اخبار نفت

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۱۰

بازگشت قیمت نفت برنت به 80 دلار در هر بشکه

وال استریت‌ژورنال از افزایش بهای نفت در پایان معاملات عصر روز جمعه در بازارهای جهانی به دلیل کاهش نرخ بهره در چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه امریکایی مذکور، تصمیم چین برای کاهش نرخ بهره در این کشور، امید افزایش تقاضای نفت از سوی این کشور را بالا برد.

پس از کاهش 30درصدی قیمت جهانی نفت ظرف بیش از پنج ماه‌‌گذشته که عامل آن

پیشی گرفتن تولید جهانی نفت از تقاضای آن بود، چین اقدام به اتخاذ کاهش نرخ بهره گرفت.

اندرو لبوو معاون ارشد بخش مشتقات نفت در شرکت جفریز بیک، گفت: کاهش نرخ بهره در چین، به سرمایه‌گذاران این کشور امکان می‌دهد روی تمام انواع کالاها سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: کاهش نرخ بهره می‌تواند تقاضای نفت چین در سال 2015 را 100 هزار بشکه بالا ببرد. لبوو اظهار داشت: فکر می‌کنم بازار نفت روز جمعه هیجان‌زده بود. خبر کاهش نرخ بهره در چین به افزایش قیمت نفت که از پنج‌شنبه گذشته، به دلیل نشست مهم اوپک آغاز شده بود، کمک کرد. قیمت نفت سبک شیرین برای تحویل در ماه ژانویه (دی) در پایان معاملات دیروز در بازار تجاری نیویورک 66 سنت (0.9‌درصد) افزایش یافت و به 76دلار و 51 سنت در هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت پایان روزی نفت در بازار نیویورک از 12 نوامبر (21 آبان) است که موجب شد، قیمت نفت در بازار نایمکس نیویورک، نخستین افزایش هفتگی خود از ماه سپتامبر (شهریور) تاکنون را تجربه کند.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات دیروز بازار آیس فیوچرز اروپا واقع در لندن، یک‌دلار و سه‌سنت (1.3درصد) افزایش یافت و به 80 دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در پایان معاملات دیروز بازار لندن نیز بالاترین قیمت این نفت از 12نوامبر بود.


سرانجام قیمت نفت در نشست اوپک

قیمت نفت اوپک در تاریخ 14نوامبر به‌طور ناگهانی از 75.15 به 73.47دلار در ازای هر بشکه نسبت به روز قبلش رسید. هرچند طی روزهای بعد قیمت نفت اوپک به رقم 74دلار رسید، این قیمت هنوز پایین و روند نزولی داشته است. پنجشنبه 6 آذر نشست کشورهای عضو سازمان اوپک تشکیل خواهد شد. اکثر تحلیلگران معتقدند که اگر اعضا در این نشست بر سر کاهش تولید به تفاهم نرسند، اوضاع قیمت نفت بدتر می‌شود. اما عده‌ای نیز می‌گویند که اوپک همیشه در شرایط بحرانی بهترین تصمیمات را گرفته است. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند، احتمال کاهش سقف تولید نفت اوپک درجلسه این هفته می‌تواند به افزایش دوباره قیمت نفت کمک کند.

قیمت نفت برنت نیز هرچند با یک دلار و 25سنت کاهش به 80.36 دلار در ازای هر بشکه رسیده اما میانگین هفتگی قیمت این نفت روند افزایشی را نشان می‌دهد به این ترتیب نرخ برنت روی 80 دلار تثبیت شده است. قیمت نفت دبلیو‌تی‌ای نیز ٦٩ سنت یا یک درصد نسبت به هفته گذشته رشد کرد و به هفت هفته پیاپی افت قیمت پایان داد و به رقم 76.51دلار در ازای هر بشکه رسید. پس از کاهش 30درصدی قیمت جهانی نفت ظرف بیش از پنج ماه گذشته که عامل آن پیشی گرفتن تولید جهانی نفت از تقاضای آن بود، چین اقدام به اتخاذ کاهش نرخ بهره گرفت. تصمیم چین برای کاهش نرخ بهره در این کشور، امید به افزایش تقاضای نفت از سوی این کشور را بالا برد. کاهش نرخ بهره در چین می‌تواند تقاضای نفت این کشور در سال 2015 را 100هزار بشکه بالا ببرد.


توقف تلاش در جهت کاهش فروش نفت ایران

خبرگزاری تاس روسیه روز شنبه اعلام کرد: کاخ سفید در بیانیه‌یی از تعهد امریکا برای توقف تلاش‌ها برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران خبر داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یاد شده، این اقدام در شرایطی انجام می‌شود که مذاکرات هسته‌یی ایران در وین و وضعیت بازارها، هر دو در حال پیشرفت هستند.

بنا به اعلام جاش ارنست، مشاور ارشد کاخ سفید در امور رسانه، امریکا تولید نفت خود را در حالی افزایش داده که قیمت نفت به کف قیمت در چهار‌ساله اخیر رسیده است.

براساس بیانیه کاخ سفید، در حالی که شرایط بازار این امر را متصور می‌سازد به‌قدر کافی نفت در بازار وجود دارد که بتوان خریدهای مازاد را کاهش داد، امریکا متعهد شد تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران در طول اجرای برنامه اقدام مشترک گروه 1+5 و ایران را متوقف کند.

در عوض این اقدام و نیز لغو محدود تحریم‌ها، ایران نیز در راستای متوقف کردن فرآیند برنامه هسته‌یی خود حرکت کرده و به‌میزان قابل توجهی، از حجم فعالیت‌های هسته‌یی خود کاسته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اطمینان حاصل کرده که ایران به تعهدات خود در این رابطه عمل کرده است. امریکا در طول یک دوره 6ماهه، با لغو برخی تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را تا حدی امکان‌پذیر ساخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر