حکم حکومتی «نجفی» را ماندنی کرد

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۰۷۵

پس‌از کشیده شدن موضوع انتخاب وزیر علوم به وقت اضافه به‌دلیل نوع خاص نگاه نمایندگان به این پست، رییس‌جمهور با دریافت مجوز رهبر معظم انقلاب حکم سرپرستی نجفی در وزارت علوم را تمدید کرد. این درحالی است که پنجمین گزینه پیشنهادی رییس دولت تدبیر و امید باید در جلسه روز سه‌شنبه از صلاحیت خود دفاع کند تا در صورت رای مثبت نمایندگان مجلس نهم تکلیف آخرین وزارتخانه دولت یازدهم نیز روشن شود. برخی حقوقدانان و نمایندگان مجلس تنها راه ادامه سرپرستی نجفی را بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت حکم حکومتی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی رییس‌جمهوری عنوان کرده بودند، که با صدور این حکم مهلت سرپرستی نجفی سه ماه دیگر تمدید شد.


مجلس تکلیف وزارت علوم را روشن می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس‌جمهور با دریافت مجوزی از مقام معظم رهبری، برای ادامه سرپرستی سرپرست فعلی وزارت علوم، تا تعیین تکلیف نهایی این وزارتخانه مهلت گرفت.

29مرداد رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با رای نمایندگان مجلس استیضاح و برکنار شد که به‌دنبال آن محمدعلی نجفی با حکم روحانی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شد و از آنجا که حکم سرپرستی نجفی 29 آبان به پایان رسید، رییس‌جمهور از رهبری معظم انقلاب تقاضای مجوز جهت تمدید مهلت سرپرستی نجفی را کرد که دوره سرپرستی نجفی با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تا زمان تعیین تکلیف این وزارتخانه تمدید شد. براساس اصل 135 قانون اساسی، مهلت اداره یک وزارتخانه با سرپرست سه ماه است که در صورت به تفاهم نرسیدن با مجلس ادامه این روند نیازمند دریافت مجوز از مقام معظم رهبری است. براین اساس دوره سرپرستی نجفی بر وزارت علوم تمدید شد تا تکلیف این وزارتخانه تا پایان هفته و در صحن علنی مجلس مشخص شود. رییس‌جمهور 28 آبان و یک روز قبل از پایان یافتن مهلت قانونی سرپرستی محمدعلی نجفی بر وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر اسبق آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کرد که قرار است جلسه رای اعتماد به فرهادی در چهارشنبه پنجم آذر برگزار شود.


پیامک‌های تخریب فرهادی از بیرون هدایت نمی‌شود

اما در شرایطی که دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا به حساسیت‌های نمایندگان توجه کند، برخی گروه‌های تندرو در مجلس حرکات سازمان‌یافته‌یی را برای مقابله با پنجمین گزینه وزارت علوم ترتیب می‌دهند. محمدرضا تابش ازجمله نمایندگانی است که حرکات نوسانی مجلس در برخورد با وزرا را باعث بدنامی مجلس ارزیابی کرده و می‌گوید: «نه به آن دودو کردن و نه به این چهارچهار نشان دادن نمایندگان نسبت به گزینه‌هایی که شاید خیلی هم نشناسند. فکر می‌کنم صلوات نمایندگان در آن لحظه بیشتر بابت این بوده که دولت مجبور شد گزینه جدیدی را معرفی کند.»

تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم با بیان اینکه جریان سازماندهی شده از بیرون در تعامل با برخی نمایندگان علیه دکتر فرهادی وجود ندارد، تاکید می‌کند: «دکتر فرهادی شاید جزو نخستین گزینه‌هایی بود که به ذهن نمایندگانی که با دولت قرابت ذهنی دارد و می‌دانستیم اگر ایشان از ابتدا پیشنهاد می‌شد حتما رای می‌آورد و اکنون نیز بر همین نظر هستیم.»اما رضایت از معرفی محمد فرهادی تنها مختص به جناح اصلاح‌طلب و حامیان دولت نمی‌شود، حتی چهره‌های تندرو مجلس هم پس از معرفی فرهادی، فتیله مخالفت‌های خود را پایین کشیده‌اند تا تکلیف وزارت علوم پس از ماه‌ها سرگردانی مشخص شود. محمدمهدی زاهدی ازجمله چهره‌هایی است که تقریبا با تمام وزرای علوم معرفی شده توسط رییس‌جمهور مخالفت کرد. اما حتی زاهدی هم نسبت به معرفی فرهادی موضع متفاوتی را اتخاذ کرده تا امیدواری‌ها از تعیین تکلیف وزیر علوم بیشتر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر