سرمایه‌گذاری‌های بدون زیرساخت

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۰۲

اقتصاد دولت یازدهم از همان ابتدای شروع کار کاهش تصدیگری دولتی و حضور فعال بخش‌خصوصی در اقتصاد کشور را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود اعلام کرد و در این ارتباط بارها رییس‌جمهور از واگذاری فعالیت‌های مختلف اقتصادی کشور به بخش‌خصوصی و تلاش دولت برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بخش‌های خصوصی گفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت در سایت خود با انتشار جداولی اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این وزارتخانه را معرفی کرده است و از فعالان بخش‌خصوصی خواسته تا در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره نوشته شده است: «فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنعت و معدن در سال 93 و براساس برنامه‌های این وزارتخانه تدوین شده است. سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند جهت طی فرآیند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کل کشور و برای برخی رشته‌ فعالیت‌های مهم به حوزه ستادی وزارت مراجعه و مراحل کار را طی کنند.»

اما در این بین مهم‌ترین اولویت‌بندی‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن در کشور کدام است؟ در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه جدول مهم‌ترین اولویت‌های مرتبط با بخش معدن منتشر شده است که شامل: «اولویت‌های سرمایه‌گذاری در گروه اکتشافات معدنی، اولویت‌های سرمایه‌گذاری در گروه استخراج معدنی و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در گروه فلزات و مصنوعات فلزی» است. آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر این باور است که اگر می‌خواهیم در تولید مواد معدنی پیشتاز باشیم باید روی دو بخش استخراج و اکتشاف کارهای اساسی صورت گیرد که خوشبختانه در اولویت‌هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده به این نکات توجه شده است.


سرمایه‌گذاری‌های بدون زیرساخت

از آن طرف سرمایه‌گذاران خارجی مایل به حضور در این بخش بکر و پردرآمد هستند اما برای این حضور پیش‌نیازهایی لازم است تا سرمایه‌ها از بخش معدن فرار نکند. خالقی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: «یکی از نکات مهم و مورد توجه خارجی‌ها زیرساخت‌های موجود در بخش انرژی و حمل و نقل در کشور است. در بخش انرژی، ثبات و شفافیت در تعیین و محاسبه قیمت حامل‌های انرژی برای بنگاه‌های صنعتی نکته بسیار مهم و تاثیرگذاری است و توسعه شبکه و ناوگان ریلی بار و امکانات حمل و نقل دریایی و بندری و ایجاد مسیرهای جدا از حمل مسافر با مقاصد بندری می‌تواند رونق بیشتری به حضور سرمایه‌گذاران خارجی بدهد. اگر هدف‌گذاری‌ها در برنامه چهارم و پنجم توسعه و در دولت‌های قبلی اجرا می‌شد با بسیاری از مشکلات کنونی مواجه نمی‌شدیم.»

حفظ ظرفیت فولاد

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر این باور است که آلومینیوم و سنگ‌آهن می‌توانند از پیشتازان تولید کشور باشند. وی در ادامه افزود: «آلومینیوم فلزی اساسی و استراتژیک است که می‌تواند چرخ‌های تولید کشور را به حرکت درآورد. درست است در زمینه تولید آلومینیوم نتوانسته‌ایم با کشورهای پیشتاز در این عرصه از لحاظ قیمتی رقابت کنیم و متاسفانه نتوانستیم قیمت تمام شده را پایین بیاوریم اما باید در این زمینه توان تولید داشته باشیم و از لحاظ مدیریتی دست‌اندرکار باشیم.» خالقی با اشاره به وجود محدودیت‌های بسیار در این مسیر تاکید کرد: «باید بپذیرم که در راه تولید موضوعاتی مثل تحریم و تامین مواد اولیه دچار مشکل هستیم.»

وی در ادامه افزود: «موضوع دیگری که وجود دارد بحث اقتصاد مقاومتی است که بتوانیم خودمان تامین‌کننده باشیم که نیاز به دسترسی به معادن دارد این در حالی است که ما در زمینه مس ذخایرمان کاملا مشخص شده و به خوبی در این زمینه فعالیت کرده‌ایم.»

خالقی خاطرنشان کرد: «اگر طبق این اولویت‌بندی‌ها پیش رویم گام‌های مثبتی برداشته‌ایم. باید روی استخراج و اکتشاف بیشتر کار شود و اگر به دلیل مکان‌یابی و هر مشکل دیگری نتوانیم با شتاب بیشتری حرکت کنیم باید ظرفیت فولاد را حفظ کنیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر