اخبار

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۰۱

قاچاق دارو صفر شد

ایسنا بیش‌از 90درصد محصولات دارویی در داخل تولید می‌شود اما به‌دلیل اینکه تمایل زیادی به مصرف داروی خارجی وجود دارد، نیمی از محصولات دارویی باوجود اینکه در داخل تولید می‌شوند از سایر کشورها نیز به ایران وارد می‌شود و بیمه نیز به این امر دامن‌زده است. چراکه به جای تقویت تولید داخلی، مابه‌التفاوت داروی داخلی و خارجی را به متقاضی پرداخت می‌کند که همین مساله باعث شده افراد بیشتر به سمت داروهای خارجی کشیده شوند. این بخشی از اظهارات محمدباقر تحویل‌زاده، عضو سندیکای تولید‌کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی است که بر ضرورت منع واردات داروهای تولیدی در داخل کشور تاکید دارد و معتقد است: ایران توفیقی در صادرات دارو ندارد درحالی که بازار میلیاردی عراق را در همسایگی‌اش دارد. به اعتقاد وی صادرات دارو نیازمند مشوق‌های صادراتی و یارانه است. البته تحویل‌زاده صفر شدن قاچاق دارو، حل شدن مشکل تامین ارز برای واردات دارو و تامین بیش‌ از نیمی از داروهای بیماری‌های خاص در داخل تا دو سال دیگر را از موفقیت‌های صنعت دارو عنوان می‌کند.

آذربایجان به‌دنبال خرید محصولات کشاورزی ایران

فارس رییس کنفدراسیون صادرات ایران ‌گفت: آذربایجان به‌دنبال این است محصولات کشاورزی ایران را خریداری و به روسیه صادر کند.

سیدرضا نورانی گفت: ما به‌دنبال یک جهش خوب در توسعه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه بودیم اما این اتفاق نیفتاد و هنوز هم صادرات ما به این کشور مانند گذشته به مقدار محدود انجام می‌شود.

وی افزود: ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تعرفه ترجیحی ندارد درحالی که برخی کشورها مانند آذربایجان از تعرفه ترجیحی 18درصدی برخوردارند و به همین علت هزینه صادرات به روسیه برای آنها ارزان‌تر از ما تمام می‌‌شود و آنها می‌خواهند که ما محصولاتمان را به آذربایجان بفرستیم و تا آن را به روسیه صادر کنند.


افزایش صادرات مرغ برای افزایش قیمت داخلی

ایسنا معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تولید مازاد گوشت مرغ در کشور، درصددیم با افزایش صادرات به حدود 100هزار تن تا پایان سال و تنظیم میزان تولید نسبت به تقاضای موجود، قیمت این محصول را منطقی‌تر کنیم. حسن رکنی اظهار کرد: در صنعت طیور ظرفیت تولید بالایی وجود دارد و باتوجه به صدور مجوزهای سالیان گذشته، شرایط کنونی به‌گونه‌یی است که ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور بیش از نیاز داخلی است و این شرایط درحال حاضر برای صادرات به کشور‌های همسایه‌یی که اغلب وارد‌کننده گوشت مرغ هستند، بسیار مناسب است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر