اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۵۸

افزایش قیمت چرم به‌دلیل کمبود مواداولیه

عضو انجمن صنایع ملی چرم ایران گفت: باوجود اینکه ایران پوست‌های گاوی، بزی و گوسفندی خوب و مطلوبی دارد به‌دلیل اینکه در تامین مواداولیه و سرمایه در گردش مشکل داریم، قیمت محصولات چرمی همچون کیف و کفش در کشور افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، جلیل دهقانی بااشاره به‌مشکلات صنعت چرم در کشور اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات این صنعت، تامین مواداولیه است و از آنجا‌که تولید چرم، مواداولیه بسیاری را مصرف می‌کند تحریم این مواد، تاثیرات زیادی را در صنعت چرم و تولید کیف و کفش گذاشته است.

وی ادامه داد: این مساله موجب شده کارخانه‌های چرم‌سازی از مواداولیه دسته دوم در تولید چرم استفاده کنند و این موضوع مشکلات زیادی را در صنعت چرم ایجاد کرده است. دهقانی بااشاره به‌کمبود پوست گاو در کشور اظهار کرد: چرم گاوی که از آن به‌عنوان چرم سنگین یاد می‌شود، حدود 60درصد آن در داخل کشور تامین می‌شود.


تولید 40 میلیون تن فولاد امکان‌پذیر نیست

طبق اعلام اخیر مسوولان ایمیدرو قرار است، ظرفیت تولید فولاد کشور تا سه سال دیگر به 40میلیون تن برسد اما به اعتقاد برخی کارشناسان طرح‌های در حال اجرا، رسیدن به این ظرفیت تولید را محقق نمی‌کنند. بهمن آرمان با تاکید بر اینکه یک کارخانه فولادسازی باید حداقل پنج میلیون تن ظرفیت تولید داشته باشد،گفت: برخی از واحدهای ما دارای این ظرفیت اقتصادی مطلوب نیستند و بعید است تا پایان سال 1396 تولید فولاد حتی به 30میلیون تن هم برسد. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه فولاد مبارکه یک طرح توسعه‌یی در بندرعباس دارد که هنوز به‌جایی نرسیده است، افزود: فولاد خوزستان نیز در شرایطی نیست که ظرفیت خود را به پنج میلیون تن افزایش دهد و ذوب آهن نیز برای رسیدن به این ظرفیت، اسنادش در دست مناقصه است.


واردات مواد اولیه تولید با ارز آزاد

هوشنگ پارسا با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت مواد اولیه براساس دلار با نرخ آزاد گفت: هم‌اکنون بر اساس مصوبه دولت، واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ایرانی بر مبنای دلار آزاد و با ارز متقاضی صورت می‌گیرد درحالی که واردات قطعات آماده مورد نیاز تولید با ارز مبادلاتی انجام می‌شود. وی افزود: تمامی کشورهایی که امروز تولیداتشان رقیب تولیدات ایرانی به شمار می‌آید، برنامه‌های حمایتی برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان خود دارند درحالی که ایران به‌صورت عملیاتی، برنامه مشخصی برای حمایت از صادرکنندگان ندارد. وی تصریح کرد: در مقطعی از زمان، محصولات ایرانی به 16کشور دنیا صادر می‌شد درحالی که هم‌اکنونی با شدت گرفتن تحریم‌ها، محصولات ایرانی از بسیاری از بازارها خارج شده و صادرات ایرانی به 10کشور دنیا صورت می‌گیرد. به گزارش مهر، به گفته پارسا درحال حاضر به‌دلیل بحران‌های منطقه، بازار خوب صادراتی عراق و افغانستان به بازار صادراتی ایران اضافه شده درحالی که قبل از شدت گرفتن تحریم‌ها، ایتالیا و آلمان نیز واردکننده برخی کالاهای ایرانی بودند.

سیمان اصفهان و فولاد مبارکه آلاینده اعلام شدند

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اعلام کرد: واحدهای صنعتی سیمان اصفهان و فولاد مبارکه بار دیگر در فهرست صنایع آلاینده محیط زیست این استان قرار گرفتند. صنایع یاد شده پس از بازدید کارشناسان محیط‌زیست استان و پایش‌های مستمر، به علت عدم رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در فهرست صنایع آلاینده محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. گروه ویژه پایش زیست‌محیطی با حضور کارشناسان ارشد از بخش‌های مختلف اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و برخی دانشگاهیان تشکیل شده و این گروه تاکنون بالغ بر 30مرکز بزرگ صنعتی استان را بازدید و ارزیابی کرده است. اداره حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌های نوین در کنترل آلودگی هوای اصفهان نقش‌آفرین بوده، اعلام کرد: تحلیل آخرین داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر اصفهان نشانگر کاهش شرایط ناسالم هوا در طبقات بالای جو بوده که این وضعیت در مقایسه با سال گذشته بی‌سابقه است.


گشایش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک کشور، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، روسای کمیسیون‌ها و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط برگزار شد. در این نمایشگاه 330شرکت داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای کره‌جنوبی، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، هندوستان، هلند، روسیه، چین، تایوان، آلمان و ژاپن جدیدترین تولیدات و صنایع مرتبط با حوزه نساجی را ارایه کردند که از این تعداد شرکت 170شرکت داخلی و 160شرکت خارجی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر