قراردادهای فروش خودروسازان اصلاح می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۹۷

با اصلاح زیرساختارهای فنی، مصرف‌کنندگان هنگام خرید اینترنتی به متن قرارداد نیز دسترسی پیدا کرده و به‌طور کامل آن را مطالعه کنند


یکی از شکایت‌های همیشگی مشتریان تحویل اجباری یک خودرو به‌جای خودرو خریداری‌شده است، که این مدیر خودرویی از اصلاح این مورد‌ها از قبیل تعیین رنگ و مشخصات قبل از تحویل خبر داد

مرداد امسال شورای رقابت در چارچوب بررسی مفاد قراردادهای پیش‌فروش و فروش فوری شرکت‌های خودروساز و در جهت حقوق مصرف‌کنندگان مواردی را برای اصلاح اعلام کرد. حالا رییس شورای رقابت از اصلاح 90‌درصد قراردادهای فروش خبر می‌دهد. قراردادهایی که شرکت‌های خودروساز با مشتریان خود می‌بستند صدای خیلی از آنها را در می‌آورد. تحویل ندادن خودروهای فروخته‌شده در موعد مقرر و یک‌طرفه بودن متن قراردادهای فروش خودرو به ضرر مشتریان ازجمله اعتراض‌های همیشگی خریداران خودرو از خودروسازان بود. به‌طوری‌که خیلی از مشتریان مدعی هستند قراردادهای فروش را در زمان ثبت‌نام برای پیش‌خرید ندیده‌اند. با این حال چند روز پیش مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور اعلام کرد که قراردادهای فروش خودروسازان اصلاح و براساس موارد مدنظر اعلامی از سوی شورای رقابت، تنظیم شده است. وی انتقاد به دیده‌نشدن قراردادهای فروش هنگام ثبت‌نام اینترنتی را وارد دانست و گفت: این انتقاد وارد بوده و به‌همین‌دلیل از مسوولان مربوطه خواسته‌اند تا با اصلاح زیرساختارهای فنی، مصرف‌کنندگان هنگام خرید اینترنتی به متن قرارداد نیز دسترسی پیدا کرده و به‌طور کامل آن را مطالعه کند. در این میان یکی از شکایت‌های همیشگی مشتریان تحویل اجباری یک خودرو به‌جای خودرو خریداری‌شده است، که این مدیر خودرویی از اصلاح این مورد‌ها از قبیل تعیین رنگ و مشخصات قبل از تحویل خبر داد.


90 درصد قراردادهای فروش اصلاح شد

رییس شورای رقابت با اعلام اینکه ۹۰‌درصد قراردادهای فروش خودروسازان اصلاح شد، گفت: قرار شده تا متن قراردادها نیز در سایت خودروسازان درج شود تا مردم ضمن مطالعه دقیق قراردادها اقدام به خرید خودرو کنند. رضا شیوا از اصلاح 90‌درصد از قراردادهای فروش خودروسازان داخلی و وارداتی خبرداد و اظهارداشت: شورای رقابت پس از تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به اصلاح قراردادهای فروش، پیش‌فروش و سرمایه‌گذاری خودروسازان داخلی پرداخت که در‌حال‌حاضر در مرحله نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در اصلاح قراردادهای فروش منافع مشتریان و شرکت‌های خودروساز در نظر گرفته شده است، افزود: اگر مشتریان در انعقاد قراردادهای فروش خود با شرکت‌های خودروساز هرگونه تخلف دیگری را مشاهده کردند آن را به شورای رقابت اعلام کنند.

رییس شورای رقابت اضافه کرد: قرار شده متن قراردادها نیز در سایت خودروسازان درج شود تا مردم ضمن مطالعه دقیق قراردادها اقدام به خرید خودرو کنند.

شیوا با بیان اینکه در روند اصلاح قراردادهای فروش خودروسازان تمام ماده‌های غیرمنصفانه و یک‌طرفه خودروسازان وارداتی و داخلی حذف شده است، به تسنیم گفت: با اجرای این امر حجم زیادی از نارضایتی مشتریان در ناعادلانه بودن قراردادهای خودروسازان با آنها برطرف خواهد شد.

اصلاحات لازم در قراردادهای فروش

برخی از مواد قراردادهای فروش خودرو باتوجه به اینکه امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد و در خلاف حقوق مصرف‌کنندگان است، باید این موارد در جهت حقوق مصرف‌کنندگان اصلاح شود. از جمله:

از امکان تفسیر شرایط فورس‌ماژور توسط شرکت‌های خودروساز جلوگیری شود.

امکان جایگزین‌کردن خودرو ثبت‌نامی خریدار با هر خودرو تولیدی دیگر شرکت به بهانه توقف خط تولید به هر دلیلی نباشد، مگر اینکه با توافق کتبی خریدار باشد.

برای مصرف‌کننده درخصوص قیمت نهایی و تمام‌شده خودرو ابهامی وجود نداشته باشد.

نحوه محاسبه قیمت خودرو شفاف باشد و مواردی که در قیمت نهایی مصرف‌کننده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. (ازجمله مالیات - ارزش‌افزوده و...)

مصرف‌کننده از انطباق قیمت نهایی خودرو مطمئن باشد و با دستوالعمل شورای رقابت که به وسیله مرکز ملی رقابت محاسبه و ابلاغ شده است.

نحوه محاسبه آپشن‌ها و تجهیزات و لوازم اضافی شفاف کردن و از تحمیل افزایش قیمت قابل‌توجه خودرو به مصرف‌کننده در زمان تحویل به بهانه اعمال آپشن در خودرو جلوگیری شود (محاسبه آپشن براساس ضابطه مصوب شورای رقابت)

لیست اقلام و بهای آپشن‌های اختیاری برای مصرف‌کننده در زمان ثبت‌نام مشخص باشد.

زمان دقیق تحویل خودرو به مصرف‌کننده در قرارداد و نیز ضمانت اجرای عدم تحویل به‌موقع آن توسط خودروساز روشن باشد.

برطرف‌کردن ابهام خریدار درخصوص قیمت خودرو ازطریق حذف عباراتی نظیر «کد برنامه فروش» از متن قرارداد.

الزام خودروسازان به تاکید کردن بر واریز وجه، صرفاً به حساب شرکت و عدم واریز به حساب اشخاص و نمایندگی در راستای جلوگیری از ایجاد مشکلات موجود پیشین درخصوص پرداخت به نمایندگی‌ها.

ملزم کردن خودروسازان به برنامه‌ریزی خط تولید خود به‌گونه‌یی که عرضه مطابق با پیش‌فروش باشد و امکان عدم تحویل خودرو در موعد مقرر در قرارداد به بهانه تغییر در برنامه‌های تولیدی شرکت وجود نداشته باشد.

افزایش بازه زمانی مراجعه و حضور خریدار جهت تحویل خودرو درخواستی خود در محل تحویل از زمان اعلام کتبی شرکت، درخصوص آماده تحویل بودن خودرو.

سلب این اختیار از خودروسازان که درصورت کاهش یا افزایش آپشن، مصرف‌کننده حق هیچ‌گونه اعتراضی نداشته باشد.

از سوءاستفاده شرکت‌های خودروساز از موقعیت مسلط اقتصادی خود و تحمیل یکطرفه مفاد قراردادها به مصرف‌کننده جلوگیری شود (از مصادیق بند ط ماده45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی)

از درج شروط قراردادی غیرمنصفانه در متن قراردادهای پیش‌فروش و فروش فوری ممانعت شود. (مورد مذکور در شماره2 بند ط ماده45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی)

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر