غلبه بانکی‌ها بر گروه پتروشیمی

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۱

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد ناچیز 35واحدی مواجه شد. شاخص مانند روز قبل تا حدودی خوب رشد کرد و برخی از نمادها، خصوصا خودرویی‌ها، در ساعت اولیه با صف خرید مواجه بودند. اما بازار صف‌های خرید را عرضه کرد. در ادامه فشار فروش قوت گرفت و در ساعات انتهایی معاملات، شاخص بیش از 150واحد افت کرد. این درحالی بود که شاخص می‌توانست بیش از 200واحد رشد داشته باشد اما فروشندگان اجازه ندادند شاخص در کانال 76هزار واحد باقی بماند. بانکی‌ها که برای دومین روز متوالی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند، توانستند از منفی‌شدن شاخص به‌دلیل فشار فروش در گروه پتروشیمی جلوگیری کنند. هرچند بانکی‌ها در ساعات اولیه رشد خوبی از خود نشان دادند، اما در پایان کار خبری از صف خرید و رشدهای 4درصدی نبود. حجم معاملات سهام و حق‌تقدم نیز در مقایسه با روز قبل با افزایش 35‌درصدی مواجه شد. با این حجم از معاملات، به‌نظر می‌رسد تا چند روز دیگر شاخص کاملا در کانال 76‌هزار واحد تثبیت شود. پس از آن احتمالا بازار منتظر اخبار مذاکرات می‌ماند و درصورت رسیدن اخبار مثبت، جا دارد شاخص دو تا سه‌هزار واحد دیگر رشد کند. در غیر این‌صورت، بسته‌به ‌شدت فروش، شاخص می‌تواند تا 72‌هزار واحد نیز کاهش یابد.


آمار معاملات

طی معاملات روز گذشته، ‌دو‌میلیارد‌و 495‌میلیون‌و779‌هزار اوراق بهادار به ارزش 650میلیارد‌تومان و در 100‌هزارو994 نوبت معامله شد. از این میزان 381میلیارد تومان (معادل 59‌درصد) به معاملات سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت که رقم جالب‌توجهی محسوب می‌شود. معاملات عمده نیز به ارزش 181میلیارد‌تومان و سهم 28‌درصدی از کل حجم معاملات رقم خورد. همچنین سهم معاملات اوراق بدهی از کل معاملات 13‌درصد و معادل 81 میلیارد‌تومان بود. شاخص کل بورس تهران نیز، گرچه در ساعتی تا 230واحد رشد نشان داد، با رشد 35واحدی در عدد 75‌هزار‌و965 واحد ایستاد تا نتوانسته باشد در کانال 76‌هزار واحد بماند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود. این گروه به‌تنهایی شاخص را 88واحد ارتقا داد و در صدر فهرست اثرگذارترین صنایع قرار گرفت. پس از آن گروه خودرو و ساخت قطعات نیز با رشدی که در سهم‌های مربوط به آن رخ داد، توانست شاخص را 45واحد ارتقا دهد. همچنین گروه‌های سرمایه‌گذاری، خدمات فنی و مهندسی و محصولات غذایی و آشامیدنی به‌ترتیب شاخص را 17، 13 و 11واحد رشد دادند. از طرف دیگر، گروه محصولات شیمیایی مهم‌ترین مانع رشد شاخص لقب گرفت. افت ارزش سهم‌های این گروه منجر به کاهش 49واحدی شاخص شد. گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی و مخابرات نیز در رده‌های بعدی اثرگذاران منفی قرار گرفتند و هرکدام به‌ترتیب شاخص را 46، 33 و 22واحد تنزل دادند.

از میان شرکت‌ها نیز سه بانک ملت (وبملت)، تجارت (وتجارت) و پاسارگاد (وپاسار) در صدر شرکت‌های اثرگذار بر شاخص قرار گرفتند و هرکدام به‌ترتیب شاخص را 24، 22 و 20واحد رشد دادند. این درحالی بود که سهام بانک‌های صادرات (وبصادر)، پارسیان (وپارس) و انصار (وانصار) تقریبا بر مدار صفر معامله شد. پس از بانک‌ها، سهام شرکت سایپا (خساپا) نیز در مرکز توجه قرار داشت و رشد قیمت آن باعث شد شاخص 20واحد رشد کند. سهام سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور (وصندوق) نیز که در 2‌درصد مثبت بلوکی خورده بود، موفق شد شاخص را 16واحد ارتقا دهد. از طرف دیگر شرکت توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت و باعث شد شاخص 29واحد تنزل یابد. پس از آن شرکت‌های ملی صنایع مس ایران (فملی)، مخابرات ایران (اخابر)، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) هرکدام به‌ترتیب شاخص را 22، 19، 18 و 16واحد تنزل دادند.

شاخص فرابورس نیز 3واحد افت کرد و در عدد 850واحد بسته شد. مهم‌ترین نمادهایی که باعث کاهش این شاخص شدند عبارت بودند از «مارون»، «جم»، «زاگرس» و «شپاس» که جمعا شاخص را 32/3 تنزل دادند و از طرف دیگر نمادهای «پترول»، «بمپنا» و «میدکو» از ریزش بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند و جمعا 76/0 واحد به آن کمک کردند.


شفاف‌سازی «ونفت»

شرکت سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ روز گذشته طی انتشار نامه‌یی در شبکه کدال و خطاب به اداره نظارت بر ناشران بورسی نسبت به چند شایعه درباره این شرکت عکس‌العمل نشان داد. در این نامه آمده‌ است پروژه ذخیره‌سازی نفت قشم و دریافت تسهیلات ارزی با عاملیت بانک پاسارگاد و همچنین افزایش سرمایه این شرکت، تاکنون EPS شرکت را تغییر نداده است. همچنین این شرکت اعلام کرده هرگونه تغییر موثر بر EPS را در نخستین فرصت اطلاع‌رسانی می‌کند.


رفت و آمد نمادها

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گلوکوزان (غگل)، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و بیش از 12‌درصد رشد کرد. نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر (غپیرا)، حق تقدم شرکت نفت بهران (شبهرن)، باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل (بدون محدودیت نوسان قیمت) آماده انجام معامله شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (ثاخت) باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت سیمان شرق (سشرق) نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله شد. ضمنا در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت موتوژن (بموتو)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و همچنین برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر