سهم نفت در کل صادرات ایران کاهش یافت

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۰۹۶

افزایش سهم صادرات غیرنفتی در کل صادرات یکی از اهداف اصلی برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله بوده است. سهم بالای نفت در اقتصاد ایران و به تبع آن بیماری هلندی موضوعی است که سالیان درازیست اقتصاددانان ایرانی نسبت به آن هشدار می‌دهند. گزارش جدید بانک جهانی خبر از کاهش سهم نفت در صادرات ایران می‌دهد که این موضوع نه به دلیل برنامه‌ریزی مناسب دولتمردان ایران بلکه به دلیل کاهش چشمگیر قیمت نفت در چند ماهه اخیر رخ داده است. بانک جهانی اعلام کرد ارزش صادرات ایران در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۴ برابر با تابستان ۹۳ با افت 19.3درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و واردات ایران در همین مدت رشد 0.3درصدی را تجربه کرد. بر اساس گزارش تسنیم بانک جهانی در بخشی از جدیدترین گزارش ماهانه خود به وضعیت صادرات و واردات کشورهای جهان پرداخته و از افت 19.3درصدی صادرات ایران (بر اساس قیمت‌های صادراتی) در سه ماهه سوم 2014 برابر با تابستان 93 خبر داده است. در حالی رشد صادرات ایران در

سه ماهه سوم 2014 منفی شده که طی سه ماهه دوم 2014 صادرات ایران رشد 6.8درصدی را تجربه کرده بود. در سه‌ماهه نخست 2014 نیز رشد صادرات ایران منفی 3.7درصد برآورد شده است. افت شدید قیمت نفت عامل اصلی کاهش صادرات ایران (بر اساس قیمت‌های صادراتی) در سه ماهه سوم 2014 بوده است. صادرات عربستان نیز که صادرکننده عمده نفت است در این دوره افت 18.4درصدی داشته است.

صادرات کشورهای درحال توسعه در سه ماهه سوم 2014 با رشد 5.5درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. با وجود افت قابل توجه صادرات ایران در سه ماهه سوم 2014 واردات ایران در همین دوره رشد 0.3درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. رشد واردات ایران در سه ماهه دوم و سه ماهه نخست 2014 صفر بوده است. واردات کشورهای درحال توسعه در سه ماهه سوم 2014 با کاهش 1.4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. با این وجود آمار صادرات غیرنفتی ایران در مدت ذکر شده مثبت است. بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در 6 ماهه اول امسال که شامل مدت ذکر شده است میزان صادرات غیرنفتی ایران با رشدی 19.62درصدی به بیش از 23میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. باوجود مثبت بودن کلی کاهش سهم نفت در صادرات به دلیل اینکه این موضوع بدون برنامه‌ریزی ایران و به دلیل کاهش حجم تجارت خارجی ایران رخ داده است تبعات سویی برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر