الاکلنگ طلا و‌دلار در جهان

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۹

17روز قبل بود که طلای جهانی با کاهش بیش از پیش، عقبگرد بیش از چهارساله را در پرونده خود رقم زد و به سطح قیمتی ژوئن2010 بازگشت. اونس طلا از یکم‌نوامبر برابر با 10آبان، کاهش شدید خود را آغاز کرد تا در آن زمان با نزول 30دلاری در یک روز وارد کانال 1100دلاری شود و رمق خود را برای افزایش قیمت از دست دهد.

هرچند فلز زرد از روز 7آبان و تنها سه‌روز قبل از کاهش چشمگیرش با نشست دو‌روزه فدرال‌رزرو مبنی بر ادامه احیای اقتصاد امریکا زمزمه‌های سقوط خود را آغاز کرده بود اما در یکم‌نوامبر با خبر قطعی انتشار توقف اجرای محرک پولی فدرال‌رزرو سقوط شدید 30‌دلاری در یک‌روز را آغاز کرد تا بعد از آن نیز حول محور خبرهای منفی بچرخد و رفته‌رفته ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد. در این میان ‌دلار امریکا نیز که در چند هفته گذشته آرام گرفته بود نسبت به این اتفاق بی‌تحرک ننشست و طبق روال سیاست‌های اقتصادی دنیا، عکس‌العملی معکوس نسبت به کاهش طلا نشان داد و مسیر افزایش را انتخاب کرد.

بر همین اساس،‌ دلار با قدرت‌نمایی توانست به بالاترین ارزش در برابر ین ژاپن طی 6سال گذشته برسد. براساس این گزارش، طلا تمام ماه‌های طی‌شده از سال2014 را زیر فشار احیای اقتصاد امریکا طی کرده بود.

اما در هفته‌های اخیر صعود ارزش‌ دلار در مقاطعی بالاتر از حد انتظارات بود. این درحالی بود که بسیاری از تحلیلگران گزارش‌های فدرال‌رزرو را در این روند بسیار موثر می‌دانستند. با انتشار گزارش‌های فدرال‌رزرو پایان برنامه‌های خرید اوراق‌قرضه قابل پیش‌بینی بود، اما بازار طلا که پیش از این اعلان هم در بیشتر مقاطع روند کاهشی داشت بیشترین نزول خود را پس از انتشار بیانیه مشاهده کرد. حال همه توجه‌ها به این موضوع جلب شده که چه زمانی نرخ‌های بهره در امریکا افزایش خواهد یافت.

نرخ بهره فدرال یا نرخ بهره شبانه از سال2008 نزدیک به صفر مانده بود. فعلا آنچه قطعی بود این بود که سیاست‌گذاران کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو رای داده‌اند که برنامه‌های تسهیل کمی از ابتدای نوامبر به صفر برسد. تا آن زمان آخرین محرک؛ یعنی 15میلیارد‌دلار دیگر صرف خرید دارایی خواهد شد. سیاست تسهیل کمی پس از بحران مالی بزرگ آغاز شد و براساس آن فدرال‌رزرو شروع به خرید اوراق بهادار و اوراق با پشتوانه وام‌های رهنی و همچنین کاهش نرخ‌های بهره درازمدت کرد؛ اما کاهش شدت این برنامه پیش‌تر آغاز شده بود. در سال2013، ماهانه 85میلیارد‌دلار به اقتصاد امریکا تزریق می‌شد که این میزان در سال جاری میلادی، به کمتر از 20 میلیارد‌دلار در ماه رسید. با این همه باید توجه داشت که سیاست‌های انبساطی هنوز ادامه دارد.

همچنین افزایش ارزش‌دلار و اعلام تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن برای اجرای سیاست‌های محرک پولی بیشتر موجب شد قیمت طلا در آخرین لحظات مبادلات روز جمعه 31 اکتبر بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده و به پایین‌ترین سطح در چهارسال اخیر برسد. ‌

خبرهای حول محور طلا در دو هفته گذشته اخبار مثبت و جالبی نبود و خبرگزاری‌های مختلف در گوشه و کنار دنیا پیوسته اخبار منفی را منتشر می‌کردند این درحالی بود که پیش‌بینی‌ها باتوجه به بهبود شرایط اقتصادی امریکا و افزایش ارزش‌دلار و شاخص سهام، تقاضا را برای خرید طلا طی روزهای آینده با کاهش نسبی روبه‌رو می‌دانستند و این مساله کاهش بیشتر قیمت طلا را به‌همراه داشت.

این درحالی بود که افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند و همچنین برگزاری همه‌پرسی سویس در 30نوامبر نیز نتوانست در آن هفته مانع کاهش قیمت طلا شود.

پیش‌بینی‌ها نیز در آن هفته حول بی‌ارزشی فلز زردرنگ می‌چرخید و موج مثبتی را به بازار مخابره نمی‌کرد. اما حجم بیش‌از پیش اخبار منفی برای طلای جهانی با پایان هفته پرونده خود را بست و با شروع هفته بعد در تاریخ 16آبان با انتشار آمار بیکاری از سوی امریکا خبرها سمت‌و‌سوی خوشایند‌تری به خود گرفت و ورق به‌سمت صعود طلا برگشت این درحالی بود که طلا مسیر کاهشی 30‌دلاری خود را آغاز و به کانال 1180دلاری بازگشت.

طلا با پشت‌سر گذاشتن یک هفته کاهشی، در تاریخ16 آبان بیشترین افزایش قیمت یک‌روزه را ثبت کرد. طلا در آن تاریخ به‌دنبال کاهش ارزش‌دلار، بیش از 2درصد صعود کرد که بالاترین افزایش یک‌روزه قیمت این فلز ارزشمند در پنج‌ماه گذشته بود با این‌همه برای سومین هفته پیاپی کاهش داشت.


رویدادهای مهم اقتصادی در این هفته

شاخص‌های مهم اقتصادی جهان که در هفته پیش رو در بازارهای مالی و پولی بین‌المللی به‌ویژه بازار طلا موثر هستند به‌شرح زیر است:

دوشنبه (17نوامبر) 26آبان

* شاخص تولیدات ناخالص داخلی ژاپن (رقم قبلی 1.8درصد-، پیش‌بینی 0.5درصد)

* شاخص فروش ماشین‌آلات استرالیا (رقم قبلی 2.9درصد)

* سخنرانی دراگی رییس بانک مرکزی اروپا

سه شنبه (18نوامبر) 27آبان

*انتشار بیانیه بانک مرکزی استرالیا

* سخنرانی رییس بانک مرکزی استرالیا

*شاخص بهای مصرف‌کنندگان انگلیس (رقم قبلی 1.2درصد، پیش‌بینی 1.2درصد)

* شاخص تمایلات اقتصادی ZEW آلمان (رقم قبلی 3.6-، پیش‌بینی 0.9)

*شاخص بهای تولید‌کنندگان امریکا (رقم قبلی 0.1-درصد ، پیش‌بینی 0.1-درصد)


چهارشنبه (19نوامبر) 28 آبان

* اعلام تصمیمات (خرید اوراق قرضه) بانک مرکزی انگلیس (رقم قبلی 0-0-9، پیش‌بینی0-0-9)

*انتشار بیانیه سیاست پولی انگلیس (رقم قبلی 7-0-2، پیش‌بینی 7-0-2)

* شاخص مجوز ساختمان‌سازی امریکا (رقم قبلی 1.02M، پیش‌بینی 1.04M)

*انتشار بیانیه نشست پیشین بانک مرکزی امریکا


پنج‌شنبه (20نوامبر) 29آبان

* شاخص خرید مدیران صنعتی HSBC چین (رقم قبلی 50.4، پیش‌بینی 50.2)

* شاخص خرید مدیران صنعتی اروپا (فرانسه) (رقم قبلی 48.5، پیش‌بینی 48.9)

* شاخص خرید مدیران صنعتی اروپا (آلمان) (رقم قبلی 51.4، پیش‌بینی 51.5)

* شاخص خرده فروشی انگلیس (رقم قبلی 0.3-درصد، پیش‌بینی 0.4درصد)

* شاخص عمده فروشی کانادا (رقم قبلی 0.2درصد، پیش‌بینی 0.7درصد)

* شاخص بهای مصرف‌کنندگان امریکا (رقم قبلی 0.1درصد، پیش‌بینی 0.1-درصد)

* شاخص بهای خالص مصرف‌کنندگان امریکا (رقم قبلی 0.1درصد، پیش‌بینی 0.2درصد)

* شاخص مدعیان بیمه بیکاری امریکا (رقم قبلی 290K، پیش‌بینی 286K)

* شاخص صنعتی فیلادلفیای امریکا (رقم قبلی 20.7، پیش‌بینی 18.9)

جمعه (21نوامبر) 30 آبان

* سخنرانی رییس بانک مرکزی اروپا

* شاخص بهای خالص مصرف‌کنندگان کانادا (رقم قبلی 0.2درصد، پیش‌بینی 0.2درصد)

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر