جنگ قیمت سوءتفاهم است

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۶۲

بین بحران نفتی سال 1986میلادی و کاهش 30درصدی قیمت نفت طی پنج ماه گذشته شباهت‌های زیادی وجود دارد. در آن زمان همانند امروز برای یک دوران طولانی قیمت‌های بالا باعث کاهش تقاضای نفت و پدید آمدن موجی از منابع جدید نفتی شد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وزیر نفت عربستان درجمع مخاطبان خود می‌گوید: «در نتیجه کاهش تقاضا و افزایش عرضه منابع خارج از اوپک، ما عرضه بیش از حد و غیرموجه نفت را که باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شده، دیر تشخیص دادیم. وی می‌افزاید: کاهش شدید اخیر در قیمت‌های نفت برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خوب نبوده است. هیچ‌یک از این دو گروه نمی‌توانند به‌طور مطمئن برای تولید طولانی‌مدت، سرمایه‌گذاری و مصرف برنامه‌ریزی کنند. آنچه صنعت نفت اکنون به‌شدت به آن نیاز دارد، ثبات قیمت در بلندمدت است. اما در واقع این سخنان حرف‌های احمدزکی یمنی، وزیرنفت سابق عربستان در سال 1986 در مدرسه دولتی جان‌اف کندی دانشگاه هاروارد درست چند ماه قبل از برکناری است. زکی به مدت 24سال وزیر نفت عربستان بود. النعیمی این هفته با تایید ماهیت غیرقابل تغییر سیاست نفتی عربستان به خبرنگاران گفت: سیاست ما برای چند دهه ثابت بوده و امروز تغییر نمی‌کند.

در اواسط دهه 1980میلادی افزایش شدید عرضه نفت انگلیس و نروژ دردریای شمال به‌همراه عرضه نفت شوروی سابق، امریکا و چین افزایش یافت. جفری رابینسون، نویسنده زندگینامه احمد زکی یمنی به مصاحبه وی با یک روزنامه انگلیسی در سال 1986اشاره می‌کند که در آن وزیر نفت سابق عربستان هشدار می‌دهد: بحران در پیش است و کشور شما (انگلیس) مقصر بخش عمده‌یی از آن است. در سال 2014میلادی بخش عمده‌ افزایش تولید نفت از جانب میادین شیل امریکا بوده است. براساس تازه‌ترین برآورد هفتگی اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت امریکا هفته گذشته برای نخستین بار از سال 1986 به بالای 9میلیون بشکه در روز رسیده است. در شرایطی که وزرای نفت اوپک در تدارک نشست اواخر این ماه در وین هستند، عربستان و دیگر اعضای این سازمان با همان وضعیت دشوار استراتژیک که در سال 1986 مواجه بودند روبه‌رو هستند: کاهش تولید برای افزایش قیمت‌ها اما به بهای از دست دادن سهم بازار یا بدون تغییر نگه‌داشتن تولید با امید اینکه قیمت‌های پایین درنهایت باعث حذف برخی تولیدکنندگان پرهزینه و ضعیف در بازار شود.

در آن زمان همانند امروز هیچ گزینه‌ خوبی برای عربستان وجود نداشت که میزان مشکلات این کشور و دیگر اعضای اوپک را کاهش دهد.

علی النعیمی طی سخنانی در مکزیک به خبرنگاران گفت: صحبت از جنگ قیمت نشان‌دهنده یک سوءتفاهم است و هیچ پایه و اساسی ندارد.

گمانه‌زنی‌های تحلیلگران نفتی و رسانه‌ها درباره استراتژی تولید و قیمت‌گذاری نفت از سوی عربستان عمدتا باعث ناراحتی سیاست‌گذاران بلند‌پایه این کشور می‌شود. اما مقصر این گمانه‌زنی‌های برهم زننده ثبات تا حد زیادی خود مقامات سعودی هستند تا رسانه‌ها و بازار.

سیاست نفتی عربستان تقریبا به‌طور کامل برای ناظران خارجی مبهم و نامشخص است. عربستان هیچ آمار قابل اتکا و دقیقی درباره تولید نفت، ذخایر، اکتشافات، حفاری‌های نفتی، مشتریان همچنین نحوه قیمت‌گذاری نفت خود منتشر نمی‌کند.

شرکت نفتی آرامکو عربستان و وزارت نفت این کشور تنها اطلاعات بسیار محدود و سربسته‌یی را در سایت‌های خود منتشر می‌کنند. سیاست‌گذاران سعودی تقریبا هیچ سخنرانی یا بیانیه‌یی درباره نظر خود نسبت به تحولات بازار یا درباره طرح‌های بلندمدت این کشور در زمینه تولید و سرمایه‌گذاری نفتی منتشر نمی‌کنند. در میان این خلأ اطلاعات ناظران خارجی نظرات خود را درباره اقدامات این کشور مطرح و باعث واکنش شدید مقامات سعودی می‌شوند. در دسامبر 2010 در یک گفت‌وگوی معمولی از وزیر نفت عربستان پرسیده شد آیا این کشور در واکنش به افزایش قیمت‌ها به بالای سطحی که قبلا هدف رسمی معرفی شده بود، تولید خود را بالا می‌برد؟ اما وی رسانه‌ها را به اعمال نفوذ و ایجاد بی‌ثباتی در بازار متهم کرد و گفت: چرا می‌خواهید بازار را به هم بریزید؟ بازار متعادل است... آن را به‌حال خود رها کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر