تکلیف بندر‌ شهیدرجایی روشن می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۹

اوضاع بزرگ‌ترین بندر تجاری و کانتینری کشور، رو به بهبود است که به‌دنبال درست شدن وضعیت و مشخص شدن اپراتور بندر شهید رجایی، فعالیت تجاری در این بندر هم افزایش خواهد یافت و رونق به آن باز می‌گردد. در این راستا، مدیرعامل سازمان بنادر و معاون وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته از اعلام فراخوان جدید برای جذب اپراتور‌ در این بندر خبر داد و دوره فعالیت اپراتورها در بندر شهید رجایی را بین پنج تا 10سال عنوان کرد.

این درحالی است که نخستین اپراتور بندر شهید رجایی، شرکت تایدواتر بود که از سال 81، راهبری پایانه‌های اصلی کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی را بر عهده داشت. این شرکت در سال 90 از طرف امریکا تحریم شد و به‌دنبال این تحریم‌ها، تردد کشتی‌های بین‌المللی در این بندر مختل شد. بعد از آن، اواخر اردیبهشت امسال بود که علی‌جهاندیده، معاون بندر و مناطق ویژه سازمان بنادر بااشاره به‌خروج تایدواتر از بندر شهید رجایی، از ابلاغ حکم به شرکت سینا، برای اپراتوری ترمینال دو بندر شهید رجایی و شرکت بتا در ترمینال یک، خبر داد. وی آن زمان بر این موضوع تاکید کرده بود که قراردادها برای پورت اپراتورها در این بندر یک‌ساله است و هر دو شرکت سینا و بتا را در واقع جایگزین‌های موقتی شرکت تایدواتر دانست.

جهاندیده مدتی بعد، از برگزاری مناقصه تعیین اپراتور اصلی بندر شهید رجایی تا پایان سال خبر داد و بخشی از رکود بندر شهید رجایی طی سال‌های اخیر را مربوط به تحریم اپراتور این بندر عنوان کرد. وی همچنین از برگزاری مجدد مناقصه برای تعیین اپراتور اصلی بندر شهید رجایی در پایان سال خبر داد و اضافه کرد: شرکت‌های مختلف می‌توانند در این مناقصه شرکت کنند.

حالا همانطور که معاون بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر پیش از این تاکید کرده بود، به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، به‌نظر می‌رسد بعد از اعلام فراخوان تازه، اپراتور جدید این بندر مشخص شود.

مدیرعامل سازمان بنادر از انجام مطالعات دو طرفه شدن کانال‌های ورودی بندر شهید رجایی در راستای افزایش ظرفیت بندر خبر داد و گفت: اسناد جذب اپراتورهای این بندر در حال آماده‌سازی است تا دو اپراتور برای مدت زمان پنج تا 10سال فعالیت انتخاب شوند.

محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به‌ظرفیت بندر شهید رجایی، اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی در فاز‌های یک و دو توسعه یافته است. وی ادامه داد: فاز یک و بخشی از فاز دو تجهیز شده است، البته دو یال شرقی و غربی هنوز تجهیز نشده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین تصریح کرد: دولت در راستای توسعه بندر شهید رجایی‌ به‌سرعت دنبال تجهیز این دو یال است تا ظرفیت بندر افزایش یابد.

سعیدنژاد اضافه کرد: با وضع موجود ظرفیت بندر شهید رجایی حدود 3.5میلیون تی‌ای‌یو است و مشکلی از نظر ظرفیت نداریم. وی با تاکید بر اینکه توسعه متوازن بین بخش‌های خشکی و دریایی در بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در دستور کار است، گفت: مطالعات مربوط به‌توسعه بخش‌‌ دریایی مانند دوطرفه شدن کانال‌های ورودی در راستای افزایش ظرفیت، در قالب فازهای توسعه این بندر در دستور کار است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره مناقصه جذب اپراتورهای بندر شهید رجایی گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اپراتور بلندمدتی برای این دو ترمینال انتخاب کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اسناد و مدارک فراخوان ‌در حال تهیه است و امیدواریم اسناد فراخوان به‌نحوی تنظیم شود که نیاز به تمدید قرارداد اپراتوری یا اجاره ترمینال‌های یک و دو با اپراتور‌های موجود نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در مدت زمان مشخص اپراتور تعیین شود و بندر از این جهت ضربه نخورد، گفت: در مطالعات انجام شده و برنامه‌ریزی‌‌ها با مشاور تهیه موضوع، فعالیت اپراتور در بندر طی مدت زمان خاص در حال بررسی است، اما این زمان حتما بالای پنج سال است و پیش‌بینی می‌کنیم تا 10سال هم برسد. اما هنوز مدت زمان دقیق تعیین نشده است.

سعیدنژاد درباره احتمال وقوع انحصار در اپراتوری بندر شهید رجایی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از انحصار، دو ترمینال از هم جدا می‌شود. یعنی دو اپراتور در دو‌ ترمینال فعال خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر