«سیدکو» وارد تالار معاملات بورس می‌شود

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۸۹

امروز در‌حالی دومین عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی در سال جاری انجام می‌شود که بازار سهام دوباره از نخستین روز کاری هفته جاری روند نزولی در پیش گرفته است بنابراین برخی کارشناسان خواستار توقف این عرضه شده بودند. با این حال مدیرعامل شرکت بورس از قطعی‌بودن این معامله خبر داد. حالا قرار است 400‌میلیون سهم سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت سیمان معادل 10‌درصد سهام ، آن امروز (یک‌شنبه) در بازار دوم بورس عرضه شود. حجم کل این هلدینگ سیمانی حدود چهار‌میلیارد سهم است که 100‌درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است. به‌نظر می‌رسد که اقدام به عرضه اولیه سهم سیدکو در بازار سهام در پی موفق‌بودن دو عرضه اولیه در فرابورس صورت می‌گیرد. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته عرضه اولیه دو شرکت فرابورسی بهمن‌لیزینگ و قاسم‌ایران انجام شد که موفقیت‌آمیز بودن این عرضه‌ها مسوولان نهاد ناظر را مصمم به این کار کرده است. با این حال برخی از فعالان بازار با اشاره به ریزش 642 واحدی دیروز شاخص بورس معتقدند بهتر است این عرضه به روز دیگری موکول شود.

براساس این گزارش، هرچند عدم ارایه گزارش حسابرسی دو شرکت زیرمجموعه سیدکو تاکنون ارایه نشده و احتمال عدم عرضه سهام به همین علت وجود داشت، اما امروز دومین عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی در سال جاری قطعی بوده و مدیرعامل شرکت بورس و معاون وی از فراهم‌شدن مقدمات آن خبر دادند. علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس هم در این ارتباط گفت: باتوجه به صدور اطلاعیه عرضه اولیه سهام سیدکو در سایت شرکت بورس و هماهنگی‌های انجام‌شده، عرضه اولیه انجام می‌شود. اطلاعات تکمیلی مانند تعداد ایستگاه و سهمیه معامله‌گران آنلاین هم امروز نهایی و اطلاع‌رسانی می‌شود. براساس این گزارش، پیش از این عرضه اولیه شرکت نفت سپاهان در 3مرداد سال جاری انجام شده که بدون احتساب انتقال از فرابورس به بورس شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌شرق، عرضه اولیه سهام سیدکو دومین عرضه اولیه شرکت‌های بورسی در سال جاری محسوب می‌شود. همچنین حسن قالیباف‌اصل با اشاره به اینکه زمینه رونق بورس شروع شده است، اظهار داشت: در این شرایط شرکت‌‌ها رغبت به عرضه اولیه خواهند داشت، شرکت‌هایی که در بورس می‌آیند، باید شرایط پذیرش بورس را داشته باشند که در این صورت قابل‌پذیرش و عرضه خواهند بود. حالا کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند صعودی شکل‌گرفته به‌واسطه اعتماد‌سازی‌ها و چشم‌انداز مثبت است که عرضه‌های اولیه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد درنتیجه برخی کارشناسان، عرضه‌های اولیه سریالی را در شرایط فعلی بازار مناسب ندانسته و عنوان می‌کنند که ورود جریان نقدینگی جدید به‌دلیل اعتمادسازی و چشم‌انداز مثبت بازار بوده است.

بازار سهام طی دو هفته گذشته روند مثبتی را در پیش گرفت، به‌طوری‌که از کانال 74‌هزار واحدی به مرز 77‌هزار واحد هم نزدیک شد، اما پس از اعلام اخبار مربوط به عرضه‌های اولیه روند صعودی متوقف، تا حد زیادی متعادل و روند منفی در پیش گرفته است.

از سوی دیگر یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط امروز بازار سهام که با افت قیمت اکثر شرکت‌های بزرگ و شاخص بورس و فرابورس همراه شده، اظهار داشت: باتوجه به اثر‌پذیری بورس از مذاکرات هسته‌یی و خوش‌بینی گاه افراطی اغلب سهامداران، این شرایط قابل پیش‌بینی بود. چرا‌که سرمایه‌گذاران با تکیه بر خوش‌بینی ناشی از کسب نتیجه‌یی مشخص در مذاکرات اخیر، طی هفته‌های گذشته اقدام به خرید کرده بودند تا اصطلاحا از بازار جا نمانند. نصراله برزنی با اشاره به سودآوری مناسب اغلب شرکت‌ها حتی در شرایط تحریم خاطرنشان کرد: افت امروز و شاید روزهای آینده شاخص به‌معنای اصلاح شاخص نیست چرا‌که قیمت سهام و نسبت P/E اکثر شرکت‌ها در حد پایینی بوده و برای خرید مناسب است. این درحالی است که کشورهای غربی به‌دلیل شرایط سخت و حساسی که دارند و همچنین با علم به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی ایران، چاره‌یی جز ادامه مذاکرات ندارند و محکوم به کسب نتیجه‌یی مثبت هستند. مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصادنوین در پاسخ به این سوال که آیا عرضه اولیه 400‌میلیون سهم سیدکو، در نزول امروز شاخص موثر بوده یا خیر ؟ توضیح داد: خیر. چون علاوه بر افزایش حجم معاملات روزانه بازار در روزهای اخیر، قیمت‌گذاری سهام این شرکت به‌اندازه‌یی نخواهد بود که موجب کمبود نقدینگی بازار شود. برزنی افزود: این در‌حالی است که به‌شرط عرضه اولیه درست سهام شرکت‌ها، این رویه حتی در شرایط رکود بازار می‌تواند موتور محرکه‌یی برای بهبود شرایط باشد. چرا‌که با هر عرضه اولیه‌یی، نقدینگی جدید و سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار می‌شود. وی گفت: با این همه شرایط بازار سرمایه کشور و اکثر شرکت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت مناسب بوده و درصورت روشن‌شدن مذاکرات، با شرایط بهتری مواجه خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر