مناقشه اوکراین و بهشت‌های مالیاتی در دستور کار

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۲۵

سران گروه ۲۰ موسوم به G20 برای نشست امروز وارد «بریسبن» در استرالیا شدند. به گزارش رویترز، نشست گروه 20 با حضور سران کشورهای عضو برگزار خواهد شد. این گروه در نظر دارد علاوه برگفت‌وگو و بحث در مورد رشد اقتصاد جهانی، راه‌های دور زدن مالیات‌های دولتی و افزایش اشتغال درجهان را مورد بحث و بررسی قرار دهد. ازجمله مهم‌ترین شخصیت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس می‌توان به روسای جمهور روسیه، چین و امریکا اشاره کرد. برخی از کشورهای غربی از دولت کانبرا خواسته بودند از حضور پوتین در نشست بریسبن به خاطر اقدامات روسیه در قبال اوکراین ممانعت به‌عمل آورد اما دولت استرالیا با این امر مخالفت کرده است.

این نشست پس از نشست آسه‌آن و اپک برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود، بخش اعظمی از دستور کار نشست گروه 20 مورد توافق اولیه قرار گرفته باشد. در این نشست‌ها مساله اوکراین در درجه دوم اهمیت قرار داشت. باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا در این نشست گفت‌وگوی کوتاهی با پوتین در مورد اوکراین داشت اما پیش‌بینی می‌شود مساله اوکراین موضوع اصلی گفت‌وگوهای رییس‌جمهور امریکا با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه در بریزبن باشد. اوباما امروز وارد بریسبن می‌شود. پیش‌تر فشارها برای جلوگیری از حضور پوتین در این اجلاس افزایش یافته بود اما نخست‌وزیر استرالیا از استقبال برخی اعضا از حضور رییس‌جمهور روسیه خبر داد و اعلام کرد اعضای این گروه با حضور پوتین موافقت کرده‌اند.

همچنین گروه مقابله با فساد، گروه اقدام مالی در مبارزه با پول‌شویی، عفو بین‌الملل و سایر گروه‌های حقوق بشری به رهبران شرکت‌کننده در گروه 20 تاکید کردند تا نتایج خوبی را از این نشست حاصل کنند و از آنها خواستند با کمپانی‌هایی که به فساد و اختلاس دست می‌زنند، مقابله کنند.

رهبران شرکت‌کننده در این نشست همچنین قرار است برنامه جدیدی را برای سال 2016 - 2015 ارایه کنند که بر مساله رشوه‌گیری خارجی، بازگرداندن دارایی‌های به سرقت رفته و حمایت از افشاگران اسناد محرمانه کشورها تاکید دارد.

تاکنون بالغ بر 20گروه در استرالیا مجوز اعتراض در زمان برگزاری اجلاس را از دولت این کشور دریافت کرده‌اند که یکی از موضوعات اصلی این اعتراضات درخواست برای «کاهش تولید گازهای گلخانه‌یی» در جهان خواهد بود. طی روزهای آینده نشست گروه 20 به مدت دو روز با حضور سران این گروه در استرالیا برگزار خواهد شد.


دستورکار نشست گروه 20 رشد اقتصاد جهانی


دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان اعلام کرد در حاشیه نشست گروه 20 توافق‌های اصولی برای پیشبرد تجارت آزاد به امضا خواهد رسید. وی مدعی شد، توافق تجاری اتحادیه اروپا با امریکا یکی از بزرگ‌ترین توافق‌ها در نوع خود در روی کره زمین است و باید توافق اتحادیه اروپا با استرالیا هم‌راستا با آن باشد.

پیش‌بینی می‌شود «تونی ابوت» نخست‌وزیر استرالیا و «شی‌جین ‌پینگ» رییس‌جمهور چین نیز در حاشیه اجلاس گروه 20 توافق تجاری میان دو کشور را امضا کنند. پیش‌تر استرالیا با کره جنوبی و ژاپن نیز توافقاتی در این زمینه به امضا رسانده است.

گفت‌وگوهای گروه20 در زمینه راهبردهای دستیابی به اهداف گروه 20 که دستیابی به دست‌کم 2درصد رشد اقتصادی تا سال 2018میلادی است، متمرکز خواهد شد.

گفته شده است، دستیابی به این هدف حدود 2 تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی سود به همراه خواهد داشت و میلیون‌ها شغل نیز ایجاد خواهد شد.

مقابله با بهشت‌های مالیاتی

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دیروز اعلام کرد از بین رفتن بهشت‌های مالیاتی به تقویت رقابت بین کشورها برای جذب شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مسوول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی خاطرنشان کرده است طرح این سازمان برای مبارزه با فرارمالیاتی موسوم به «بپس BEPS» می‌تواند به بهشت‌های مالیاتی پایان دهد اما رقابتی را که کشورها از طریق نظام مالیاتی خود به آن می‌پردازند از بین نخواهد برد. گروه نظارتی «1» مستقر در واشنگتن دی‌سی، پایتخت امریکا به رهبران شرکت‌کننده در این نشست تاکید کرده تا مساله مقابله با فساد را در اولویت کاری خود در نشست بریسبن در استرالیا قراردهند و درباره پول‌شویی، اختلاس و فرار از مالیات که به‌صورت سالانه یک تریلیون دلار برای کشورهای جهان هزینه بردار است به گفت‌وگو بنشینند. این گروه همچنین تخمین زده که اگر مبالغ ناشی از فساد، اختلاس و فرار از مالیات درکشورهای فقیر در سیستم بهداشت و درمان این کشورها سرمایه‌گذاری شود می‌توان از مرگ

6 / 3میلیون نفر جلوگیری کرد.

«پاسکال سنت امان» که مسوول هماهنگی مذاکرات بین‌المللی در این خصوص در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است،گفت: «اگر دیگر هیچ بهشت مالیاتی با مالیات صفر وجود نداشته باشد،کشورها مجبور خواهند شد برای رقابت با یکدیگر جذاب‌ترین سطوح مالیاتی را برای شرکت‌ها پیشنهاد کنند». وی افزود: «طرح بپس به رقابت مخرب (از‌ سوی بهشت‌های مالیاتی) پایان خواهد داد اما رقابت در زمینه نظام مالیاتی ادامه پیدا خواهد کرد».

به گفته کانبرا، سران شرکت‌کننده در این نشست در مورد نحوه پرکردن حفره‌هایی که به شرکت‌ها امکان می‌دهد راهبردهایی برای پرداخت کمترین مالیات ممکن در پیش بگیرند که میلیاردها دلار برای کشورها هزینه دارد، گفت‌وگو خواهند کرد. این مساله پس از افشاگری‌های هفته گذشته در مورد سیستم فرار مالیاتی گسترده در لوکزامبورگ به نفع شرکت‌های چند ملیتی مانند آمازون، اپل، ایکئا یا بریسبن وجود داشت دوباره بحث‌برانگیز شد. جنجالی که این افشاگری‌ها به پا کرد فشار را بر ژان کلود یونکر، نخست‌وزیر سابق لوکزامبورگ و رییس کنونی کمیسیون اروپا که وی نیز قرار است در نشست بریسبن شرکت کند، افزایش داد.

مناقشه اوکراین

باتلاق جنگ در شرق اوکراین و زورآزمایی‌ غرب و روسیه در این مناقشه احتمالا در صدر دستورکار نشست سران گروه 20 قرار خواهد داشت که شنبه و یک‌شنبه در بریسبن استرالیا برگزار می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله، نشست کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای اصلی نوظهور قرار است به‌طور عمده به احیای رشد اقتصادی جهانی، مبارزه با فرارمالیاتی و بهبود نظام بانکی جهان اختصاص داشته باشد اما رویارویی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و سران کشورهای غربی درشرایطی که دولت کی‌یف، مسکو را به فرستادن نیروها و تجهیزات جدید برای پشتیبانی از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین متهم می‌کند، احتمالا این گفت‌وگوها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. «بن رودس» دستیار مشاور ریاست‌جمهوری امریکا برای مسایل امنیتی اعلام کرد سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه خط ارتباطی اصلی برای رساندن پیغام به دولت‌های روسیه و اوکراین هستند. وی افزود: نشست بریسبن فرصتی برای اوباما خواهد بود تا بحران اوکراین را با آنها بررسی کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه با اعلام اینکه ابتکارهای روسیه در اوکراین غیرقابل قبول است و تهدید روسیه به اعمال مجازات‌های جدید، مسیری را که احتمالا گفت‌وگوهای بریسبن در پیش خواهدگرفت، مشخص کرد.

کامرون در کانبرا به خبرنگاران گفت: ‌اگر روس‌ها رویکردی مثبت را در قبال آزادی و مسوولیت اوکراین بپذیرد، ما می‌توانیم شاهد کاهش تحریم‌ها علیه روسیه باشیم اما اگر روسیه به تشدید بحران ادامه دهد ما نیز تحریم‌ها را تشدید خواهیم کرد. قضیه به همین سادگی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر