قاچاق از مبادی رسمی؛ دلیل احضار وزیر اقتصاد به مجلس

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۳۸

زمانی که نام قاچاق بر زبان جاری می‌شود نخستین تعریفی که به ذهن خطور می‌کند واردات کالا به‌صورت غیرقانونی از مبادی غیررسمی است اما امروز طیب‌نیا، وزیر، به‌دلیل قاچاق کالا و محصولات مختلف از مبادی رسمی برای پاسخگویی به مجلس احضار شده است. به‌طور طبیعی کالایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود از لحاظ کیفیت و استاندارد و بهداشتی بودن کنترل نمی‌شود و ازسوی‌دیگر زمانی که کالا با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می‌شود تولید‌کننده داخلی به‌دلیل ناتوانی برای رقابت با کالای وارد شده به‌راحتی به خاک سیاه نمی‌نشیند و کارخانه، تعطیل و غیرفعال می‌شود. با تمام این شرایط، اکنون وزیر اقتصاد به‌دلیل قاچاق کالا از مبادی رسمی به مجلس احضار شده، قاچاق از مبادی رسمی یعنی مسوولان کاملا در جریان واردات کالا هستند. بهرام بیرانوند، شکرخدا موسوی و سامری از اعضای کمیسیون کشاورزی و فتح‌الله حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی ازجمله نمایندگان سوال‌کننده از وزیر هستند.


افزایش واردات

رییس مجمع عالی واردات و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: واردات به کشور در هفت‌ماهه نخست سال جاری بیش از 25‌درصد افزایش یافته است. محمدحسین برخوردار افزود: باوجود اینکه 25‌درصد واردات به کشور افزایش یافته است اما باید گفت 80 تا 85‌درصد واردات، مواد اولیه کارخانجات است. وی ادامه داد: با بهبود وضعیت سرمایه در گردش بخش تولید، میزان واردات نیز افزایش پیدا کرده است. عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص گفته «تعادل» مبنی بر اینکه صحیح است 80‌درصد واردات را مواد اولیه و تجهیزات و تکنولوژی تشکیل می‌دهد اما بیشترین واردات محصولات و کالای تمام شده از مبادی غیررسمی و قاچاق کالا است، گفت: در حال حاضر شاهد قاچاق کالا به داخل کشور هستیم، البته مسوولان میزان قاچاق را 20میلیارد دلار اعلام کرده‌اند که باید گفت قاچاق نفت و سوخت را نیز شامل می‌شود.


22میلیارد دلار قاچاق کالا در سال

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: طبق آمارهای اعلام شده قاچاق کالا در سال 22‌میلیارد دلار است، چنین رقمی نشان‌دهنده جدی بودن قاچاق کالا به داخل کشور است.

حسین راغفر افزود: فردی که اقدام به قاچاق کالا می‌کند، مالیات و بسیاری هزینه‌های دیگر را نمی‌پردازد بنابراین کالای بی‌کیفیت با قیمت ارزان‌تری وارد کشور می‌شود و از سوی دیگر تولیدکننده داخلی توان رقابت در بازار را

نخواهد داشت.

نفوذ برخی افراد و ادامه واردات بی‌رویه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه مصوبات و قوانین زیادی در حوزه جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق در مجلس به تصویب رسیده است اما همچنان شاهد واردات بی‌رویه به کشور هستیم، گفت: متاسفانه برخی افراد در برخی ارگان‌ها و نهادها نفوذ دارند به همین دلیل به‌راحتی اقدام به واردات کالا به داخل کشور می‌کنند. ابراهیم نکو با بیان اینکه تولیدکننده باوجود واردات بی‌رویه انگیزه‌یی برای ادامه فعالیت ندارد، افزود: اگر در روند واردات بی‌رویه تجدیدنظری از سوی مسوولان صورت نگیرد، در آینده شاهد ضربه سنگین به بخش تولید داخل خواهیم بود.


قاچاق کالا و نابودی تولید داخل

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه قاچاق کالا ضربه سنگینی به تولید داخل وارد کرده است، افزود: فردی که اقدام به قاچاق کالا می‌کند، حقوق شهروندان و دولت را نادیده می‌گیرد، از یک جهت مالیات پرداخت نمی‌کند و از سوی دیگر تولیدکننده‌ها باید در شرایطی نابرابر به رقابت بپردازند. پدرام سلطانی افزود: فردی که اقدام به قاچاق کالا می‌کند به کیفیت، بهداشت و بسیاری از موارد دیگر بی‌توجه است و فقط به فکر سود بیشتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر