کو، نورد و قطعات فولادی، سیمان مازندران، کاغذ‌سازی کاوه، قند ثابت، سرمایه‌گذاری نیرو و کارتن ایران بود.

درپایان معاملات دیروز برای نمادهای تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، نوسازی و ساختمان تهران، لیزینگ خودرو غدیر، سرمایه‌گذاری شاهد، هلدینگ پارسیان و سیمان دورود نیز سنگین‌ترین صف‌های خرید تشکیل شد.

طولانی‌ترین صف‌های فروش هم متعلق به نمادهای تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی، داروسازی امین، کنترل خوردگی تکین کو، فولاد امیرکبیر کاشان، پارس الکتریک، فولاد امیرکبیر کاشان و سیمان مازندران بود.

همچنین در بازار دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به نمادهای بانک پاسارگاد، پارس‌خودرو و سیدکو بود.


افت شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس نیز دیروز به رنگ قرمز بود و نزدیک به پنج واحد افت را تجربه کرد. در جریان معاملات نخستین روز ماه آذر، 263.4میلیون اوراق به ارزش 2.6هزار میلیارد ریال در فرابورس به نام سهامداران جدید ثبت شد.

طی معاملات دیروز بازار‌های فرابورس در مجموع 263میلیون و 43هزار اوراق به ارزش 2 هزار و 680میلیارد ریال و در 32هزار و 186نوبت تغییر مالکیت داد. آیفکس هم با 4.7واحد کاهش در رقم 840.77واحد متوقف شد.

افزون بر این، در میان شرکت‌های بازار اول، دوم و پایه، بهمن لیزینگ با معامله 21.1میلیون سهم به ارزش 48.7میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات را کسب کرد؛ نماد بهمن لیزینگ در ابتدای بازار دیروز باوجود عرضه‌هایی که داشت، صف خرید سهام خود را شکست اما در ادامه ساعت کاری دیروز دوباره برای خرید سهام این نماد صف تشکیل شد.


رفت و آمدهای بورسی

برخی نمادهای بورسی و فرابورسی با پیام ناظر بازار مشمول توقف، بازگشایی، محدودیت دامنه نوسان یا حراج تک‌قیمتی شدند. بر این اساس، در بازار دیروز، حق تقدم استفاده نشده شرکت بهپاک (سهامی عام) در نماد بهپاکح1 در بازار پایه توافقی، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی مهر یکم (با مسوولیت محدود) برای تامین مالی خرید ماشین آلات مورد نیاز شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (سهامی عام) در نماد صبصیر1، نیز دیروز پس از پرداخت اجاره‌بهای سه ماهه اوراق، آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت بیسکویت گرجی نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، (بدون محدودیت نوسان قیمت) با استفاده از مکانیسم تک قیمتی آماده انجام معامله شد.

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت بانک سینا به‌دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه، متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت سیمان هگمتان نیز به‌دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد.

نماد معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هغدیر310 باتوجه به توقف نماد اصلی در بازار نقد متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت‌های صنعتی بهشهر، سرمایه‌گذاری غدیر، سیمان آرتا اردبیل، شهد باتوجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شدند.

نماد معاملاتی شرکت فولاد کاویان (فوکا) برای خرید سهام از سهامداران جزء توسط سهامداران عمده شرکت به‌مدت سه ماه آماده انجام معامله شد با این توضیح که در مهلت تعیین شده حق فروش سهام خریداری شده برای سهامداران وجود ندارد و فروش مجدد آن از سوی ناظر بازار تایید نخواهد شد.


قطع زودهنگام گاز کارخانه‌های سیمان

در تحولی دیگر، دیروز گاز برخی واحدهای سیمانی قطع شد. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنایع سیمان با اعلام این خبر گفت: قطع گاز یکسری از کارخانه‌های سیمانی از اواسط آبان ماه اتفاق افتاد، اما بعد از هماهنگی‌ با وزارت نفت، گاز تعدادی از کارخانه‌ها مجددا وصل شد.

وی ادامه داد: در روزهای بعدی نیز در دو نوبت، گاز کارخانه‌های سیمانی قطع شد و در نهایت با وزارت نفت توافق شد که گاز کارخانه‌های واقع شده در مراکز استان‌ها یا نزدیک به شهرها قطع نشود، تا آلایندگی کمتری اتفاق بیفتد.

شیخان تصریح کرد: همچنین قرار شد به بقیه کارخانه‌های سیمانی که با قطع گاز روبه‌رو هستند، مازوت با قیمت پایه گاز ارایه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید سیمان با مشکل تامین سوخت روبه‌رو نیست، گفت: هر سال از آذر ماه شاهد قطع گاز کارخانه‌ها بودیم، ولی امسال زودتر و در آبان ماه این اتفاق افتاده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر