مالیات‌ها را افزایش می‌دهیم

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۶

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جریان سفر به باکو همراه با هیات دولت با خبرگزاری ترند آذربایجان گفت‌وگو کرد. زنگنه اعتراف کرده که کاهش قیمت جهانی نفت برای اقتصاد ایران آسیب‌هایی در پی دارد اما ایران ابزارهایی برای کاهش این آسیب‌ها در دست دارد. افزایش مالیات بردرآمد یکی از راهکارهای عنوان شده توسط زنگنه برای کاهش این آسیب‌ها است.

به گزارش «تعادل» به نقل از خبرگزاری ترند، وزیر نفت ایران اظهار داشت: کاهش بهای نفت بر ایران تاثیر گذاشته، اما ابزارهایی برای کاهش آسیب وجود دارد. بیژن نامدار زنگنه در روز 13نوامبر به خبرگزاری رسمی آذربایجان، ترند‌نیوز گفت که کاهش چشمگیر قیمت جهانی نفت خام بر اقتصاد و پروژه‌های اقتصادی این کشور تاثیر می‌گذارد، اما ایران می‌تواند با اتخاذ اقداماتی از این مرحله بگذرد. زنگنه که به عنوان یکی از اعضای هیات دولت در کنار رییس‌جمهور، حسن روحانی عازم باکو، پایتخت آذربایجان شده‌بود، گفت که ایران کاهش عایدی‌های حاصل از فروش نفت را با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران می‌کند. بودجه سالانه ایران بر اساس نفت بشکه‌یی 100دلار تعیین شده، اما بر اساس اطلاعات وب‌سایت رسمی اوپک، سبد قیمت نفت در 11نوامبر در مقایسه با نیمه ماه ژوئن که 89/107دلار بود به 96/76 دلار رسیده‌است.

تاثیر کاهش بهای نفت بر ایران دو برابر خواهد بود زیرا سال مالی این کشور در 20 مارس 2014 به پایان خواهد رسید.


کسری درآمد 2میلیارد دلاری پیش روی ایران

به گزارش «تعادل» به نقل از ترند بر اساس بودجه سالانه، دولت ایران باید 29درصد از درآمد حاصل از محل فروش نفت را به صندوق توسعه ملی این کشور NDF‌ اختصاص دهد تا به عنوان امکانات اقتصادی در پروژه‌های بخش‌خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس تخمین‌ها، ایران با کسری درآمد 2میلیارد دلاری در بودجه قانونی کشور از محل عایدی‌های نفتی مواجه خواهد شد.

قاسم حسینی، رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه ملی، گفت دارایی بودجه تا ماه آگوست 4/64 میلیارد دلار بوده‌است.

زنگنه اظهار داشت ایران در نظر دارد رویکرد اقتصادی جدیدی را در سال آینده دنبال کند و پروژه‌های جدیدی را برای ارتقای کارآیی پروژه‌ها راه‌اندازی کند، ‌در کنار آن مالیات درآمدها را نیز افزایش دهد تا تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران خنثی شود.


اعضای اوپک باید اقداماتی را انجام دهند

وزیر نفت ایران با اشاره به نشست آتی اوپک در 27‌نوامبر گفت: «ایران با 11عضو دیگر در رابطه با ارزیابی وضعیت فعلی تبادل اطلاعات می‌کند تا اوپک در مورد تثبیت قیمت نفت تصمیم‌گیری کند.»

ترند می‌نویسد محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت می‌گوید: «به نظرم اعضای اوپک به این بلوغ فکری رسیده‌اند که بتوانند اقدامات مهمی در این شرایط حساس «به نفع» اعضا انجام دهند.»

وی افزود: «دولت ایران از اوپک درخواستی برای نشست ضروری پیش از نشست 27نوامبر را که یک نشست برنامه‌ریزی شده برای اعضا است، نکرده است»بر اساس جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، که در 13نوامبر منتشر شد، ‌اعضای این سازمان در ماه اکتبر به ازای هر روز، 253/30میلیون بشکه تولید کرده‌اند که 400/226 بشکه کمتر از ماه گذشته است.توافق برای کاهش سطح تولیدات نفتی در نشست 27 نوامبر اوپک غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر