اخبار کلان

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۴۱

4 میلیون بهره‌بردار در سرشماری کشاورزی

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: براساس گزارش‌های اولیه ۴میلیون بهره‌بردار در سرشماری کشاورزی سال جاری شناسایی شدند که نسبت به دوره پیش کاهش دارد.

نعمت‌الله رضایی با اشاره به پایان چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری اظهارکرد: این سرشماری از 5 مهر تا 18آبان سال جاری ادامه یافت و درحال حاضر نیز به ساکنان غایب فرصت داده شده اطلاعات خود را تکمیل کنند. معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: برخی خانوارها غیرساکن بوده و به همین علت به مراکز استانی گفته شده تا اطلاعات آنها نیز بارگذاری شود. وی با اشاره به میزان بهره‌برداران درچهارمین سرشماری عمومی بخش کشاورزی تصریح کرد: هنوز آمارها جمع‌بندی نشده و گزارش اولیه نشان می‌دهد حدود 4میلیون بهره‌بردار کشاورزی در ایران وجود دارند. رضایی ادامه داد: در دوره گذشته 4.3میلیون بهره‌بردار وجود داشتند که به‌نظر می‌رسد، تعدادشان نسبت به سال 82 کاهش دارد. همچنین در دوره پیشین سرشماری کشاورزی 11.7میلیون تن گندم، 1.8میلیون تن برنج، 37میلیون راس گوسفند و بره و 20میلیون راس بز و بزغاله وجود داشتند. همچنین طبق گزارش‌ها کل تولید محصولات کشاورزی ایران 100میلیون تن بوده که اگر به تعداد بهره‌برداران حاضر یعنی 4میلیون نفر تقسیم کنیم، هر بهره‌بردار به‌طور میانگین سالانه 25تن محصول کشاورزی یا دامی تولید می‌کند. براین اساس باید ملاحظه کرد با وجود برنامه‌ریزی و تخصیص منابع کلان برای بهینه‌سازی محصولات کشاورزی جایگاه بهره‌وری در این تولیدات کجاست؟


بهار امسال روی کاغذ رشد اقتصادی داشتیم و عملا رکود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیات علمی دانشگاه علامه با ایراد به آمار رشد اقتصادی در بهار امسال گفت: ممکن است روی کاغذ سه ماهه اول سال ۹۳ نرخ رشد اقتصادی مثبت بوده باشد ولی عملا رکود داریم.

آیا درصد و خیل بیکاران کاهش یافته است؟

به گزارش تسنیم، ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان درخصوص خروج از رکود نیز افزود: عبور از رکود به‌معنای ورود به رونق اقتصادی است و با شاخص‌هایی مانند رشد اقتصادی، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری، کاهش بیکاری مشخص می‌شود. در واقع موانع ساختاری خروج از رکود رفع نشده و شاید تا چندسال آینده هم رفع نشود.


مصوبه مجمع درباره بانک مرکزی راضی‌کننده نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی با مصوبه مجمع تقویت نشد، گفت: دایره تصمیم‌گیری برای عزل رییس کل بانک مرکزی با مصوبه جدید گسترده شد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا مصباحی‌مقدم در ارتباط با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر استقلال بانک مرکزی اظهار: با این مصوبه استقلال بانک مرکزی تقویت جدی نمی‌شود نه اینکه بگوییم تضعیف می‌شود چراکه براساس مصوبات قبلی بانک مرکزی مستقلی نداشتیم که بگوییم با مصوبه مجمع استقلال این بانک گرفته می‌شود بلکه شاید بتوان گفت یک قدم به سمت بهبود کارکرد بانک مرکزی پیش رفته‌ایم. وی با تاکید براینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی راضی‌کننده نیست، افزود: چراکه معتقدیم به‌گونه‌یی نصب وعزل رییس کل بانک مرکزی باید ساماندهی شود که دولت نتواند به منابع بانک دست یابد و این بانک را صندوق ذخیره خود تلقی کند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به اینکه سیاست‌های پولی باید از ثبات و دوام برخودار باشد، تصریح کرد: البته هنوز مصوبه مجمع تشخیص، تایید مقام معظم رهبری را ندارد و درصورت تایید قانون دایمی می‌شود هرگونه تغییر و تحول باید از طریق مجمع انجام شود.

مصباحی‌مقدم در همین ارتباط افزود: قبلا نصب وعزل رییس کل بانک مرکزی در اختیار رییس‌جمهور بود و حداکثر در برخی قوانین قبلی اشاره شده بود که مجمع عمومی بانک مرکزی فرد پیشنهادی را تایید و رییس‌جمهور حکم می‌دهد. در آن مقطع دایره محدودی برای انتخاب رییس کل به‌وجود آمده بود ولی الان به‌جای 5 نفر (مجمع بانک مرکزی) این تصمیم به هیات وزیران واگذار شده که از نظر تعداد 4برابر گروه قبلی هستند. وی با تاکید براینکه وقتی تعداد بیشتری در تصمیم دخیل باشند، دقت و اعتبار بیشتری به همراه خواهد داشت، مدت 5 ساله فعالیت ریاست بانک مرکزی را مورد اشاره قرارداد و گفت: مدت فعالیت ریاست بانک مرکزی شامل یک دوره چهارساله رییس‌جمهور و سال نخست دولت بعد می‌شود و رییس‌جمهور بعدی بلافاصله نمی‌تواند رییس کل را تغییر دهد البته یک تبصره وجود دارد که درصورت باقی ماندن بیش از یک سال از مدت فعالیت می‌تواند رییس کل را تغییر دهد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به عزل رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دیگر این‌طور نیست که رییس‌جمهور شب نیت کند رییس کل را تغییر دهد و صبح حکم عزل وی را صادرکند چراکه با مصوبه مجمع باید درخواست عزل به هیات وزیران ارسال شود و دیگر عزل بدون دلیل نمی‌تواند اجرایی شود بلکه باید مبتنی بر دلایلی باشد که در قانون احصا شده است. وی درپاسخ به این پرسش که معضل مورد نظر مقام معظم رهبری با این مصوبه رفع شده است یا خیر؟ افزود: تا حضرت آقا تصمیم نگرفته‌اند و این مصوبه را تصویب نکرده‌اند نمی‌توانیم نسبت به نظر ایشان اظهارنظر کنیم و ما بی‌خبر از تصمیم ایشان هستیم. اما این مصوبه خلاف انتظار مجلس برای حفظ استقلال بانک مرکزی است ولی به‌دلیل اختلاف مجلس و شورای نگهبان این مصوبه به مجمع ارجاع شد و مجمع مصوبه‌یی داشت که سه قوه را در انتخاب رییس کل دخیل می‌کرد اما حضرت آقا این موضوع را به‌عنوان معضل برشمردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر