سازمان زیباسازی مانع فعالیت تابلو‌سازان

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۴۶

این روزها شهرداری و سازمان زیبا‌سازی تبلیغات گسترده‌یی را در رابطه با جمع‌آوری تابلوهای غیرمجاز نصب‌شده در سطح شهر ترتیب می‌دهند و افراد و واحدهای صنفی مختلف را ترغیب به بهترشدن فضای عمومی سطح شهر می‌کنند. طبق ماده1 و 2 آیین‌نامه اجرایی ساماندهی تبلیغات شهری، تبلیغات بهره‌برداری و نصب تابلو به سازمان زیباسازی محیط شهری مربوط می‌شود اما به‌گفته کارشناسان این حوزه، این تابلوها در سطح شهر، غیراستاندارد و بدون هیچ پایه و اساسی نصب می‌شود و در آینده نه‌چندان دور آلودگی‌های تصویری را در جامعه ایجاد می‌کند حالا با ورود دولت تدبیر و امید و تغییر تحولاتی که در سازمان شهرداری اتفاق افتاده رییس جدید سازمان زیبا‌سازی با کارشناسان حوزه اصناف مربوطه هیچ همکاری و تعاملی ندارد.

بحث را از مشکلات صنف سازندگان تابلو و نئون پلاستیک شروع کنیم.

صنف سازندگان تابلو و نئون پلاستیک تهران با مشکلات عدیده‌یی ازجمله ریزش عضو روبه‌رو است که یکی از دلایل آن عدم همکاری سازمان زیبا‌سازی شهرداری با این صنف است.

چه کسانی در امور صنف سازندگان تابلو نئون پلاستیک خلل ایجاد می‌کنند؟

علاوه‌بر سازمان زیباسازی ماده27 اماکن نیز برای پلمب واحدهای غیرمجاز هیچ فعالیتی نمی‌کند و اعضای صنف سازندگان تابلو از عدم همکاری‌ها ناراضی هستند. بانک‌ها نیز از قانون پیروی نمی‌کنند و در مناقصه‌های شرکت‌های غیرمجاز و رد‌صلاحیت‌شده در زمینه ساخت تابلو قرارداد می‌بندند.

آیا شما تعاملی با این سازمان زیبا‌سازی دارید و علت اینکه سازمان زیبا‌سازی با شما همکاری ندارد چیست؟

صنف ما طی چند سال اخیر برای رفع مشکلات سازندگان تابلو، نامه‌های فراوانی به این سازمان برای ملاقات حضوری، تعامل و رونق کسب‌وکار در این زمینه رد‌و‌بدل کرده است اما سازمان زیبا‌سازی نه‌تنها بی‌اعتنایی کرده بلکه هیچ جوابیه‌یی از سوی این سازمان صادر نشده است.

علت این سنگ‌اندازی‌ها چیست؟

در گذشته ما ارتباط خوبی با این سازمان داشتیم اما با ورود رییس جدید سازمان زیباسازی تعاملات در زمینه کارهای قانونی به‌شدت افت کرد و افراد فاقد کسب را بیشتر زیرنظر بال و پر خود قرار می‌دهند و قراردادهای کلانی را توسط آگهی‌های روزنامه همشهری به اجرا می‌رسانند.

در‌حال‌حاضر صنف سازندگان تابلو و نئون پلاستیک چه تعداد عضو دارد؟

اتحادیه تابلو‌سازان دارای 300عضو پروانه کسب و سه‌هزار فاقد پروانه کسب است. درواقع تعداد کارگاه‌های زیرزمینی و کانون‌های تبلیغاتی در سطح شهر بسیار شده و سازمان زیبا‌سازی با این کانون‌ها که فاقد پروانه کسب هستند تعامل تنگاتنگی دارد و این موضوع سبب ریزش اعضای صنف سازندگان تابلو و نئون پلاستیک شده است.

نظرتان در رابطه با کانون‌های تبلیغاتی چیست؟

کانون‌های تبلیغاتی فعال در سطح شهر که ارتباط تنگاتنگی هم با شهرداری دارند غیرمجاز هستند. این مراکز زیرزمینی و فاقد مجوز هیچ صلاحیتی برای فعالیت و ساختن تابلو در سطح شهر ندارند چرا‌که کسانی که این کانون‌ها را در دست دارند نیازی به واحدهای تجاری ندارند. باید بگویم که این کانون در رسته‌های تفکیک نشده‌یی چون بنر، عکاسی، فیلم‌برداری و تابلوسازی مشغول به‌کارند افرادی که از این حرفه‌ها هیچ سررشته‌یی ندارند و با این اقدامات زیبا‌سازی شهر را به خطر انداخته‌اند.

اتحادیه برای ساماندهی و تقویت سازندگان تابلو نئون چه برنامه‌هایی دارد؟

در نمایشگاه مربوط به سازندگان تابلو با حضور چمران رییس وقت شورای شهر صورت گرفت که این قبیل مشکلات مطرح شد. اما به‌نظر می‌رسد تا پشت پرده این معضلات ریشه‌کن نشود هیچ راه‌حلی برای جلوگیری از این نوع رانت‌خواری‌ها پاسخگو نیست. در آینده نه‌چندان دور در زمینه عدم همکاری سازمان زیبا‌سازی با شهرداری ملاقات‌هایی داریم که امیدواریم بتوانیم به ورود اعضا به اتحادیه و افزایش کیفیت حرفه خود اقدام کنیم.

آیا این مشکلات را با اتاق اصناف تهران مطرح کرده‌اید؟ نظر آنها چیست؟

اتاق اصناف هم نامه‌های فراوانی را به این سازمان انتقال داده است اما همچنان هیچ تعاملی از سال91 تا به امروز صورت نگرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر