صنعت فولاد سردرگم میان صادرات و نیاز داخلی

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۶۸

ایران در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری‌های کلانی صورت داده تا از مزایای این صنعت درتوسعه سایر صنایع و معادن بهره‌مند شود و از سوی دیگر پاسخگوی نیاز داخلی کشور به این محصول باشد. اکنون صنعت فولاد با وجود رکوردهای متوالی تولید هنوز تا دستیابی به چشم‌انداز فاصله دارد و دیدگاه کارشناسان درباره توان تولید صنعت فولاد تناقض دارد. این صنعت ضمن رقابت با تولیدکنندگان بزرگ جهان درداخل نیز از ابعادی همچون تامین گندله و تعیین عوارض گمرکی با چالش مواجه است. اکنون نیاز به واردات 11میلیون تنی این محصول به سه میلیون تن رسیده که فعالان این صنعت اعتقاد دارند، فولادسازان ایران از پس تامین نیاز داخل برمی‌آیند. این درحالی است که طبق اعلام وزیرصنعت، معدن وتجارت تا هفت سال دیگر می‌توانیم 10 تا 20میلیون تن فولاد صادرکنیم. حال که صنعت فولاد سر درگم اولویت صادرات یا تامین نیاز داخل است؛ باید دید دولت اولویت را به صادرات می‌دهد یا تامین نیاز داخل؟ در ادامه وضعیت این صنعت درمیزان تولید وچالش‌هایی را که در داخل و خارج با آن مواجه است به‌وسیله کارشناسان بررسی می‌کنیم.


رشد 40 درصدی صادرات فولاد

در همین راستا خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه رشد

50 درصدی صادرات فولاد کشور ظرف دو سال آینده ضروری است تا طرح‌های توسعه این بخش به اجرا گذاشته شود، اظهارکرد: درحال حاضر شرایط صادرات فولادکشور مناسب است و براساس آمار در 6 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشد 40درصدی ثبت شد. به گفته وی نرخ تولیدات فولادی درحالی به میزان یک‌درصد رشد ثبت شده که افزایش قیمت 24تا 27درصدی را در بیشتر کالاها ظرف سال گذشته و امسال شاهد هستیم.

علاوه بر این احمد خوروش، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم معتقد است: ایران با وجود تحریم‌ها توانسته رشد تولید فولاد خام را با بالاترین میزان درسطح جهان در نیمه نخست امسال برساند. وی با بیان اینکه امروز با توجه به رشد تولید، ضرورتی برای واردات این فلز راهبردی نیست و صادرات فولاد می‌تواند بخشی از نیاز ارزی واحدهای تولیدی را فراهم کند، اظهارکرد: مجموع تولید فولاد خام کشور در پایان 1392 به بیش از 15.6میلیون تن رسید که نسبت به سال 1391 افزایش 8.8درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان محصولات فولادی تولید شده در سال گذشته افزون بر 16.5میلیون تن رسید. علاوه بر این، افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران یکی از موارد مهمی است که به گفته نعمت‌زاده به‌عنوان لایحه در مجلس مطرح شده و امید است به تصویب برسد چراکه درحال حاضر صندوق ضمانت صادرات به‌دلیل کمبود سرمایه، نمی‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد. بر اساس آخرین گزارشات در نیمه اول امسال صادرات کالا به 23میلیارددلار و صادرات خدمات به پنج میلیارددلار رسید و در مجموع 28میلیارددلار صادرات غیرنفتی برای کشور رقم زده شده که در این مدت یک میلیون و 593 تن فولاد و چدن به ارزش بیش از هزارمیلیارد ریال صادر شده است.


عوارض گمرکی برای تنظیم بازار داخل تعیین شود

اما در بررسی عوارض گمرکی برای نمونه ترکیه بلافاصله برای مقابله با دامپینگ چین اقدام به افزایش تعرفه از ۳به۴۰درصد برای کلیه محصولات چین کرد و به نظر می‌رسد اگر دولتمردان ما نیز هوشیار نباشند قطعا از این موضوع ضربه بزرگی ازسوی چین و ترکیه و روسیه خواهیم خورد.

به گزارش ایلنا، نایب رییس انجمن فولاد ایران گفت: ترکیه بلافاصله مقابل دامپینگ چینی‌ها ایستاد. حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب رییس انجمن فولاد ایران اظهارکرد: به اعتقاد بنده عوارض صادراتی و وارداتی باید به‌گونه‌یی باشد که بتواند بازار داخلی را تنظیم کند.

وی در مورد دامپینگ چینی‌ها افزود: ترکیه بلافاصله برای مقابله با دامپینگ چین اقدام به افزایش تعرفه از ۳به ۴۰درصد برای کلیه محصولات چین کرد و به‌نظر می‌رسد اگر دولتمردان ما نیز هوشیار نباشند قطعا از این موضوع ضربه بزرگی از سوی چین، ترکیه و روسیه خواهیم خورد.

نایب رییس انجمن فولاد ایران گفت: میزان تقاضای فولاد درداخل به‌دلیل کاهش ساخت و ساز‌ها و پروژه‌های عمرانی کاسته شده و رونقی مشهود نیست و ظرف یک‌سال گذشته ۲۰درصد نرخ‌ها کاهش پیدا کرده و هزینه‌ها نیز رو به افزایش است و توجیه اقتصادی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هم اینک سنگ‌آهن ما در بازارهای جهانی خواهان کمتری دارد و اصلا مقرون به‌صرفه نیست.

طاهری‌زاده با اشاره به آمار‌ها افزود: بخش دولتی و خصوصی در مجموع سال گذشته ۳۰میلیون تن صادرات سنگ‌آهن داشته‌اند و برای مصرف داخل نیز ۲۰میلیون تن استخراج شده و علاوه بر آن مازاد سنگ‌آهن نیز داریم و نیازمند حمایت و برنامه برای این بخش هستیم. وی با بیان اینکه صنعت گندله‌سازی صنعتی جوان درکشور است،گفت: ما نیازمند تشویق سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری در کنسانتره و گندله هستیم و در این بخش طرحی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در‌کشور وجود ندارد.


توزیع گندله تولید داخل نامناسب است

همچنین یک فعال بازار فولاد کشور از واردات گندله سنگ‌آهن انتقاد کرد و گفت: این ماده اولیه تولید فولاد به اندازه کافی درکشور وجود دارد ولی به‌دلیل توزیع نامناسب بخشی از آن از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش فارس، فردوس امیری‌توسلی افزود: در کشور با کمبود سنگ‌آهن (گندله) مواجه نیستیم ولی توزیع آن نامناسب است و درحالی که در استان‌های همجوار هرمزگان معادنی وجود دارد که می‌توان ماده اولیه را از آنها تامین کرد اما به‌دلیل اینکه اعتبارات به این منابع تخصیص داده نمی‌شود، نمی‌توان مواد اولیه را از آنجا تامین کرد.

توسلی تصریح کرد: رییس‌جمهور در سفر به استان هرمزگان در اسفند سال 92 اعلام کرد که این استان می‌تواند به‌عنوان قطب فولاد کشور تبدیل شود و باید تلاش کند تا تولید را به 10میلیون تن در سال برساند.

وی افزود: دغدغه اصلی ما سنگ‌آهن (گندله) است و ما می‌خواهیم بخشی از معادنی که در نزدیکی شرکت فولاد هرمزگان واقع شده را به شرکت فولاد خوزستان برای تولید اختصاص دهند و این نیازمند همت مسوولان و متولیان امر در بخش صنعت و معدن است. توسلی تصریح کرد: درحالی که ماده اولیه سنگ‌آهن درکشور به میزان کافی وجود دارد اما تخصیص منابع بهینه وکارشناسی نیست. وی افزود: نمی‌توان دریک فعالیت صنعتی مانند تولید شرکت ما گندله یا همان ماده اولیه را با دلار وارد کرد و شمش یا ماده تولیدی را با ریال فروخت و این مساله توجیه اقتصادی ندارد. فعال بازار فولاد بیان کرد: در سال برای 1.5میلیون تولید کارخانه 2میلیون و 800 هزارتن سنگ‌آهن (گندله) نیاز است که با وجود این ماده در کشور به حد کافی مجبوریم بخشی از آن را از طریق واردات تامین کنیم.


تولید فولاد ایران از 12میلیون تن گذشت

با توجه به شرایطی که از وضعیت صادرات و واردات فولاد در بالا اشاره شد اکنون انجمن جهانی آهن و فولاد اعلام کرده که تولید فولاد ایران در ۹ماه نخست سال جاری میلادی با رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۲میلیون و ۶۷ تن رسیده است. انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد

6 درصدی تولید فولاد ایران در 9ماه نخست سال جاری میلادی خبر داد. تولید فولاد ایران که در 9ماه نخست سال 2013 بالغ بر 11.319میلیون تن گزارش شده بود در 9ماه نخست سال جاری میلادی به 12.067میلیون تن افزایش یافته است.

تولید فولاد ایران در سال 2013 نیز با رشد 6.6درصدی نسبت به سال قبل از آن به 15.421 میلیون تن رسید و ایران پانزدهمین فولادساز جهان در این سال شد. ادامه روند صعودی تولید فولاد ایران درحالی است که کشورهای غربی این صنعت را تحریم و فروش تجهیزات و مواد اولیه ساخت فولاد به ایران را ممنوع کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در سپتامبر 2014 تولید فولاد ایران بالغ بر 1.429میلیون تن بوده که این رقم با رشد 4درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ایران در سپتامبر سال گذشته 1.364 میلیون تن فولاد تولید کرده بود. در سپتامبر سال جاری میلادی 134میلیون تن فولاد درجهان تولید شده است. تولید فولاد جهان در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 0.1درصدی داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر