امریکا نمی‌تواند اقتصاد جهانی را به دوش بکشد

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۱۹

جهان نشست دو روزه گروه 20 در استرالیا در شرایطی آغاز شد که رهبران غربی، ولادیمیر پوتین رییس‎جمهوری روسیه را در ارتباط با بحران اوکراین به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و تهدید کردند در صورتی که روسیه نیروها و تسلیحات خود را از این کشور خارج نکند تهدیدهای بیشتری را علیه این کشور درنظر خواهند گرفت.

رهبران گروه 20 در نشست دو روزه بریسبان استرالیا درخصوص راهکارهای افزایش رشد و رونق اقتصادی جهان بحث و تبادل‌نظر خواهند کرد. اصلاح سیاست‌های داخلی با هدف ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی از مهم‌ترین اولویت‌های این نشست خواهد بود. کشورهای گروه 20 که 85درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند قصد دارند تا به هدف رشد اقتصادی دو درصدی جهانی با افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، اصلاحات مالی و تشویق تجارت آزاد دست یابند. به گزارش رویترز، در این نشست که تحت تاثیر بحران اوکراین قرار گرفته، انتظار می‌رفت که ولادیمیر پوتین به‌دلیل نقشی که رهبران غربی معتقدند روسیه در بحران اوکراین دارد با برخورد خصمانه این رهبران مواجه شود ازجمله اینکه باراک اوباما رییس‎جمهوری امریکا، در آستانه نشست گفته بود خشونت روسیه علیه اوکراین یک تهدید جهانی بود. در همین حال شورای اروپا نیز از مسکو خواسته تا فشار بیشتری را بر شورشیان حامی روسیه وارد کند تا آتش‌بس را بپذیرند. سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرده روسیه دخالتی در درگیری‌ها نداشته است.

پوتین زودتر از موعد مقرر استرالیا را ترک می‌کند

رویترز از استرالیا گزارش می‌دهد، یکی از اعضای هیات روسی که همراه ولادیمیر پوتین به استرالیا سفر کرده اعلام کرده که رییس‌جمهوری این کشور احتمالا به دلیل انتقادهای گسترده رهبران غربی پیش از موعد مقرر استرالیا را ترک خواهد کرد.»

رویترز پیش‌تر گزارش داده بود: «با وجود انتقادهای گسترده، ولادیمیر پوتین در تمام لحظات لبخند بر لب دارد و دست رهبران جهان ازجمله تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا را می‎فشارد. کسی که روسیه را به‌دلیل سقوط هواپیمای مسافربری (MH17) برفراز اوکراین تهدید به برخورد فیزیکی کرده بود. پوتین در آستانه اجلاس گروه ۲۰ گفته بود که تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، به این کشور ضربه‌یی نخواهد زد اما به ضرر اقتصاد جهان خواهد بود.

پوتین همچنین گفته بود که روسیه سقوط بسیار شدید قیمت انرژی را منتفی نمی‌دانند و چنین سناریویی را در نظر دارند اما حتی در این‌صورت با استفاده از ذخایر انباشته شده تمام تعهدات اجتماعی خود را اجرا کرده و اقتصاد کشور را سرپا نگه خواهند داشت.

ولادیمیر پوتین در شرایطی از ضربه نخوردن کشورش از جانب تحریم‌ها سخن می‌گوید که به اعتقاد کارشناسان، همزمان شدن اعمال تحریم‌ها و کاهش بی‌سابقه قیمت نفت اقتصاد روسیه را به‌شدت تحت فشار قرار داده است. این درحالی است که پوتین خود در آستانه نشست 20 به احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت اشاره کرده است. پوتین در مصاحبه با ایتارتاس گفته بود: «درباره تمام سناریوها ازجمله کاهش به‌اصطلاح فاجعه‌بار بهای انرژی فکر می‌کنیم که کاملا ممکن است و آن را امکان‌پذیر می‌دانیم.

وزارت اقتصاد، وزارت دارایی و دولت در مجموع چگونگی رشد اقتصاد در رابطه با هرکدام این سناریو را محاسبه می‌کنند.

اما کشور‌های دارای اقتصاد درحال توسعه به‌ویژه کشورهایی که دارای چنین ذخایر زیادی همچون روسیه نیستند، در این شرایط دچار وضع دشواری می‌شوند.» پوتین گفت: «در هرحال امیدوارم در اجلاس سران گروه 20 در استرالیا بحث عمومی داشته و در رابطه با تغییر اوضاع و رفع عدم توازن‌های فعلی تصمیم مشترکی بگیریم.»


امریکا نمی‌تواند اقتصاد جهانی را به دوش بکشد

رییس‌جمهور امریکا نیز شنبه تاکید کرد که امریکا نمی‌تواند اقتصاد جهانی را به دوش بکشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما از رهبران سایر کشورهای گروه 20 خواست تا برای دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر به صورت جمعی تلاش کنند. اوباما در حاشیه این نشست گفت: در سال‌های گذشته امریکا بیشتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته در مجموع افراد را به سر کار بازگردانده است. نرخ بیکاری امریکا در ماه اکتبر به کمتر از 5.8درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از جولای 2008 میلادی است. ولی نمی‌توان از امریکا انتظار داشت تا همه اقتصاد جهانی را بر دوش بکشد.

بنابراین در بریسبان، گروه 20 مسوولیتی برای اقدام، رونق تقاضا و سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی خوب برای مردم همه کشورها خواهد داشت.»رییس‌جمهوری امریکا همچنین از تعهد دولتش برای تقویت روابط با منطقه آسیا- اقیانوسیه دفاع کرد و گفت: «اگرچه بحران‌های مناطق دیگر جهان نیازمند توجه من است اما این مساله موجب نمی‌شود که توجه به این منطقه کاهش یابد.»اوباما گفت: «برخی مواقع عده‌یی نسبت به ایجاد تعادل مجدد ابراز تردید می‌کنند و این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا امریکا می‌تواند این روند را حفظ کند. من به اینجا آمده‌ام تا بگویم رهبری امریکا در آسیا- اقیانوسیه یک تمرکز اساسی در سیاست خارجی من بوده است.» در ادامه اوباما بیشتر سخنانش را به روابط پیچیده میان امریکا و چین اختصاص داد و گفت: «پکن قطعا نقش مهمی در آینده آسیا- اقیانوسیه ایفا خواهد کرد... هر نظم امنیتی موثری در آسیا نباید براساس جو نفوذ یا تحمیل و تهدید باشد و کشورهای بزرگ‌تر برای کشورهای کوچک‌تر قلدری کنند. بلکه این نظم امنیتی باید براساس امنیت مشترک، قوانین بین‌المللی و هنجارها باشد و به حل صلح‌آمیز اختلافات بینجامد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر