گره وزارت علوم باز می‌شود؟

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۳۲

امروز قرار است دانش‌آشتیانی به میان اهالی بهارستان برود تا تکلیف یکی از وزارتخانه‌های کلیدی کشور روشن شود. واقعیت آن است که ماجرای رای اعتماد مجلس برای وزرای پیشنهادی علوم برای مردم و رسانه‌ها به یک وضعیت تکراری و خسته‌کننده تبدیل شده است. اینکه مسوولان تقنینی و نمایندگان مجلس نهم در برابر رسانه‌ها مدام برلزوم وحدت میان قوایی تاکید کنند و هنگام عمل راه خود را بدون توجه به مصالح کشور بروند، شرایط را به جایی رسانده که با گذشت نزدیک به یک‌سوم از عمر کابینه تدبیر و امید، یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور بدون وزیر روزگار بگذراند؛ هیچ‌کس هم نمی‌داند که این وسط چه کسی مقصر است. روزنامه «تعادل» باتوجه به اهمیت رای نمایندگان در برنامه‌ریزی‌های کلان ساختار آموزش عالی کشورمان آخرین اخبار با محوریت بحث تعیین تکلیف وزارت علوم مورد بررسی قرار داده است.

با گذشت چند روز از معرفی آشتیانی به مجلس برای رتق‌وفتق امور اجرایی وزارت علوم، حجم مخالفت‌ها و موافقت‌ها بیشتر شده و مخالفان و موافقان دانش‌آشتیانی در اظهارنظرهای متفاوتی مصاحبه‌های گوناگونی را انجام می‌دهند که «حوادث سال88» ترجیع‌بند اکثریت قریب به‌اتفاق مخالفت‌ها و مدیریت علمی دانش‌آشتیانی اصلی‌ترین دلیل موافقت‌ها را تشکیل می‌داد. روز گذشته بسیاری از نمایندگان و اساتید دانشگاهی با اظهارنظر درباره سرنوشت چهارمین وزیر پیشنهادی علوم به استقبال جلسه رای اعتماد امروز رفته‌اند. در میان دیدگاه‌های منتشر شده، نمونه‌های جالبی وجود دارد که بد نیست نگاهی به آنها انداخته شود. مثلا علی مطهری آرزو کرده که‌ ای‌کاش در روز رای اعتماد برای نمایندگان فیلم اکشن پخش شود تا راضی شوند یا اینکه الیاس نادران دولت را به‌خاطر لجبازی با اهالی بهارستان با سخنان خود مورد لطف قرار داده است. برخی نمایندگان مانند باهنر، لاهوتی، قادری و... نیز ترجیح داده‌اند با ادبیات ملایم و واقع‌بینانه به استقبال این جلسه حساس بروند.

از میان دولتمردان، رییس سازمان انرژی اتمی «فخرالدین احمدی‌ دانش‌آشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مدیری توانمند و آشنا به حوزه مدیریت و آموزش دانسته و اعلام کرده که آشتیانی از نیروهای ارزنده است. علی‌اکبر صالحی، سابقه آشنایی خود را با دانش‌آشتیانی مربوط به اوایل انقلاب و بحبوحه جنگ عنوان و خاطرنشان کرد: «در آن دوران وی عهده‌دار معاونت عمرانی و دفاعی وزارت علوم بود و بیشتر در حوزه جنگ و دفاع مقدس خدمت می‌کرد.» اینکه حدود یک‌سوم از عمر قانونی دولت یازدهم می‌گذرد اما هنوز سرنوشت یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشورمان روی هواست. به‌عبارت روشن‌تر، وزیری که بتواند از معبر بهارستان به ساختمان وزارتخانه ورود کند، تنها قادر است دو سال درکنار کابینه تدبیر و امید حضور داشته باشد، مهم‌تر از بحث رای اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان به دانش‌آشتیانی، زمانی است که وزارت علوم طی ماه‌های گذشته برای برنامه‌ریزی کلان ساختار آموزش عالی کشورمان از دست داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر