کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۱۶

فیلتر شبکه‌های موبایلی تعارف ندارد

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ضرر وایبر و واتس‌اپ بیش از نفعشان است و نباید برای فیلتر کردن این شبکه‌ها تعارف کرد. رضا تقی‌پور بااشاره به‌اینکه مسوولان وزارت ارتباط گفته‌اند که تا هفته آینده تعرفه اینترنت همراه تعیین خواهد شد در خصوص پیش‌ نیازهای تعیین تعرفه‌ها، تصریح کرد: قیمت تمام شده و اجزای مختلف در کنار معیارهای جهانی و حد و حدود آن، سیاست‌های دولت و قوانین بالادستی چارچوب کار را تعیین می‌کند. وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات بااشاره به اینکه برای تعیین تعرفه کمیسیون خاص وجود دارد، بیان داشت: به‌نظر می‌رسد این کمیسیون تا به حال راجع به‌تعرفه‌ها خوب عمل کرده و منافع مردم در این تعرفه‌ها دیده می‌شود و انتظار می‌رود برای افرادی که فعالیت‌ علمی و آموزشی دارند مزیتی در نظر گرفته شود.


پیامک‌ها در شورای فضای مجازی

وزیر ارتباطات و عضو حقوقی شورای عالی فضای مجازی گفت: پیامک‌های انبوه در جلسه شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف و گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ارایه می‌شود. در حالی بیستمین جلسه شورای عالی فضای مجازی قرار است با حضور سران قوا برگزار شود که گویا دیدگاه دولت در ارتباط با نقش این شورا تغییر کرده و به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی جلسات این شورا تقریبا روی غلتک افتاده است. در عین حال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با تاکید بر اینکه کل کشور و وزارت ارتباطات برای این شورا بهای بسیاری قائلند، اظهار کرد: فکر می‌کنیم شورای عالی فضای مجازی فصل‌الخطاب در این عرصه است و امیدواریم با رویکردی که دارد بتواند موجب ساماندهی عرصه مجازی شود. وی با بیان اینکه در دو جلسه این شورا راجع به سیاست‌ها و اهداف شبکه ملی اطلاعات بحث و تبادل نظر کردیم، گفت: جلسه روز (شنبه) هم دستور جلسات مهمی نظیر تعیین تکلیف پیامک‌های انبوه و موضوعاتی که در ارتباط با پیامک‌هاست، که از طریق سخنگوی این شورا می‌توان از آن مطلع شد.


واکنش به ابهام قانونی محدودیت اینترنت خانگی

اخیرا وزیر ارتباطات دولت دهم، اعلام کرده در مکاتبات مکتوب موضوع محدودیت سرعت 128Kbps اینترنت برای مشترکان خانگی وجود نداشته اما معاون شرکت مخابرات ایران یادآوری می‌کند محدودیت ۱۲۸ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۱ است. داوود زارعیان، درباره پیشینه دستورالعمل محدودیت سرعت 128‌کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران خانگی، اظهار داشت: این دستورالعمل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 81 است. معاون شرکت مخابرات ایران افزود: در این مصوبه مشخصا تاکید شده که سقف سرعت دسترسی برای کاربران خانگی 128کیلوبیت بر ثانیه است. این تاکید دوباره در پاسخ به اظهارات اخیر وزیر سابق ارتباطات در دولت دهم درباره موضوع محدودیت سرعت 128Kbps اینترنت برای مشترکان خانگی و زمان ابلاغ آن اعلام شده است. رضا تقی‌پور گفته است: زمانیکه چنین موضوعی پیش آمد بنده در سازمان فضایی مشغول خدمت بودم اما زمانیکه به وزارت ارتباطات آمدم چیزی از سوابق این موضوع که محدودیتی اعمال شده باشد، کسب نکردم. در مکاتبات مکتوب همچنین موضوعی را نداشتیم و در واقع هیچ محدودیتی در این زمینه اعمال نشده است.


کاهش سریع استقبال از عینک گوگل

اگرچه گوگل با‌عرضه عینک هوشمند خود امیدوار به‌جلب ‌توجه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بود، اما استقبال از این محصول باسرعتی بیش از حد تصور در حال کاهش است. بسیاری از افرادی که این عینک را که برای اتصال به اینترنت، دریافت اطلاعات ارزش افزوده و عکاسی و فیلم‌برداری قابل استفاده است، خریداری کرده‌اند، علاقه به کاربرد دایمی آن را به سرعت از دست داده‌اند. هم‌اکنون بیش از یک و نیم سال از عرضه عینک گوگل به بازار می‌گذرد، اما آن اشتیاق اولیه برای کاربرد محصول یاد شده مبدل به خستگی و بی‌حوصلگی شده است. همین مساله باعث شده قیمت فروش این عینک که زمانی 1500دلار بود، به‌نصف کاهش یابد. یکی از علل اصلی این امر نقض گسترده حریم شخصی در صورت استفاده از این عینک است. کاربران می‌توانند با استفاده از عینک گوگل به‌طور پنهانی از دیگران عکس و فیلم تهیه کنند و به همین علت استفاده از عینک یاد شده در بسیاری از اماکن عمومی ممنوع شده است.


مسنجر آیفون اپل را دادگاهی کرد

قاضی دادگاهی در امریکا می‌گوید، اپل به‌زودی به‌علت مشکلات برنامه تبادل پیام خود موسوم به iMessage تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرد. آسیب‌پذیری یاد شده که به تازگی از سوی اپل برطرف شده موجب می‌شد تا کاربرانی که استفاده از آیفون را کنار گذاشته و به استفاده از اندروید روی می‌آورند، کماکان شاهد دسترسی به پیام‌هایشان یا شماره‌های ذخیره شده در iMessage باشند و این مساله تبعات امنیتی متعددی را به‌همراه می‌آورد. باتوجه به اینکه اپل ماه‌های طولانی از وجود این مشکل اطلاع داشت، اما تنها چند هفته پیش آن را برطرف کرد، برخی کاربران اپل از این شرکت به دادگاه شکایت کرده‌اند و بنا بر اعلام لوسی کوه قاضی امریکایی، یک فرد امریکایی به نام آدریان مور که پس از انتقال از آیفون به اندروید شاهد گم شدن تعدادی از پیام‌های باقی مانده‌اش بوده به دادگاه شکایت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر