عزم IME برای فتح بازارهای CIS

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۲


کارشناسان اقتصادی و کارگزاران بورس‌های کالایی معتقدند با عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه بین‌المللی الکترونیکی بین بورسی، سهم ایران در صادرات و واردات با کشورهای عضو این اتحادیه افزایش و تجارت بین‌المللی نیز تسهیل می‌شود.

در همین رابطه، مهدی زمانی‌فر، مدیرکالایی کارگزاری مفید گفت: بورس کالای ایران یک دهه از عمرش می‌گذرد و هم‌اکنون نشان می‌دهد که پیوستن به اقتصادهای جهانی و توسعه یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسیرهای توسعه بورس کالا ارتباط این بورس با بورس‌های دیگر است،گفت: عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی درحقیقت زمینه بین‌المللی شدن و ارتباط با بورس‌های دیگر را فراهم می‌کند.

مدیرکالایی کارگزاری مفید با تاکید بر اینکه یک ارتباط الکترونیکی بین بورسی از بهترین و مناسب‌ترین راه‌های ارتباطی بین بورس‌های کالایی جهان می‌تواند باشد، بیان کرد: از مزیت‌های اتحادیه مذکور، الکترونیکی بودن آن است. امیدوارم که با رفع تحریم‌ها زمینه نقل و انتقال وجوه نیز فراهم شود تا بورس کالا و اقتصاد کشور بتواند بیش از پیش در اقتصاد بین‌المللی نفوذ کند.

زمانی‌فر افزود: با پیوستن بورس کالای ایران به‌ آی.‌ای.یو زمینه نفوذ ایران در اقتصاد و بازارهای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی فراهم می‌شود.

مدیر کالایی کارگزاری مفید اظهارکرد: هم‌اکنون بورس کالا در آستانه بین‌المللی شدن قرارگرفته است؛ با توجه به اینکه بورس‌های کالایی جهان اغلب معاملاتشان را بر پایه قراردادها و ابزارهای مالی نوین قرارداده‌اند، بورس کالا نیز باید تلاش کند که همسو با بورس‌های کالایی جهان پیش برود تا بتوان از مزیت‌های بازارهای هدف بیشترین استفاده را برد.

همچنین مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در این باره گفت: با پیوستن بورس کالای ایران به اتحادیه الکترونیکی بین بورسی، زمینه نفود بیش از پیش ایران در بازارهای کشورهای سی.‌ای.‌اس و اروپای شرقی فراهم خواهد شد و کالاهای مورد نیاز نیز به ارزان‌ترین و بهترین شکل وارد کشور می‌شود.

حسن رضایی‌زاده توضیح داد: ایران در منطقه‌یی واقع شده که از زمان‌های بسیار دور به‌عنوان شاهراه تجارت جهان یاد شده است. ایران به لحاظ دسترسی به آب‌های آزاد از طرفی و همسایگی با کشورهای مشترک‌المنافع موقعیت ویژه‌یی به لحاط کسب منافع اقتصادی از این منطقه دارد.

وی افزود: ایران با کشورهای منطقه سی.‌ای.‌اس مراودات اقتصادی زیادی دارد که می‌تواند از طریق بورس کالا میزان، کیفیت و استاندارد‌پذیری آن را بیشتر کرد.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به اینکه کشورهای مذکور مزیت صادراتی و وارداتی خوبی برای ایران دارند، تصریح کرد: ما تاکنون از این مزیت‌ها به شکل شایسته استفاده نکرده‌ایم. کشورهای اشاره شده به‌دلیل کم جمعیت بودن غالبا مازاد تولید محصولات کشاورزی دارند؛ ما می‌توانیم از این فرصت‌ها به نحو مناسب استفاده کنیم. ضمن آنکه به‌دلیل عدم رشد تکنولوژیکی نیاز به واردات مواد اولیه درحوزه غذایی و حتی نفتی و پتروشیمی دارند. وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اتحادیه الکترونیکی بین بورسی منافع متقابل زیادی در تامین مواد اولیه و صادرات محصولات دارند که معتقدم سهم ایران درکسب این منافع از سایرکشورها بیشتر است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر