کاهش درآمد دولت از 110‌میلیارد دلار به 26‌میلیارد دلار

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۵۰

معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه درآمد سالانه دولت از ۱۱۰‌میلیارد دلار به ۲۶‌میلیارد دلار کاهش یافته است، گفت: بودجه ۹۴ با قیمت نفت ۷۰ تا ۸۰دلار تدوین خواهد شد.

کاهش تولید و صادرات نفت و قیمت‌ جهانی آن، درآمدهای نفتی دولت را به‌شدت کاهش داده است. پیش از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور، ایران روزانه 2 تا 2.5‌میلیون بشکه نفت تولید و صادر می‌کرد. افزایش تولید نفت همزمان با افزایش قیمت آن بود و دولت نهم و دهم این فرصت را پیدا کرد که درآمدهای بالایی از نفت نصیب کشور و دولت کند. در دوره‌یی که نفت با قیمت 100 تا 140دلار به‌فروش می‌رفت اما تشدید تحریم‌ها علیه کشور موجب شد فروش و صادرات نفت ایران در مقاطعی به کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز نیز کاهش پیدا کند و در عین حال کاهش قیمت جهانی نفت نیز کاهش درآمدهای دولت را تشدید کرد. البته ظرف دو سال گذشته دولت موفق شده درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد هرچند این موضوع در گزارش معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهوری لحاظ نشده و تنها به درآمد نفتی دولت اکتفا شده است.

تجربه اقتصاد دولتی ایران در دوران جنگ با عراق حاکی از آن است که در برخی سال‌های جنگ که قیمت نفت به‌شدت افت کرد، دولت با برنامه‌ریزی دقیق موفق شد باوجود هزینه‌های بالای جنگی در اداره کشور با مشکلی مواجه نشود و برررسی‌ها در مورد سهم دولت در اقتصاد کشور طی سال‌های پس از انقلاب حاکی از آن است که برخلاف تصور، سهم دولت از اقتصاد ملی در دوران جنگ کمتر از دوران دولت نهم و دهم بوده است. به‌عبارت دیگر افزایش قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی این امکان‌ را به دولت‌های ایران داده است که با اتکا به حجم عظیم منابع ارزی در نخستین گام نسبت به افزایش سهم خود از اقتصاد اقدام کنند. بنابراین گرچه در برخورد اول با مقوله کاهش قیمت نفت ممکن است دولت‌ها از کاهش درآمدهای ارزی خود نگران باشند، اما از این جهت که در چنین زمان‌هایی معمولا دولت‌ها به‌سمت افزایش سایر منابع درآمدی گرایش پیدا می‌کنند، لذا کاهش قیمت نفت در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند منجر به کاهش وابستگی اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی شود.


کاهش درآمدهای سالانه کشور به 26‌میلیارد دلار

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، با بیان اینکه تورم را مهار کرده و جلوی سرعت رشد قیمت‌ها را گرفته یا کاهش داده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه درآمدهای سالانه کشور از مبالغ حدود 106 تا 110‌میلیارد دلار به 26‌میلیارد دلار کاهش یافته و توجه به این نکته ضروری است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر دولت یازدهم طرح مسکن مهر را آغاز می‌کرد به شیوه دیگری عمل می‌کرد، تصریح کرد: دولت یازدهم نه تنها ساخت مسکن مهر را قطع نکرد بلکه در شهرهای بزرگ ازجمله شیراز تا سقف 500‌میلیون ریال وام ارزان قیمت را برای حمایت از افراد کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص داده و در بافت‌های فرسوده دولت بر مرمت مسکن تاکید دارد نه خرید خانه، تا علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها در ساخت‌وساز برای بسیاری از افراد نیز اشتغال ایجاد شود.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت و محدودیت اعتبارات کشور، گفت: دولت موظف است اعتبارات کشور را به نحو هوشمند به طرح‌هایی اختصاص دهد که بیشترین بهره‌وری را دارند. وی با بیان اینکه در این جلسات تلاش می‌شود طرح‌هایی که تا پایان سال قابلیت بهره‌برداری داشته و در پیشرفت و توسعه استان و رفع موانع و مشکلات مردم تاثیر دارند در اولویت قرار گیرند، گفت: روز گذشته از دریاچه بختگان بازدید کرده و از نزدیک با بحران و خشکی این دریاچه آشنا شدم.

وی با یادآوری سیاست دولت و تاکید رییس‌جمهوری مبنی بر احیای دریاچه‌های کشور، افزود: در بودجه 94 برای دریاچه‌های استان فارس ردیف مستقل در نظر گرفته می‌شود و باید نسبت به احیای این دریاچه‌ها اقدام کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به رشد 4.6‌درصدی تولید ناخالص ملی کشور، بیان کرد: رشد تولیدات استان‌ها منجر به این رشد ملی شده و در 6 ماه نخست امسال تمام استان‌های کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. هرچند نسبت به گذشته این موضوع رضایت‌بخش است اما باید برای رساندن استان فارس به جایگاه واقعی آن کارهای زیادی انجام شود.


تدوین بودجه 94 با قیمت نفت 70 تا 80 دلار

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه‌هایی برای تحکیم بنیان خانواده مدنظر دولت است، افزود: باتوجه به اینکه اعتبارات دولت محدود است این اعتبارات برای تخصیص اهم و مهم می‌شوند چراکه ممکن است تمام این بودجه‌ها در خزانه وجود نداشته باشد و درآمد خزانه ما 100‌درصد نیست.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت برای اینکه با مشکل عدم تحقق بودجه مواجه نشود از ابتدا با اعداد معقول برنامه‌ریزی می‌کند، خاطرنشان کرد: رقمی که در حال حاضر برای هر بشکه نفت پیش‌بینی می‌شود بین 70 تا 80دلار است و دولت نیز باتوجه به این واقعیت‌ها لایحه بودجه را تنظیم می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه تاکنون هیچ منبع رسمی پیش‌بینی نکرده که رقم قیمت هر بشکه نفت‌خام در بازارهای جهانی به کمتر از 70دلار برسد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی دقیق و تخصیص هدف‌مند منابع ریالی و ارزی بسیار مهم است، همان‌گونه که در سال 93 نیز باوجود تمام مشکلات تخصیص‌های مناسب بودجه‌یی در استان‌های کشور انجام شد.

ایجاد 400هزار فرصت شغلی تابستان امسال

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت وام‌های ارزان‌قیمت را در حالی برای توسعه مسکن حمایتی پرداخت می‌کند که سالانه یک‌هزار و 200‌میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند، عنوان کرد: وضعیت اشتغال کشور گرچه به سمت مثبت پیش می‌رود اما دولت راضی نیست و با توجه به اینکه در تابستان امسال 400هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد اما دومیلیون نفر بیکار آمار مناسبی نیست و باید دولتمردان در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر