اخبار

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۵۲

رانت بخش خصوصی خطرناک‌تر از رانت دولتی‌

ایلنا رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران گفت: رانت بخش خصوصی خطرناک‌تر از رانت دولتی‌هاست. محمدرضا بهزادیان رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران درخصوص اصلاح قوانین اتاق بازرگانی و اینکه چرا بخش خصوصی به بدنه دولت اطمینان ندارد؟، گفت: در اقتصاد کشور یک‌سری موضوعات حاکم است که قطعا در فضای به‌وجود آمده تاثیر گذاشته‌ است. وی ادامه داد: ما باید هم‌اکنون شاهد حضور گروه‌هایی باشیم که با رانت مبارزه می‌کنند و قطعا باید توجه داشت که عده‌یی در همه دولت‌های گذشته رانت داشته‌اند به‌خصوص در هشت سال گذشته این رانت‌ها بیشتر هم شده‌اند. بهزادیان تصریح کرد: من به‌عنوان یک فعال اقتصادی باید به این مهم نیز اشاره کنم که رانت بخش خصوصی می‌تواند خطرناک‌تر از رانت دولتی باشد کمااینکه رانت هشت ساله گذشته با تغییر دولت از بین رفته است، ولی رانت بخش خصوصی هیچ مانعی در مقابلش نیست و همیشه عمر دارد. رییس اسبق اتاق تهران تصریح کرد: زمانی که امکان پرداخت هزینه‌های جمعی و زیرمیزی حاصل می‌شود این امر مانند غده سرطانی رشد می‌کند و زمانی که ایجاد رانت شد امکان پرداخت زیرمیزی‌ها هم فراهم می‌شود. بهزادیان گفت: یکی از محرک‌هایی که در اقتصاد می‌تواند حاکم باشد این است که رانت بخش خصوصی را از بین ببریم. وی با بیان اینکه امروز در اقتصاد ایران سرمایه ناگزیر به سمت بانک‌ها می‌رود، افزود: دارایی‌های بخش خصوصی ایران در سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گرفته است و مردم به یک زندگی حداقلی عادت کرده‌اند. وی اذعان داشت: فضای کشور این‌گونه نیست که فعالان پول‌هایشان را روی هم بگذارند و به تولید ناخالص ملی کشور کمک کنند زیرا به هیچ بخشی اعتماد ندارند تا این کار را انجام دهند. بهزادیان ادامه داد: طی هشت سال گذشته شاهد دولتی بودیم که نام مستعار پاک‌دست را بر خود قرار داده بود و همین امر موجب شد تا همه ارزش‌ها زیرسوال برود. وی تصریح کرد: زمانی که امنیت اقتصادی باشد تولید‌کننده جرات می‌کند فعالیت اقتصادی کند و شغل ایجاد می‌کند و زمانی که عده زیادی سرکار رفتند دیگر دست به کارهای خلاف نمی‌زنند بنابراین باید امنیت را به فضای اقتصادی کشور بازگرداند.


کاهش 20درصدی برداشت زعفران

ایسنا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از کاهش 15 تا 20درصدی برداشت زعفران در مناطق سردسیر استان خبر داد. محمدرضا قدسی اظهار کرد: برداشت زعفران در مناطق سردسیر استان هنوز تمام نشده و درحال انجام است اما با توجه به بازدیدهای میدانی در این مناطق و کاهش شدید دما در هفته‌های گذشته، میزان برداشت این محصول تا حدودی کاهش یافته است. وی افزود: اندام‌های مولد گل زعفران براثر درجه حرارت پایین و طولانی مدت و نیز رسیدن دمای هوا به منفی هفت‌درجه دچار سرمای شدید شده و بارش برف و تگرگ و یخ‌زدگی لایه سطحی خاک، خروج گل را با مشکل مواجه کرده است.


ایران رتبه یازدهم جهان را در تولید انگور دارد

مهر مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور گفت: ایران در تولید انگور در جهان رتبه یازدهم را داراست.

ابوذر نگهداری در نشست خبری سطح زیرکشت باغات کشور را بیش از دومیلیون‌و700هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: باغداران کشور مشکلات زیادی دارند که ازجمله آنها می‌توان به بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن میزان ضایعات محصولات باغی، عدم پوشش مناسب بیمه‌یی باغات، پایین بودن سطح مکانیزاسیون باغات، پایین بودن میزان صادرات نسبت به تولید و غیره اشاره کرد. وی با بیان اینکه ما پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات داریم، افزود: اعطای مشوق‌های صادراتی، تسهیل امور گمرکی، توسعه فعالیت‌های بورس کالای کشاورزی و غیره ازجمله این پیشنهادات است. نگهداری درباره عملکرد محصولات باغی در سال جاری نیز گفت: امسال تولید سیب درختی بیش از سه‌میلیون تن و تولید انواع مرکبات حدود چهارمیلیون تن است که بین 55 تا 60درصد این مرکبات مربوط به پرتقال است. وی در زمینه صادرات محصولات باغی به روسیه اضافه کرد: در این راستا تجار روسی به کشور ما آمدند اما کیفیت محصولات در برخی مناطق مورد قبول آنان نبود و درخواست کردند تولید این محصولات برای سال آینده در برخی مناطق تحت نظر خودشان انجام شود.


آمار صادرات گل به هیچ عنوان درست نیست

ایلنا مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه گفت: درحال حاضر وضعیت تولید گل در کشور به‌گونه‌یی است که در سطح کشور نمایشگاه‌های مختلفی برگزار و واریته‌های گل به نمایش گذاشته می‌شود و این موید این است که ما صنعت گل را دگرگون می‌بینیم و در شرایطی قرار داریم که می‌توانیم صادرات گل را با یک الگوی بین‌المللی وارد بازار جهانی کنیم.

حسن ولی افزود: شرایط کشور به لحاظ آب و هوایی و تامین نور برای پرورش گل کاملا مطلوب و مناسب است و بازار خوبی در اطراف کشور ما مثل کشورهای عربی و کشورهای جدا شده از شوروی برای گل تولیدی کشور وجود دارد. مدیرعامل اتحادیه سراسری گل و گیاه در نشست خبری اظهار داشت: برای صادرات بین‌المللی گل نیاز به پایانه‌هایی است که محصول کشاورزی به‌خصوص گل و گیاه در یک زمان کوتاه وارد بازار شود و عملیات فروش و کلیه مراحل بازدید در‌‌ همان محل و در آن زمان انجام شود و محصول فروخته شده در داخل کانتینر‌ها پلمب شده و مستقیم از مرز خارج شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر