مردم ناراضی، دولت در فشار

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۶۱۵

تعادل یکی از نخستین چالش‌های گذار اپراتورهای تلفن‌همراه کشور به نسل سوم و چهارم، این روزها به‌شدت جلب‌توجه می‌کند. تعرفه‌های اینترنت تلفن‌همراه بالاست، کیفیت خدمات به‌هیچ‌عنوان تناسبی با هزینه‌های آنها ندارد، مردم به‌شدت ناراضی هستند و نمایندگان آنها در خانه ملت هم، وزارت ارتباطات را به‌خاطر قیمت خدمات تحت به گوشه رینگ کشانده‌اند. نظرسنجی تلویزیونی که همزمان با مناظره روز جمعه برگزار شد، نشان می‌دهد 82‌درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیامکی سیما از خدمات تلفن‌همراهی که دریافت می‌کنند، ناراضی هستند. شرکت‌کنندگان در میزگرد تلویزیونی شنبه‌شب، مدیران اپراتورهای اول و سوم، قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و نماینده مجلس شورای اسلامی درباره عدم شفاف‌سازی قبوض تلفن‌همراه و مبالغی که بدون توضیح در این قبوض درج می‌شود؛ عدم پوشش‌دهی تلفن‌همراه، مزاحمت پیامک‌های تبلیغاتی و نبود راهکار برای غیرفعال کردن آنها، همچنین افزایش تعرفه مکالمات بین‌شهری به بهانه یکسان‌سازی کدهای مخابراتی به بحث و بررسی پرداختند.


قاضی‌پورنماینده مجلس

در این برنامه نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس و عضو شورای رقابت به طرح انتقاداتی از وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی پرداخت.

نماینده ارومیه که به‌عنوان نماینده مردم در این مناظره تلویزیونی حضور داشت با طرح انتقاداتی از وزارت ارتباطات و روند خصوصی‌سازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات در خواب و مخابراتی‌های زرنگ همه اموال دولتی را یک‌شبه صاحب شده‌اند. به گفته وی واردات بی‌رویه از چین باعث تعطیلی کارخانه‌های ایرانی ازجمله کارخانجات شیراز و بیکاری هزاران متخصص ایرانی شده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که باتوجه به اقدامات وزارت ارتباطات آیا در اظهارنظرهای خود جانب انصاف را رعایت کرده ؟ گفت: مزایده 15‌میلیاردی وزارتخانه که هنوز برنده آن مشخص نشده، قطعات مربوط به آن در کشورهای دیگر در حال ساخت است. آیا این خیانت به مردم نیست؟ قطعا در وزارت ارتباطات چنین خیانت‌هایی صورت گرفته و خریدهای مختلفی بدون ضابطه انجام شده که این موضوعات از سوی کارشناسان دلسوز نظام به گوش ما در مجلس رسیده است.


سبوحی قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات

لطف‌الله سبوحی قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این برنامه به ارایه توضیحاتی درباره تعرفه اینترنت تلفن‌همراه، ترابردپذیری شماره‌ها، ارایه پروانه رسمی ورود به خدمات نسل3 به همراه‌اول و حق سهم دولت از درآمد اپراتورهای تلفن‌همراه پرداخت و با تاکید بر دریافت خدمات باکیفیت و با تعرفه مناسب از سوی مردم گفت: مسلما در‌حال‌حاضر فاصله زیادی با جایگاه مطلوبی که باید به آن برسیم داریم. معاون بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین در پاسخ به این سوال که چرا باید تعرفه‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات تعیین شود، اظهار کرد: این تعرفه‌ها در سازمان ما تعیین نمی‌شود بلکه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که نمایندگانی از بخش‌های مختلف دارد به تصویب می‌رسد.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 230‌میلیارد تومان در حوزه USO سرمایه‌گذاری داشتیم که طبیعتا اگر در قالب قانون بودجه رقم‌های مناسبی برای این بخش در نظر گرفته شود می‌توان نقاط روستایی را به‌طور کامل

توسعه داد. معاون رگولاتوری به بحث پرداختی‌های وزارت ارتباطات به دولت پرداخت و افزود: پیش از این تعرفه مصوبی که برای GPRS وجود داشت، 14.8ریال تعیین شده بود که رقم بسیار بالایی است و در شرایط فعلی پرداخت آن اصلا پذیرفته نیست.


شاه‌میرزایی - شورای عالی فضای مجازی

علیرضا شاه‌میرزایی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز دیگر شرکت‌کننده در این مناظره بود که با بیان اینکه فکر می‌کنم یک اشکال بزرگ در حوزه وزارت ارتباطات به طرح این پرسش پرداخت که چرا هنوز بسیاری از خدمات تلفن‌همراه ارایه نمی‌شود.

وی گفت: رقابت یک مساله اساسی است اما تمام مساله به رقابت محدود نمی‌شود و اگر قرار باشد ما وظیفه دولت را تنها به این بدانیم که رقابت ایجاد کند این سوال پیش خواهد آمد که دولت باتوجه به اینکه از هر اپراتور حق سهم می‌گیرد باید اجازه دهد آنها خدمات متعددی را ارایه دهند. به گفته وی درصورت تعریف خدمات اپراتورها می‌توانند خدمات جدید و به‌روز خود را همراه با نظارت به مشتریان ارایه دهند.


صدری - مدیرعامل رایتل

مجید صدری، مدیرعامل رایتل نیز در این برنامه به ارایه توضیحاتی درباره اپراتور سوم ارتباطی پرداخت و گفت: رایتل به‌عنوان نخستین اپراتور نسل‌سوم از سال90 آغار به‌کار کرد و 100درصد متعلق به تامین اجتماعی است. وی اظهار داشت: در دوره سه‌سالی که دوره انحصار بود شرکت رایتل به اهداف عالیه خود شاید نرسید ولی آینده خوبی را پیش رو خواهد داشت. در سال93 تعداد مشترکین فعال نسبت به سال92، 10برابر افزایش داشت. او در ادامه با بیان اینکه بیش از 80‌درصد مشترکان رایتل دیتا استفاده می‌کنند، گفت: تمام تلاش ما این است تعرفه‌ها مناسب باشند. اما اینکه تعرفه مشتریان رایتل 4 تا 10برابر کمتر از اپراتورهای دیگر است.


صدوقی - مدیرعامل همراه‌اول

وحید صدوقی، مدیرعامل همراه‌اول هم در این برنامه به مشکلاتی مانند تحریم، نرخ ارز و مسایلی از این دست اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته فشارهای متعددی را به شرکت ما آورده است اما طی 10سال گذشته تا پیش از سال قبل ما هیچ‌گاه افزایش تعرفه نداشتیم و سال گذشته نیز با حذف هزینه‌های جابه‌جایی تنها 6‌درصد افزایش تعرفه داشتیم.

وی با بیان اینکه بیش از 67میلیون سیمکارت تاکنون به فروش رسانده‌ایم، اظهار داشت: امسال بعد از 20سال ارایه خدمات توانستیم شبکه را به نسل‌های سه و چهار ارتقا دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر