نیرو

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۸

میانگین قیمت برق صادراتی ۸ تا ۱۱سنت

اگر بخواهیم میزان صادرات برق را افزایش دهیم ارقام قیمت برق باتوجه به قیمت‌های فعلی جهانی ممکن است بالا‌تر هم برود.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل قیمت برق صادراتی را بین ۸ تا ۱۱سنت اعلام کرد و گفت: پول برق به‌صورت ارز وارد کشور می‌شود.

اسماعیل محصولی، قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل درخصوص قیمت برق صادراتی گفت: قیمت صادرات برق برای کشورهای مختلف فرق می‌کند مثلا قیمت برقی که به افغانستان صادر می‌شود به‌خاطر کمک توسعه‌یی به این کشور پایین‌تر است اما این قیمت برای پاکستان و ترکیه و عراق بیشتر است.

وی میانگین قیمت برق صادراتی را بین ۸ تا ۱۱سنت اعلام کرد و افزود: هر کیلو‌وات‌ساعت برق از ۴ تا ۵سنت شروع شده و بالا‌ترین قیمت آن تا ۱۲ یا ۱۳سنت خواهد بود.

محصولی تصریح کرد: اگر بخواهیم میزان صادرات برق را افزایش دهیم این ارقام باتوجه به قیمت‌های فعلی جهانی ممکن است بالا‌تر هم برود.

وی درخصوص اینکه آیا باتوجه به تحریم‌ها در اجرای برق صادراتی ارز وارد کشور می‌شود یا کالا، خاطرنشان کرد: معمولا از بعضی کشور‌ها درصورت نیاز تجهیزات وارد می‌کنیم اما اغلب پول برق به‌صورت ارز از کانال‌های مختلف وارد کشور می‌شود.

وخامت شرایط آبی

مدیرکل دفترحفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران بااشاره به تعریف 609 محدوده مطالعاتی در کشور، گفت: 307مورد از این محدوده‌ها معادل 50درصد، شهریور امسال به‌دلیل شرایط وخیم آبی، ممنوعه اعلام شد. سیدمحمدعلی مصطفوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این اقدام براساس ماده چهار قانون توزیع عادلانه آب انجام شده و به همین دلیل است که میزان بهره‌برداری از مقدار تغذیه یا ظرفیت تجدیدشونده منابع آبی بیشتر بوده است.

وی افزایش تعداد محدوده‌های مطالعاتی ممنوعه در کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و ادامه داد: با وجود افزایش تعداد چاه‌های آب در کشور، در سال 87 سفره‌های آب زیرزمینی کشور تسلیم برداشت‌های بی‌رویه شد و در عمل با وجود افزایش تعداد چاه‌ها، تخلیه افزایش نیافت.

وی تصریح کرد: 110میلیارد مترمکعب از ذخیره حیاتی آب‌های زیرزمینی که نباید دست زده شود در 47 سال گذشته از دست رفته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مصطفوی اضافه کرد: از این میزان، 80میلیارد مترمکعب در 15 سال گذشته و 31میلیارد مترمکعب از آن در هفت سال گذشته برداشت شده که خطرناک بودن روند برداشت‌ها را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وجود 41هزار رشته قنات در کشور از سال‌های گذشته، گفت: 22درصد از این رشته قنات‌ها در سال 90 خشک شدند و از 4.7میلیارد مترمکعب تخلیه طبیعی قنات‌های کشور اکنون این میزان به کمتر از 4میلیارد مترمکعب رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر