ذخیره‌ای با ارزش‌تر از طلای زرشوران در اختیار شرکت قزاقستانی

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۵۳

چند روز پیش بزرگ‌ترین معدن طلای ایران و خاورمیانه با بیش از یک دهه تاخیر به بهره‌برداری رسید. این معدن طلای زرشوران جایگاه ایران را در تولید طلا به سطح جهانی ارتقا داد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فرآوری طلا فعالیت خود را آغاز کرده است. زرشوران 114تن ذخیره محتمل دارد و با تغییر رویکرد ایمیدرو در یک‌سال گذشته با وجود آغاز اکتشافات آن در سال 67 اکنون به بهره‌برداری رسیده است. یکی دیگر از معادن طلای بزرگ کشور ساریگونی نام دارد که در منطقه داشکسن در استان کردستان واقع شده است. از این معدن به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران و منطقه خاورمیانه یاد می‌شود اما جهت بهره‌برداری در تصاحب یک شرکت قزاقستانی قرار دارد.

ساریگونی 14میلیون و 500 هزارتن کانسنگ طلا با عیار ppm (2/1 گرم بر تن) ذخیره قطعی دارد. این معدن می‌تواند ذخایر طلای ایران را به اندازه کشورهای صاحب‌نام در این زمینه افزایش دهد و از این رو رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران پیشنهاد می‌دهد برای جلوگیری از تاخیر بیشتر در بهره‌برداری معدن طلای ساریگونی به ایمیدرو واگذار شود.


قزاق‌ها به آخرین وعده خود عمل نکردند

بر اساس اطلاعات پایگاه داده‌های علوم ذخیره طلای ساریگونی توسط مشارکت شرکت انگلیسی ریوتینتو و شرکت طلای ایرانی خدمات اکتشافی کشور کشف شده است. شرکت معدنی زرکوه دردسامبر 2004 میلادی با سهام 70درصد شرکت ریوتینتومینرالز دولوپمنت و 30درصد شرکت خدمات اکتشافی کشوردر ایران ثبت شد. در ماه اکتبر سال 2000 موافقتنامه پایه با وزارت صنایع و معادن وقت امضا شد و پیرو آن در آگوست سال 2002 شرکت ریوتینتو مجوز سرمایه‌گذاری را براساس قانون «حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی» (LAPFI) دریافت کرد. طی سال‌های 2000 تا 2004میلادی عملیات اکتشافی توسط شرکت مشارکت ریوتینتو- خدمات اکتشافی کشور روی تپه مهم ساریگونی و آق‌داغ انجام پذیرفت که منجر به کشف ذخیره طلا در تپه ساریگونی شد. این عملیات شامل حفر نزدیک به 40کیلومتر گمانه اکتشافی در قالب 116حلقه چاه، آزمایشات متالوژی جهت طراحی کارخانه فرآوری و مطالعات زیست محیطی است. خروج ریوتینتو از معدن طلای ساریگونی تقریبا مربوط به اواخر سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ می‌شود و بعد از آن پس از کش وقوس‌های فراوان کار بهره‌برداری از این پروژه به یک شرکت قزاقستانی واگذار شد که انتظار می‌رفت این شرکت بتواند قفل بهره‌برداری از این پروژه معدنی را باز کند. اما این شرکت به آخرین وعده خود که مهر سال جاری بود نیز عمل کرد و بنا بر اظهارات مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان تا پایان سال به این شرکت برای بهره‌برداری فرصت داده شده است.


بهره‌برداری از ساریگونی آسان‌تر از زرشوران

معدن طلای ساریگونی درحالی پس از یک دهه هنوز به بهره‌برداری نرسیده که بنا بر اظهارات رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران بهره‌برداری از این معدن به‌دلیل ویژگی‌های فنی آسان‌تر از معدن طلای زرشوران بوده است. محمد‌تقی کره‌ای اظهارکرد: طلای ساریگونی با 150تن ذخایری که دارد معدنی در کلاس جهانی محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن جایگاه معدنی ایران را به‌ویژه درحوزه معادن طلا ارتقا خواهد داد. وی افزود: ایمیدرو با تغییر رویکردی که در یک‌سال گذشته داشته، توانست معدن طلای زرشوران را به بهره‌برداری برساند و به‌نظر من اگر معدن طلای ساریگونی نیز به ایمیدرو واگذار شود زودتر به بهره‌برداری خواهد رسید. این مقام ارشد دولتی تصریح کرد: با توجه به‌ویژگی‌های فنی فیزیکی و شیمیایی طلای ساریگونی، بهره‌برداری از آن بسیار آسان‌تر از معدن زرشوران است و سودآوری بیشتری را نیز به‌دنبال خواهد داشت. کره‌ای سهم کنونی معدن از GDP را یک درصد دانست و گفت: به درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت این سهم باید حداقل به 3 تا 4درصد افزایش یابد و برای دستیابی به این هدف باید بیش از گذشته روی بخش معدن متمرکز شد و سرمایه‌ها را به‌سمت آن سوق داد. رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در معادن اظهارکرد: بخش بزرگی از واردات ایران را محصولات معدنی تشکیل می‌دهند که با یک یا دو مرحله فرآوری به کشور صادر شده‌اند و این نتیجه عدم توجه به توسعه صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی درکشور است. کره‌ای ادامه داد: اگر قصد جایگزینی معدن به‌جای نفت را داریم باید صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی را جدی‌تر دنبال کنیم.


فناوری در معادن طلا بومی است

یکی از موضوعات اساسی درباره معادن طلا، فناوری لازم برای بهره‌برداری و نوسان قیمت جهانی طلاست. حمیدرضا منتظری، مدیرعامل طلای موته در این زمینه اظهارکرد: با اطمینان باید بگویم با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در آموزش نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی در این چند سال انجام گرفته است، ایران درمعادن طلا وابستگی وارداتی ندارد. فقط ناگزیر به واردات کربن اکتیو از شرق آسیاست اما سنگ‌شکن‌ها و آسیاب‌های مورد نیاز معادن طلا تولید داخل هستند و اورهال ماشین‌آلات نیز به‌وسیله متخصصان داخلی انجام می‌شود. وی درباره توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در معادن طلا نیز گفت: طلا یک فلز شناور و دارای نوسان است و برای اکتشاف و سرمایه‌گذاری نیاز به برنامه بلندمدت دارد. عیار ذخایر طلای یک معدن در تشخیص شرایط سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. منتظری ادامه داد: اکنون در شرایط فعلی ایران و با توجه به قیمت‌های جهانی، معادن طلا با عیار 1ppm بدون فلز اضافه برای امکان سرمایه‌گذاری مهیا هستند. این کارشناس افزود: با وجود کاهش قیمت جهانی اونس در ماه‌های گذشته تولید طلا در ایران دارای توجیه اقتصادی و سودآوری قابل توجهی است و تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد تا قیمت هر اونس 1000دلار معادن طلا در ایران توجیه اقتصادی دارند.


320 تن طلا ذخیره قطعی کشور است

برای سرمایه‌گذاری درمعادن طلا موضوع با اهمیت دیگر میزان ذخایر کشور است. بهروز برنا، معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه معادن طلا ریشه در تاریخ ایران دارند، افزود: درسال 1360 بیش از 160ناحیه که نامی مشابه طلا و زر درکشور داشتند مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از آن اکتشافات معادن طلا آغاز شد. وی ادامه داد: تاکنون 1000 محدوده طلا در کشور شناسایی شده که 100محدوده را اولویت داده‌ایم. برنا افزود: در سال 77 همزمان با تدوین طرح اکتشاف سراسری معادن در ایران که با همکاری سازمان مدیرت تدوین شد و نتیجه این طرح با بیش از دو دهه شناسایی 14زول طلا بوده و اکنون در 12استان پروانه بهره‌برداری از معادن طلا صادر شده است. مقام دولتی میزان ذخیره قطعی طلای کشور را 320تن اعلام کرد و افزود: از این میزان 114تن ذخیره محتمل معدن زرشوران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر