واقعیات«تاریخی» از دریچه«اقتصاد»

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۱۲

مهدی بیک| این از محاسن تاریخ است که حرکتش «سیال» است و «رونده»؛ توقف نمی‌کند و بدون توجه به فراز و نشیب‌های روزگار بالاخره راه خود را پیدا می‌کند. حتی اگر اراده‌یی وجود داشته باشد که تاریخ را به‌سمت «تحریف» و «وارونگی» سوق دهد بازهم تاریخ در نخستین فرصت ممکن بلند می‌شود و غبار تحریف را از پیکره خویش می‌تکاند و آرام و سبکبال، غسل کرده و طاهر به رفیع‌ترین قلل افتخار و فرودست‌ترین نقاط اضمحلال ملت‌ها سرک می‌کشد، تاریخی که شاهد همیشگی ماجراهای زمین و صعود و سقوط آدم‌هایش است. بعد از غیبت چند روزه این ستون دوباره «تاریخ» را روی میز حلاجی‌های‌مان قرارمی‌دهیم تا گوشه‌یی از واقعیات تاریخی دومین روز آذر (22نوامبر) را از دریچه«اقتصاد» برایتان روایت کنیم...


سرانجام آنگلا «یک زن» صدراعظم شد

در یک چنین روزی (22نوامبر2005) پدیده‌یی به‌نام آنگلا مرکل در آسمان سیاست و اقتصاد آلمان و اروپا ظهور کرد تا مهم‌ترین قدرت اقتصادی اروپا به‌سمت دوران تازه‌یی از نقش‌آفرینی موثر حرکت کند. حتی در روزهایی که بحران اقتصاد جهانی در سال2008 قدرت‌های قوام‌یافته‌یی مثل انگلیس و فرانسه را مقهور سونامی هولناک سقوط اقتصادی کرده بود، آلمان به رهبری مرکل، روزهای آفتابی اقتصاد خود را پشت سر می‌گذاشت. مرکل که در آلمان شرقی به‌دنیا آمده نخستین زنی است که صدراعظم آلمان می‌شود و بر کرسی بیسمارک تکیه می‌زند. می‌گویند مرکل برای تمام زنانی که رویای پیشرفت و ترقی سیاسی را در سر می‌پرورانند، یک نماد الهام‌بخش محسوب می‌شود.


عصرجدید فتوژورنالیسم با انتشار«لایف»

23نوامبر سال 1936 هنری لوس متولد 1967 و متوفی در 1967 روزنامه‌نگار امریکایی و بنیادگذار مجله خبری «تایم» که نشریه «لایف» را از صاحبانش خریداری کرده بود آن را به‌صورت یک مجله هفتگی عکس‌خبری (فتوژورنالیسم) منتشر کرد که هر هفته در 12میلیون نسخه چاپ و توزیع می‌شد. ماجرای جالب توجه نشریاتی از جنس لایف برای ایرانیان در جایی اهمیت پیدا می‌کند که نشریات عمومی و تخصصی ایران سال‌هاست با مشکل کمبود مخاطب مواجه هستند.


نشست بدون نتیجه اجلاس اقتصادی اپک

نشست دو روزه نوامبر 2008 سران کشورهای 21گانه منطقه اقیانوس آرام که یک گروه همکاری‌های اقتصادی (اپک) را تشکیل داده‌اند، کار مهمی انجام نداد و نهایتا به‌کار خود پایان داد. در این نشست که از 21نوامبر 2008 در شهر لیما، پایتخت کشور «پرو» برگزار شده بود، اظهار امیدواری شد که بحران مالی جهانی از نیمه سال 2010 فروکش کند.


تولد معلم اهل مزینان

در یک چنین روزی در سال 1312دکتر علی شریعتی، جامعه‌شناس ایرانی در مزینان سبزوار به‌دنیا آمد. فعلا همین، تا بعد...

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر