عده‌ای توربین‌های اسقاطی وارد کشور می‌کنند

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۷

مدیرعامل گروه مپنا گفت: با وجود اینکه ایران ششمین کشور سازنده نیروگاه صنعتی انحصاری در دنیا است مشاهده می‌شود که توربین‌های دست‌دوم و اسقاطی با راندمان 20درصد با حمایت صنعت نفت و گاز وارد کشور می‌شود.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به واردات توربین‌های قراضه غربی و شرقی، گفت: اقدام به واردات توربین‌های دست‌دوم به کشور در مقیاس بالا به‌شدت تهدیدکننده صنعت برق کشور است.

وی با اشاره به سهولت واردات توربین‌های دست‌دوم با راندمان پایین به‌دلیل نبود عوارض گمرکی و تعرفه‌یی، به رشد واردات این توربین‌ها اشاره کرد و گفت: حتی توربین‌های بادی اسقاطی نیز وارد کشور و در نیروگاه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کاربران توربین‌های دست‌دوم برای نیروگاه‌های خود سوخت یارانه‌یی دریافت می‌کنند اظهار کرد: این درحالی است که نیروگاه‌هایی با راندمان پایین و دارای توربین اسقاطی برق تولیدی خود را با قیمت مشابه سایر تولیدکنندگان، می‌فروشند.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به چرایی دادن مجوز برای واردات توربین دست‌دوم، گفت: احتمالا دولت از این موضوع اطلاعی ندارد.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه راندمان توربین‌های ایرانی مشابه با استانداردهای اروپا است، تصریح کرد: با وجود عدم نیاز به واردات توربین‌های دست‌دوم شاهدیم که این توربین‌ها با قیمت اندک وارد کشور می‌شوند و واردکنندگان این توربین‌ها نیز سود کلان می‌برند. به گفته برخی فعالان نیروگاه‌سازی، متقاضیان توربین‌های دست‌دوم و اسقاطی صنعت نفت و گاز کشور است و این درحالی است که این صنعت با دانستن ارزش گاز انتظار می‌رود هوشمندانه‌تر در زمینه استفاده از گاز گام بردارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر