اختلاف بانک مرکزی ایران و چین سد راه 7 طرح فولادی

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۰۵

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: تاکنون فعالیت‌های خوبی برای هفت طرح فولادی انجام شده اما این هفت طرح، درگیر اختلاف بانک مرکزی ایران و چین شده‌اند.

به گزارش ایسنا مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم امضای قرارداد طراحی پایه و دانش فنی طرح نفلین سینیت سراب که بعد از 30سال تاخیر با شرکت اتوتک آلمان امضا شد درجمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون مشارکت‌های خوبی برای اتمام هفت طرح فولادی صورت گرفته است، اظهارکرد: پنج طرح فولادی درگیر مشارکت شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده سه طرح شایگان، میانه و سپیددشت به بهره‌برداری برسند.

رییس سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با بیان اینکه هنوز دو طرح مشارکت نگرفته‌اند، گفت: دلیل عمده آن اختلاف بانک مرکزی ایران و چین است.

کرباسیان درخصوص قرارداد طراحی پایه و دانش فنی نفلین سینیت سراب اظهارکرد: هشت ماه است که دانش فنی این طرح آغاز شده و با توجه به اینکه شرکت اتوتک آلمان، شرکتی معتبر است می‌توان پیش‌بینی کرد که زمان بهره‌برداری آن کمتر از چهار سال طول بکشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ذخیره این طرح را 200هزار تن پودر آلومینا و 150هزار تن نمک صنعتی عنوان و اظهارکرد: بودجه در نظر گرفته شده 9میلیون و 300 هزار یورو است اما پیش‌بینی می‌شود برای کل پروژه 400میلیون دلار هزینه شود.

وی با بیان اینکه هزینه تکمیل زیرساخت‌های این طرح 60 میلیارد تومان است، اظهار امیدواری کرد با انجام این سرمایه‌گذاری زمان طرح را کوتاه‌تر کنیم. کرباسیان اظهارکرد: با وجود اینکه معادن نفلین سینیت از بوکسیت تولید می‌شود و بزرگ‌ترین معدن بوکسیت ایران در جاجرم به ظرفیت 200هزار تن است، نیاز کشور بیش از 800 هزار تن است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: اگر بخواهیم پروژه‌های برنامه پنجم توسعه را عملی کنیم باید این میزان پودر آلومینا را در کشور برطرف کنیم. به همین دلیل باید در این راستا راهکارهای اساسی اندیشیده شود.

وی هزینه قرارداد این پروژه را 9300یورو عنوان و اظهارکرد: در این پروژه 25درصد آلومینا و10درصد پتاس و کربنات بهره‌برداری می‌شود. کرباسیان اظهار کرد: یکی از نکات مهم این است که از نظر زیست محیطی این کارخانه هیچ‌گونه پسماندی ندارد و می‌تواند برای 2000نفر به‌صورت مستقیم و 10هزار نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو تاریخچه این پروژه را مربوط به سال 1369 عنوان و اظهارکرد: این پروژه 20سال است که به‌دلیل وجود تحریم‌ها و برخی دیگر از مشکلات متوقف مانده که امیدواریم به‌زودی شاهد نتایج چشمگیر آن باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر