نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا در مورد سیگار مارلبرو

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۷۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش ضمن رد صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس، مجوز واردات قانونی سیگار مارلبرو را داد تا به گفته معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از قاچاق برندی پرتقاضا جلوگیری و مسیرهای قانونی برای واردات آن تعریف شود.

در همین رابطه علیرضا بیات، معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به این موضوع که اطلاعات شفاف و دقیقی وجود ندارد ولی حجم زیادی از سیگارهای برنددار به صورت قاچاق وارد می‌شوند، اظهار کرد: در حوزه دخانیات به جای اینکه کار فرهنگی را افزایش دهیم و از مضرات آن صحبت کنیم مالیات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شود که همین موضوع منجر به افزایش واردات غیرقانونی و قاچاق شده است. وی در عین حال تاکید کرد: البته تجارت در حوزه دخانیات باید مجزا از حوزه فرهنگی و آموزشی آن دیده شود.

به گزارش ایسنا، بیات بیان کرد: باید قاچاق‌زدایی و جرم‌زدایی کنیم و راه‌حل آن این است که برای هر تقاضایی، مسیر قانونی آن را تعریف کنیم. معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: البته این به معنای نبود حمایت از تولید داخلی نیست و باید سیاست‌های حمایتی خاصی برای تولیدات داخلی تعریف شود. از طرفی اگر برند خاصی در هر حوزه‌یی تقاضایی دارد به جای افزایش تعرفه گمرکی زمینه تولید آن را باید فراهم کنیم. وی در پاسخ به اینکه بسیاری از کالاهای غیرقانونی و غیر استاندارد از طریق مسیرهای قانونی وارد می‌شوند، توضیح داد: اگر قرار باشد همه کالاهایی که وارد کشور می‌شوند به‌طور کامل مورد بازرسی قرار بگیرند همین موضوع باعث ایستایی انبوهی از کالاها در گمرک می‌شود و قیمت را برای واردکننده افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به افزایش قاچاق می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر