اخبار کلان

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۰۸۴

بلاتکلیفی ۳ ماهه لایحه خروج از رکود در مجلس

با گذشت بیش از سه ماه از ارایه لایحه خروج از رکود به مجلس و تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون ویژه مجلس هنوز نوبت رسیدگی این لایحه در صحن مجلس علنی نشده است.

به گزارش تسنیم، اوایل مرداد امسال دولت درراستای تحقق وعده خود برای ارایه برنامه خروج کشور از رکود اقدام به ارایه لایحه 30ماده‌یی به مجلس شورای اسلامی کرد. نمایندگان خانه ملت هم در کارگروهی متشکل از چهار کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، اصل 44، اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات به بررسی این لایحه پرداختند.

در همین راستا بررسی لایحه خروج از رکود در سه شیفت و با حضور اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نمایندگانی از کمیسیون‌های اقتصاد، صنایع، عمران، کشاورزی و برنامه و بودجه برگزار شد و به تناسب موضوعات موردبحث، نمایندگانی نیز از وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسات حضور پیدا کردند.

البته از همان روزهای نخست بررسی این لایحه در کمیسیون‌های مختلف مجلس انتقادات زیادی بر ماده‌های این لایحه مطرح شد. برخی نمایندگان و کارشناسان لایحه خروج از رکود را کامل ندانسته و برخی دیگر معتقد بودند این لایحه مشکلات اقتصاد کشور و به‌ویژه تولیدکنندگان را برطرف نخواهد کرد.


سررسید قسط توافق ژنو

طبق توافق ایران و گروه 1+5 دوم آذر آخرین قسط ۲.۸میلیاردی دور دوم مذاکرات درحالی سررسید می‌شود که هنوز بانک مرکزی ایران دریافت قسط پنجم را تایید نکرده است.

به گزارش تسنیم، تیم مذاکره‌کننده ایرانی درراستای مذاکرات با 1+5 طی ماه‌های گذشته با غرب به توافق رسید که در ابتدا 4.2میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران که در کشورهای غربی در پی تحریم‌ها بلوکه شده بود در قالب چند قسط آزاد شود و دراختیار ایران قرار گیرد. بعد از اتمام سررسید قسط‌های 4.2میلیارد دلاری و ادامه مذاکرات ایران با 1+5 توافق دیگری انجام شد با این محور که 2.8میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود اما این‌بار در قالب 6 قسط. بر همین اساس قرار بر این شد تا 2.8میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور در شش قسط آزاد شده دراختیار بانک مرکزی قرار گیرد. آن‌طور که در مذاکرات توافق شده بناست مبلغ دو میلیارد و 800میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده در چهار قسط 500میلیون دلاری و دو قسط 400میلیون دلاری در فواصل زمانی حدود سه‌هفته‌یی آزاد شود و دراختیار ایران قرار گیرد.

از ابتدای دور دوم توافق ژنو تا امروز رسما پنج قسط سررسید شده و بانک مرکزی دریافت چهار قسط را تایید کرده است بنابراین با احتساب دریافت چهار قسط از کل مبلغ 2.8میلیارد دلار باید گفت که 1.9میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است. در زمان‌بندی توافق ژنو بناست دو قسط پایانی 2.8میلیارد دلار به‌ترتیب با مبلغ 500میلیون دلار و 400میلیون دلار در روز 12آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و روز دوم آذر 1393 (23نوامبر 2014) سررسید شود. البته درحالی که هنوز تایید دریافت قسط پنجم که 12آبان سررسید شده ازسوی بانک مرکزی ایران اعلام نشده همزمان با دوم آذر قسط پایانی 2.8میلیارد دلار نیز سررسید می‌شود. با احتساب دریافت 4.2میلیارد دلار در توافق اول و یک میلیارد و 900میلیون دلار در توافق دوم باید اعلام کرد که تاکنون 6.1میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر