اوباما فرمان ریاست‌جمهوری صادر می‌کند

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۲۶

رییس‌جمهور امریکا، به‌زودی با صدور فرمان ریاست‌جمهوری تغییرات عمده‌یی را در نظام مهاجرت این کشور اعلام خواهد کرد. باراک اوباما همچنین درباره راه‌اندازی خط لوله نفتی کیستون که جمهوری‌خواهان از آن حمایت کرده و گروه‌های حامی محیط‌زیست به‌شدت با آن مخالف هستند، نیز گفته که با احداث این خط لوله مخالف است. رسانه‎های خبری ازجمله نیویورک‌تایمز، فاکس‌نیوز و رویترز گزارش داده‌اند باراک اوباما که درحال حاضر به میانمار سفر کرده در نظر دارد با صدور فرمان ریاست‌جمهوری اقامت بلندمدت پنج میلیون شهروند خارجی در ایالات متحده امریکا را تضمین کند. موضوع مهاجران در سال‌های گذشته همواره از موضوعات مورد نزاع بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بوده است.

در این طرح همچنین در نظر گرفته شده که امنیت نوار مرزی ایالات متحده امریکا با مکزیک افزایش پیدا کند. در مرز امریکا با مکزیک برای جلوگیری از مهاجرت مکزیکی‌‌ها دیواری وجود دارد. مهاجران مکزیکی در کمتر از ۳۰ تا ۴۵ ثانیه می‌توانند از این دیوار عبور ‌کنند. گفته می‌شود، از فرمان ریاست‌جمهوری بیش از همه گروهی از مهاجران خارجی بهره‌مند می‌شوند که فرزندانشان در امریکا متولد شده، اما هنوز از مجوز اقامت قانونی در این کشور برخوردار نیستند. این گروه از مهاجران مدام در هراس اخراج از ایالات متحده امریکا به‌سرمی‌برند و نمی‌توانند برای زندگی‌شان برنامه‌ریزی کنند. این طرح برای جلوگیری از دو پاره شدن خانواده‌ها درپی اخراج اعضای خانواده طراحی شده است. کار‌شناسان تخمین می‌زنند که اگر این طرح به کسانی محدود شود که بیشتر از 10سال در امریکا بوده‌اند شامل حال بیش از پنج میلیون مهاجر غیرقانونی خواهد شد. اگر شامل کسانی شود که بیش از پنج سال در امریکا بوده‌اند مانع اخراج بیش از 3میلیون نفر خواهد شد. افزایش شمار نیروی کار متخصص در امور فناوری برای زندگی و کار در امریکا از دیگر عناصر این طرح است. این طرح همچنین می‌تواند به صدور اجازه کار برای بیش از ۷۰۰هزار مهاجر غیرقانونی در امریکا بینجامد. به گزارش نیویورک تایمز، مهاجران خارجی که به خاطر بزهکاری سوءپیشینه دارند و همچنین گروهی از مهاجران که به تازگی وارد خاک امریکا شده‌اند نمی‌توانند از مزایای فرمان ریاست‌جمهوری استفاده کنند و مجوز اقامت قانونی بگیرند.

مخالفت‌ها پیش‌تر به این تصمیم چنان شدید بود که رییس‌جمهور دموکرات بهتر دید هرگونه تصمیم‌گیری درباره قانونی کردن شرایط مهاجران غیرقانونی را به پایان سال ۲۰۱۴ و پس از انتخابات میاندوره کنگره موکول کند. اکنون با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره، اکثریت آرا در سنا را هم به دست آورده‌اند، انتظار می‌رود که همچنان به مخالفت‌شان در موضوع مهاجران غیرقانونی ادامه دهند. آنها می‌گویند اقدام باراک اوباما برای قانونی کردن اقامت مهاجران در امریکا، ورای اختیارات اوست. جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره به اوباما هشدار داده بودند که از صدور چنین فرمانی بپرهیزد. به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور جف سشنز به شبکه فاکس گفت که اگر چنین فرمانی صادر شود تهدیدی برای نظم قانون اساسی خواهد بود. جان بینر، رییس مجلس نمایندگان هم هفته پیش گفته بود اگر اوباما دست به این اقدام یکجانبه بزند دیگر شانسی برای اصلاح نظام مهاجرت در کنگره وجود نخواهد داشت. او گفت: «وقتی با کبریت بازی می‌کنید، خطرش هست که خود را بسوزانید و اگر او به این مسیر ادامه دهد خود را خواهد سوزاند.» رییس‌جمهور امریکا همچنین با فشارهایی در داخل حزب دموکرات روبه‌روست. در سال ۲۰۱۳ مجلس سنای امریکا لایحه اقامت مهاجران را رد کرده بود. اکنون نیز هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنا، که به‌زودی رهبر اقلیت خواهد شد باراک اوباما را ترغیب کرده پس از تصویب لایحه بودجه پس از ۱۱ دسامبر اقدام کند. رید گفته است: «تصمیم با اوست. اما من ترجیح می‌دهم ابتدا پیش از اینکه او وارد عمل شود مساله امور مالی کشور را از سر راه بردارم.»


خط لوله کیستون

باراک اوباما درباره طرح لوله نفتی کیستون نیز که تصمیم‌گیری درباره احداث آن را به پایان سال 2014 موکول کرده بود، گفته است که با احداث این خط لوله مخالف است. رییس‌جمهوری امریکا در حوزه نفت نیز تا پیش از انتخابات میاندوره کنگره از تصمیم‌گیری درباره خط‌ لوله کیستون ایکس‌ال (Keystone XL) خودداری کرده بود. خط لوله کیستون برای انتقال نفت خام سنتتیک از نفت ماسه‌های البرتا، کانادا و شمال ایالات متحده، به پالایشگاه‌های ساحل خلیج در تگزاس است. دو فاز پروژه درحال بهره‌برداری است و فاز سوم از اوکلاهما تا ساحل خلیج در تگزاس در دست احداث است و چهارمی منتظر تایید دولت امریکا است. این درحالی است که گروه‌های حامی محیط زیست و قبایل بومی‌نشین این منطقه بارها از اوباما خواسته‌اند تا در قوانین فدرال مربوط به توسعه نفت و گاز در زمین‌های قبایل بومی تجدیدنظر کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر