بازار سرمایه

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۳

حمایت بورس از هنرمندان

سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی خود را با تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری هنر صادر کرد. به گزارش سنا، صندوق نیکوکاری هنر از نوع صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تقسیم سود در مقاطع 6ماهه خواهد بود که ارکان آن شامل مدیر صندوق و مدیر ثبت، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، مدیر اجرا، صندوق اعتباری هنر، حسابرس آن و موسسه حسابرسی بهراد مشار است.

غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص گفت: بخشی از کمک‌های مالی به‌هنرمندان از طریق پرداخت مستقیم صندوق صورت می‌گیرد و بخشی را خود ما به‌بانک‌ها معرفی می‌کنیم تا مبالغ مالی را به‌صورت وام دریافت کنند. مهم‌تر از همه مسایل این است که ما برای هنرمندان ابزارهای مالی را هم شناسایی می‌کنیم به‌عنوان نمونه در بورس اوراق سفارش ساخت برای تولید فیلم طراحی کردیم. به این ترتیب فیلمی که قرار است ساخته شود از قبل اوراق مشارکتی را منتشر می‌کند و هرکس علاقه‌مند باشد می‌تواند این اوراق را خریداری کند. وی ادامه داد: همچنین به تازگی نیز صندوق نیکوکاری هنر در بازار سرمایه را راه‌اندازی کرده‌ایم. این صندوق از سازمان بورس مجوز گرفته است، اما هنوز به‌صورت کامل فعالیتش را آغاز نکرده است. فعالیت این صندوق نیز کاملا شفاف است و افرادی که می‌خواهند به‌هنرمندان و تولید آثارشان کمک کنند واحدهایی را از صندوق خریداری می‌کنند و هر وقت هم که بخواهند، می‌توانند آنها را بفروشند. به این ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند روی هنر کشور سرمایه‌گذاری کنند و هر وقت هم که مایل باشند، پولشان را از صندوق خارج کنند.


سیر صعودی تامین مالی بازار سرمایه

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به سیر صعودی تامین مالی بازار سرمایه و رویکرد جدید بازار سرمایه در تغییر قواعد معاملاتی گفت: در آخرین عرضه اولیه بورس تهران اتفاق بی‌سابقه‌یی در ترکیب سهامداری رخ داد.

علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به‌عرضه اولیه سهام شرکت سیدکو (هلدینگ سینمایی زیر مجموعه بانک ملی ایران) و میزان تامین مالی این هلدینگ اظهار کرد: سیدکو به‌عنوان سیصد و پانزدهمین شرکت در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و 400میلیون سهم این شرکت در حجمی گسترده به مالکیت 42هزار نفر رسید که این میزان مالکیت در طول عرضه‌های اولیه بورس بی‌سابقه است. وی با اشاره به اینکه عرضه‌های اولیه در بورس در راستای اهداف تامین مالی انجام می‌شود، گفت: آخرین عرضه اولیه بورس تهران 60میلیارد تومان برای سهامدار عمده تامین مالی به‌دنبال داشت و در این خصوص، این عرضه‌ها متناسب با شرایط بازار و تعادل در وضعیت آن انجام خواهد شد. صحرایی در پاسخ به این سوال که اخیرا عده‌یی نسبت به‌عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی بدون هماهنگی انتقاداتی را مطرح کرده بودند، گفت: تمام عرضه‌های خصوصی‌سازی با هماهنگی سازمان بورس و بورس تهران انجام می‌شود و طی مدت اخیر، تنها در دو نماد بانک صادرات و مخابرات عرضه انجام شد که مشکلی هم ایجاد نکرد. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران تصریح کرد: معاون واگذاری سهام سازمان خصوصی‌سازی کاملا هماهنگ با سازمان بورس عمل می‌کند، تا مشکلی از این بابت برای بازار نباشد. وی درباره نقش بورس در تامین مالی شرکت‌ها و مقایسه آن نسبت به‌سال گذشته تاکید کرد: تامین مالی طی هفت ماه امسال با کل سال گذشته برابری می‌کند و این نشان‌دهنده سیرصعودی آن است و سایر ابزارهای تامین مالی از جمله اوراق مشارکت هم برای شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ نقش‌آفرینی می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر