اخبار

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۰۶

واگذاری کارخانه‌های نیشکر به وزارتخانه‌ غیرتخصصی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای حل مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تلاش زیادی شده اما این صنعت و شرکت‌های مشابه به‌دلیل اجرای ناصحیح اصل 44 آسیب دیده‌اند چراکه برخی کارخانجات را به‌عنوان رددیون در اختیار بانک‌ها گذاشتند و اختیار آنها را از وزارت صنعت گرفتند و به وزارتخانه‌یی سپردند که تخصص لازم را نداشت.

به گزارش ایسنا، سیدرضا نوروززاده، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم پنجاه‌وچهارمین دوره تولید شکر در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در خوزستان با اشاره به اینکه تا پیش از سال 1392 ایدرو نمی‌توانست کمکی به کارخانجات مشابه کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه کند، افزود: اگرچه به موجب قانون نمی‌توانیم به این شرکت‌ها کمک کنیم اما امیدواریم به یاری قانونگذاران، بتوانیم موانع را از سر راه‌ برداریم.

نوروز‌زاده تصریح کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طبق اساسنامه و قانون تاسیس خود، نوسازی و گسترش صنایع را برعهده دارد اما یک‌سری حواشی بر این قانون بسته شده بود که اجازه کار به سازمان گسترش نمی‌داد. از نمایندگان مجلس خواستیم و اکنون در دستورکار است که سازمان گسترش به اساسنامه خود برگردد و آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم و مشکلات را برطرف کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امیدواریم به کمک مدیریت شرکت و مسوولان استان، بستر لازم برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این محیط فراهم شود که این امر، اگرچه دشوار است اما غیرممکن نیست.


صدور بیش از 10 هزار فقره جواز تاسیس صنعتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طی هفت‌ماهه منتهی به مهر ماه سال جاری به تعداد 10هزار و ‌566فقره جواز تاسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بالغ بر 705هزار و 619میلیارد ریال صادر شد. به گزارش شاتا، در این مدت پیش‌بینی اشتغالزایی جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده 235هزار و 910نفر بوده است. همچنین در این مدت، بیشترین تعداد جواز تاسیس صادر شده در استان‌های آذربایجان شرقی و فارس بوده است. در هفت‌ماهه نخست سال جاری بیشتر پیش‌بینی سرمایه‌گذاری برای جوازهای تاسیس، صنعتی صادر شده متعلق به استان چهارمحال‌و‌بختیاری است. جواز تاسیس تمایل به سرمایه‌گذاری در کشور را نشان می‌دهد.


قطع گاز کارخانه‌های سیمان بدون اطلاع قبلی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: هر ساله با آغاز سرمای هوا، گاز کارخانه‌های سیمان قطع می‌شد و به‌جای آن نفت مازوت به نرخ پایه گاز در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت اما امسال قطع گاز، زودتر از سال گذشته و بدون اطلاع قبلی انجام شد. عبدالرضا شیخان اظهارکرد: قطع گاز کارخانه‌های سیمان هر ساله با سرد شدن هوا اتفاق می‌افتاد و در مقابلش وزارت نفت، نفت مازوت کوره را که امکان مصرف آن در کارخانه‌های سیمان وجود دارد با نرخ پایه گاز در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌داد.

وی افزود: امسال سرمای هوا و در پی آن قطع شدن گاز کارخانه‌های سیمان زودتر از سال‌های گذشته اتفاق افتاد؛ به‌گونه‌یی که گاز در برخی کارخانه‌ها از روز تاسوعا قطع شده بود. البته برخلاف سال‌های گذشته قطع شدن گاز بدون اطلاع قبلی انجام شد. درحالی که پیش از این توافق کرده بودیم که هنگام قطع گاز، کارخانه‌های سیمان را در جریان بگذارند تا از آسیب‌ها و خسارات احتمالی جایگزین شدن ناگهانی نفت مازوت به‌جای گاز جلوگیری شود. به گزارش ایسنا، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: البته هزینه حمل هر لیتر نفت جایگزین‌شده تا کارخانه‌های سیمان حدود 40 تا 100 تومان است که باوجود مذاکرات فراوان از سال‌های گذشته برای تمام شدن قیمت این سوخت جایگزین معادل قیمت گاز برای کارخانه‌های سیمان، توافق نهایی سر این مساله صورت نگرفت و صاحبان صنایع برای جایگزین‌کردن سوخت خود در هر لیتر 40 تا 100تومان زیان می‌کنند.


روزهای رو به افول فرش دستباف در دنیا

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: هر صنعتی چرخه عمری دارد و روزی پایان می‌پذیرد و صنعت فرش دستباف نیز در سراسر دنیا روزهای رو به افول خود را می‌گذراند. به گزارش ایسنا، پدرام سلطانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان‌جنوبی تصریح کرد: وضعیت صادرات در چندسال گذشته به‌گونه‌یی بود که فضای صادرات با تلفیقی از نااطمینانی و ناتوانی همراه شده است. وی با‌اشاره به اینکه نااطمینانی حاصل از بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی بودجه‌یی ارزی، پولی و مالی بوده است، افزود: از طرف دیگر صادرکنندگان نیز توان رقابت و دانش لازم صادرات را پیدا نکرده‌اند.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: صادرکننده کسانی هستند که در کشور زندگی و خدمت می‌کنند زیرا صادرات یک فرآیند بوده که بخشی از آن را یک صادر‌کننده انجام می‌دهد.

سلطانی با بیان اینکه صادرات نگاهی به سمت آینده و شناسایی فرصت‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده است، تصریح کرد: صادرات پاسخگویی به نیاز خریدار بوده و مسیر حرکت به سمت پیدا کردن فرصت‌هاست. وی یادآور شد: بسیاری چیزها را به اقتباس از سایر کشورها وارد کرده‌ایم اما فرهنگ آن را نیاورده‌ایم و در این روزها در عرصه جهانی صادرات، رقابت در صنعت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر