بازگشت امید به فضای مذاکرات

۱۳۹۳/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۰۷۲

«وین» همچنان شاهد ادامه مذاکرات کارشناسان، دیپلمات‌ها و مقامات ارشد ایران و کشورهای گروه 1+5 است. هیات‌های حاضر در دهمین دور از مذاکرات روزهای فشرده و پرکاری را دنبال می‌کنند به این امید که پرونده هسته‌یی ایران پس از 11سال به سرانجامی خوش نزدیک شود، هرچند اخباری که از این گفت‌وگوها منتشر شده، هر ساعت رنگ و بوی تازه‌یی می‌گیرد اما از خبرهای چهارمین دور مذاکرات ظریف، اشتون و کری زمزمه‌های توافق شنیده می‌شود.

پرونده‌یی که از سال 2006 وارد مرحله‌یی جدید شد و به‌واسطه صدور 6 قطعنامه از ‌سوی شورای امنیت علیه ایران وارد مرحله بحرانی شد. حال با روی کار آمدن دولت یازدهم تیم ارشد وزارت خارجه ایران عزم فنی و حقوقی خود را جزم کرده است تا با هدایت محمدجواد ظریف این پرونده از شورای امنیت مجددا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.

از 27آبان مذاکرات وارد مرحله حساس خود شده است چراکه آخرین روزها تا پایان مهلت توافقنامه ژنو است و باید براساس توافق صورت گرفته در ژنو پس از یک‌سال توافقنامه جامع هسته‌یی نهایی شود.

این روزها اخبار فضای خبری حاکم براین موضوع صرفا برپایه گمانه‌زنی‌ها رقم می‌خورد چرا‌که هنوز طرفین درگیر در این مرحله از مذاکرات به این نتیجه نرسیده‌اند که خبری از جریان گفت‌وگو‌ها منتشر کنند. بر همین اساس شاید بتوان گفت که آخرین گمانه‌زنی‌ها در آستانه سوم آذر حول محور تلاش برای تمرکز روی حصول یک چارچوب توافق تا سوم آذر بوده است.

این گمانه‌زنی درحالی پررنگ شده که در دو روز گذشته شاهد رفت‌و‌آمدهای وزرای خارجه امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان به وین برای مذاکره با وزیر خارجه ایران و گفت‌وگو در قالب دیدارهای چندجانبه بین خود بوده‌ایم. این دیدارها درحالی صورت گرفته که پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرده بود وزیر خارجه زمانی راهی وین خواهد شد که مذاکرات به مرحله جدی رسیده باشد.

با این حال هنوز دو وزیر خارجه چین و روسیه به وین نیامده‌اند. هر چند که وزیر خارجه ایران در پاسخ به عدم سفر به تهران به خبرنگاران گفت که بحث‌های مهمی انجام شده ولی پیشنهاد قابل‌توجهی نبود که به تهران ببرم با این حال رسانه‌ها از تلاش‌ها برای رسیدن به حصول توافق و عدم تمدید مذاکرات خبر می‌دهند. به‌علاوه برخی رسانه‌‌ها از‌جمله، رویترز، ایتارتاس و وردویو از ارایه پیشنهاد جدیدی به ایران درمورد نحوه لغو تحریم‌ها خبر داده‌اند هرچند این خبر ساعتی پس از انتشار توسط مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد و وی تاکید کرد که پیشنهاد جدیدی به هیات ایرانی ارایه نشده است. با این حال رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌یی گزارش داد که وزرای امور خارجه ایران و امریکا برای رفع اختلافات در این مذاکرات درحال کار روی ایده‌های جدید هستند. در همین راستا کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره‌کنندگان روی حصول یک چارچوب توافق تا 24نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلافی و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.


کری به‌دنبال رایزنی با همپیمانان

آسوشیتدپرس گزارش کرد در آستانه مهلت ۲۴نوامبر (۳ آذر)، «جان کری» وزیر خارجه امریکا رایزنی با همپیمانان خود درخصوص چگونگی غلبه بر موانع رسیدن به توافق هسته‌یی با ایران را آغاز کرده است.


لاوروف هم شاید بیاید

به گزارش ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، بااشاره به مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 گفت: شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌یی نباید حتی یک ساعت را از دست بدهند چون تلاش‌های آنها ممکن است به موفقیت منجر شود. معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به لغو سفر جان کری به پاریس گفت: معتقدم که حضور وزرای امور خارجه در اینجا حاوی این پیام است که این تلاش‌ها ممکن است به موفقیت بینجامد. وی سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را محتمل و آن را منوط به پیشرفت مذاکرات هسته‌یی دانست و گفت: به‌طور قطع لاوروف درحال بررسی چنین احتمالی است و احتمال حضور وی درحال افزایش است و تقریبا محتمل است.


انگلیس خواهان لغو جزیی تحریم‌ها

باوجود اینکه ایران همچنان برلغو یکباره تحریم‌ها تاکید دارد و این موضوع یکی از دو مساله اصلی و اساسی اختلاف بین ایران و گروه 1+5 است، ولی سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه المیادین بیان کرد که ما خواهان لغو جزیی تحریم‌ها علیه ایران هستیم نه لغو کامل آن.


کوفی عنان: توافق با ایران یک فرصت تاریخی است

ریانووستی نوشت؛ کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در بیانیه‌یی بااشاره به مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 گفت: این کشورها توانسته‌اند برسر مسایلی که غیرقابل حل به‌نظر می‌آمد به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند و اکنون پس از این کار بسیار سخت، اگر نتوانند آخرین گام سخت را پیموده و به ‌نتیجه‌ مثبت دست پیدا کنند یک فرصت تاریخی را از دست می‌دهند. همچنین رییس‌جمهور سابق فنلاند نیز گفت: یک توافق هسته‌یی نخستین گام در مسیر یافتن راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات خاورمیانه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر