«لغو تحریم‌ها» کانون مذاکرات

۱۳۹۳/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۷۳۱

حضور کشورهای 1+5 در نشست امروز وین

آسوشیتدپرس از احتمال پیوستن وزرای خارجه 1+5 به مذاکرات وین خبر داد. از آنجایی که بسیاری از مسایل در مذاکرات هسته‌یی حل‌نشده باقی مانده، وزرای خارجه گروه1+5، برنامه‌ریزی کرده‌اند در مذاکرات وین که امروز از سرگرفته می‌شود به «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران بپیوندند.

رسانه‌های خارجی همزمان با روزهای پایانی مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه1+5 تا پیش از سوم‌آذر از زیاده‌خواهی‌های امریکا در قبال پرونده ایران گزارش منتشر می‌کنند. دهمین نشست ایران و گروه1+5 در وین از امروز سه‌شنبه 27آبان با دیدار ظریف و اشتون آغاز می‌شود. این درحالی است که گمانه‌زنی‌ها درخصوص وضعیت پرونده هسته‌یی ایران باتوجه به اینکه هنوز خبر رسمی و مستند از محتوای نشست مسقط و روند مذاکرات منتشر نشده، همچنان ادامه دارد، اما موضوع مشترکی که عموم رسانه‌ها براساس گفته‌های دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات بر آن اذعان دارند بحث میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که همچنان مرکز ثقل اختلاف ایران و امریکاست.

شاید براین اساس است که پایگاه خبری المانیتور مدعی شد: یک مقام ارشد مجلس ایران گفته است که در مذاکرات عمان چیزی به‌دست نیامده اما امیدواریم اتفاقات خوبی در وین بیفتد.

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی مدعی شد ضمن گفت‌وگو با یک مقام ارشد مجلس شورای اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌یی، وی گفته است که مذاکرات اخیر در عمان مثبت نبوده است.

این عضو مجلس همچنین گفته است که چیزی در مذاکرات عمان به‌دست نیامد. جزییات مطرح‌شده در این مذاکرات بسیار حساس بودند و هیچ‌کس حاضر نبود تصمیمی در این‌باره بگیرد. اما اجازه بدهید امیدوار باشیم که این اتفاق در مذاکرات آتی وین رخ دهد.

این مقام ایرانی در ادامه تصریح کرد: در دور بعدی مذاکرات هر چیزی امکان‌پذیر است؛ اگرچه احتمال تمدید مذاکرات هسته‌یی وجود دارد. وی همچنین گفت: مشکل اصلی در این مذاکرات این است که آنها از ایران می‌خواهند که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را محدود کند، در‌حالی‌که از لغو تحریم‌ها سر باز می‌زند. این بدین معنی است که آنها همه‌چیز می‌خواهند اما نمی‌خواهند چیزی بدهند.

برگزاری دو جلسه استماع در کنگره امریکا

به‌موازات برگزاری مذاکرات ایران و گروه1+5 در وین، مجلس نمایندگان امریکا در هفته جاری دو جلسه استماع با موضوع این مذاکرات برگزار می‌کند. به گزارش ایسنا نخستین جلسه، امروز همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌یی در وین، پایتخت اتریش توسط زیرکمیته «تروریسم، منع اشاعه و تجارت» برگزار می‌شود. همچنین جلسه‌یی دیگر نیز روز 20نوامبر (پنج‌شنبه) از سوی کمیته روابط خارجی تشکیل خواهد شد که در آن مایکل هایدن رییس سابق سازمان سیا حضور دارد. براساس این گزارش، جنگ‌طلبان حامی اسراییل در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها روز 20نوامبر جلسه‌یی را در سنا با موضوع ابعاد مذاکرات هسته‌یی و سوالات بی‌پاسخ در این زمینه برگزار می‌کنند. این در‌حالی است که کشورهای اروپایی عضو گروه1+5 باتوجه به زمان کم باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24نوامبر برای جلب حمایت اعضای کنگره از توافق هسته‌یی دست‌ به‌کار شده‌اند.


ایران خواستار تسهیل تحریم‌های سازمان ملل شده است

لس‌آنجلس‌تایمز در گزارشی در زمینه مذاکرات هسته‌یی نوشت؛ ایران در آخرین درخواست خود از امریکا و گروه1+5 در مذاکرات هسته‌یی خواستار تسهیل سریع تحریم‌های سازمان ملل شده است.

این گزارش افزود: طی 9ماه گذشته مذاکرات هسته‌یی، ایران و 6قدرت جهانی حاضر در مذاکرات روی لغو تحریم‌های یکجانبه اعمال‌شده از سوی امریکا و اتحادیه اروپا متمرکز شده‌اند. تحت این مذاکرات، اگر ایران محدودیت‌ها در برنامه هسته‌یی خود و آنچه که غرب احتمال دستیابی به تسلیحات هسته‌یی می‌خواند را بپذیرد امریکا و دیگر کشورها لغو تحریم‌های مالی و نفتی ایران را در دستورکار قرار خواهند داد.

به گزارش فارس، لس‌آنجلس‌تایمز در ادامه نوشت: پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به‌اضافه آلمان ترجیح می‌دهند تا آخر برای لغو تحریم‌های تحمیلی سازمان ملل که بین سال‌های 2006 تا 2010 اعمال شده‌اند منتظر بمانند. اما در هفته‌های اخیر مذاکره‌کنندگان ایران با تغییر بازی خواستار تسهیل تحریم‌های سازمان ملل نیز شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر