حال اقتصاد جهان هنوز وخیم است

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۱۸

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جهانی از سرمایه‌گذاران بین‌المللی، اقتصاد جهان در بد‌ترین شرایط خود در ۲سال اخیر قرار دارد، و در این میان، وضعیت حوزه یورو و بازارهای نوظهور در حال وخیم‌تر شدن است. به گزارش بلومبرگ، اکثریت ۳۸درصدی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی وضعیت اقتصاد جهانی را در حال بد‌تر شدن توصیف کردند که تعداد آنها بیش از دو برابر کسانی بود که در نظرسنجی قبلی که در ماه جولای و سپتامبر 2012 - دوران رکود اقتصادی اروپا- به انجام رسیده بود، این نظر را داشتند. بیشتر نگرانی سرمایه‌گذاران بر حوزه یورو متمرکز بود. تقریبا دو‌سوم سوال شوندگان گفتند که اقتصاد حوزه یورو در حال ضعیف شدن است، همچنین ۸۹‌درصد افزایش نیافتن تورم یا هرینه مصرف‌کنندگان را تهدیدی بزرگ‌تر از افزایش تورم طی سال آینده برای اروپا پیش‌بینی کردند. شرکت‌کنندگان همچنین گفتند بانک مرکزی اروپا و دولت‌های این منطقه با دنبال کردن سیاست‌های به‌شدت انقباضی در حال بد‌تر کردن وضعیت هستند.

این در حالی بود که تعداد کمتری از پرسش شوندگان به ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعتماد داشتند. سانووک لی، یکی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی و یکی از مدیران ارشد بانک شینهان در سئول گفت: «وضعیت اقتصادی حوزه یورو وخیم‌تر شده و اگر سیاست‌های مالی مناسبی از سوی کشورهای مرکزی اروپایی به‌خصوص آلمان اتخاذ نشود، این وضعیت بد‌تر خواهد شد.»

البته به گفته ۵۱۰ سرمایه‌گذار، تاجر و تحلیل‌گری که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند، اروپا تنها منبع نگرانی اقتصاد جهانی نیست. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان گفتند، شرایط در اقتصاد کشورهای گروه بریکس -برزیل، روسیه، هند و چین- در حال بد‌تر شدن است، در حالی که در نظرسنجی ماه جولای تنها ۳۶درصد شرکت‌کنندگان این موضوع را بیان کرده بودند.

کاهش رشد اقتصادی چین

رشد اقتصادی چین در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود طی ۱۳سال گذشته قرار گرفته است. این کاهش فعالیت به ویژه در زمینه تولید کارخانه‌ها و میزان سرمایه‌گذاری 7/7درصد بوده، که این رقم پایین‌ترین میزان از سال 2009 تاکنون بوده است.

در این میان تنها گزارش اقتصادی امریکا امیدوارکننده بوده است. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در طول سال آینده میلادی در حال بهبود شرایط خود خواهد بود و این در حالی محقق خواهد شد که نیمی از بازارهای امریکا به شرایط مساعد خود بازگردند. بازارهای چین و هند در مرتبه دوم با 22درصد رشد قرار خواهند داشت. برایان دولان استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری چاتهم در نیوجرسی معتقد است، در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ، امریکا یک سروگردن از همه آنها بالاتر ایستاده و درباره این کشور نگرانی وجود ندارد.

نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه اکتبر به پایین‌ترین میزان در 6سال گذشته رسید. بر اساس آمار منتشر شده 7 نوامبر توسط وزارت کار امریکا منتشر شد، بیش از 200 هزار نفر در 9ماهه به‌کار گمارده شدند.


نگرانی از نرخ تورم

نگرانی سرمایه‌گذاران در ایالات متحده در مورد روند کند افزایش قیمت‌هاست. 47درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند خطر کاهش تورم یا کاهش قیمت‌ها برای اقتصاد امریکا بیشتر از ترس افزایش تورم در سال آینده یا نرخ تورم 31درصدی در ماه جولای است.

با وجود تصمیمات اقتصادی بانک مرکزی امریکا در مورد نرخ بهره، بیش از نیمی از پرسش شوندگان معتقد بودند که سیاست اقتصادی امریکا صحیح بوده است در حالی که 45درصد سرمایه‌گذاران این سیاست‌های اقتصادی را زیر سوال بردند.

راهی که بانک مرکزی اروپا خواهد پیمود بسیار دشوارتر از بانک مرکزی امریکا در زمینه نرخ تورم است. شاخص قیمت مصرف‌کنندگان در منطقه اقتصادی یورو 4/0درصد (از ابتدای سال جاری میلادی تا اکتبر) افزایش یافته که این رقم از بیش از 3/0درصدی است که در ماه سپتامبر به ثبت رسیده و از سند چشم‌انداز بانک مرکزی اروپا کمتر است.

براساس آمار کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر شاخص اعتماد مصرف‌کننده در منطقه یورو با 1.5 واحد کاهش به عدد 6/1 واحد رسید که مشابه رقم ماه دسامبر سال قبل است. کاهش این شاخص به سبب کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در بخش‌های خدمات، صنعت، مصرف و خرده فروشی بود.


سیاست اقتصادی بانک مرکزی اروپا

43درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا بسیار سرسختانه است. سیاست‌های ماریو دراگی رییس کمیسیون اروپا نیز از سوی 59درصد از شرکت‌کنندگان مطلوب ارزیابی شده، که این رقم در ماه جولای 74درصد بوده است.

دراگی پیشنهاد داده بود که بانک مرکزی اروپا می‌تواند حدود یک‌تریلیون یورو (3/1تریلیون دلار) به بودجه خود اضافه کند. در عین حال، 57درصد از پرسش شوندگان سیاست‌های اقتصادی در منطقه یورو را بسته و محدود‌کننده معرفی کردند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که احیای بسیار شکننده اروپا دیگر اقتصادهای جهان را هم گرفتار کرده و تورم تا نرخ هدف بانک مرکزی اروپا فاصله زیادی دارد. این موضوع باعث شد که «ماریو دراگی»، رییس این نهاد به فکر آغاز برنامه‌های خرید دارایی در مقیاسی وسیع بیفتد. او روز چهارم سپتامبر اعلام کرد که نهاد تحت ریاست او شروع به خرید اوراق بهادار با پشتوانه دارایی به همراه اوراق پوشش‌دار (نوعی بدهی با پشتوانه دارایی‌هایی مانند وام مسکن) خواهد کرد. با وجود مجادلات، خرید دارایی در بانک مرکزی اروپا امرجدیدی نیست. این بانک در سال‌های 2010 تا 2012 بدهی‌های دولتی کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا را خرید و در سال‌های 2009 تا 2012 هم اوراق پوشش‌دار را خریداری کرد. بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نخستین بانک مرکزی عمده دنیا شد که یکی از نرخ‌های بهره اصلی خود را به زیر صفر برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر